طرز تهیه کیک ساده هلی

طرز تهیه کیک ساده هلی

هل ادویه‌ای با عطر‌وطعم خاص و کمی شیرین است که ما ایرانی‌ها در آشپزی و شیرینی‌پزی‌هایمان استفاده می‌کنیم. منشأ هل، هند است؛ اما امروزه در سراسر جهان در دسترس است و در دستورالعمل‌های غذایی شیرین و شور استفاده می‌شود. دانه هل و عصاره هل دارای خواص دارویی چشمگیری است. در برخی تحقیقات، اثرات مثبت آن بر بیماری فشارخون، ادرارآور بودن و آنتی‌اکسیدانی آن مورد بررسی قرار گرفته است. 
افزودن هل به ترکیب شیرینی‌ها و کیک‌ها، موجب ایجاد طعم اصیل و مطبوعی می‌شود که لذت چای خوردن را دوچندان خواهد کرد. در ادامه، طرز تهیه کیک ساده هلی را به شما آموزش خواهیم داد.
بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک ساده بدون فر

طرز تهیه کیک ساده هلی

روش تهیه کیک ساده هلی

مواد لازم برای تهیه کیک ساده هلی:
آرد گندم نول: 6 پیمانه
شکر: 3 پیمانه
آب یا شیر ولرم: 3 پیمانه
بیکینگ‌پودر: 2 قاشق چای¬خوری
روغن‌مایع: 2 پیمانه
تخم¬مرغ: 3 عدد
پودر هل: 1 قاشق چای‌خوری
طرز تهیه کیک ساده هلی
برای شروع، تخم‌مرغ‌هایی که به دمای محیط رسیده‌اند را با همزن خوب به هم می‌زنیم، شکر را اضافه کرده تا کرم رنگ شود. در این مرحله روغن و شیر یا آب ولرم را اضافه می‌کنیم. بیکینگ‌پودر و آرد را الک کرده و به مواد مایع اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم تا به بافت یکدست و بدون گلوله برسیم. قالب موردنظر را چرب کرده و از مواد کیک درون قالب‌ها می‌ریزیم. سپس داخل فر گرم قرار می‌دهیم (دمای 180 درجه) و به مدت 35 الی 45 دقیقه زمان می‌دهیم. برای اطمینان از پخت کیک، یک خلال دندان را داخل بافت کیک فرو می‌کنیم اگر تمیز خارج شد و چیزی به آن نچسبیده بود، کیک کاملا پخته و آماده است. کیک را از قالب خارج کنید. می‌توانید با گل محمدی، کنجد و پودر نارگیل آن را تزیین کنید.

طرز تهیه کیک ساده هلی

بیشتر بخوانید: شیرینی‌های سنتی ایرانی

فوت‌وفن‌های تهیه کیک ساده هلی

افزودن مقداری مغز گردو خرد شده یا پودر مغز پسته می‌تواند طعم کیک را بسیار دلنشین‌تر کند. توجه داشته باشید درصورتی‌که از شیر استفاده کنید طعم کیک خوشمزه‌تر و بافت آن لطیف‌تر می‌شود. با اضافه‌کردن یک قاشق غذاخوری گلاب، کیک شما طعم سنتی و نوستالژیک‌تری خواهد گرفت.
ارزش غذایی کیک ساده هلی 
محاسبه شده برای یک اسلایس کیک 
انرژی: 939 کیلوکالری
پروتئین: 10 گرم
چربی: 56 گرم
کربوهیدرات: 100 گرم
اگر طرفدار کیک‌های شکلاتی هستید حتماً طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر را بخوانید.

کلام آخر

هل یک طعم‌دهنده طبیعی و بدون ضرر است که درصورتی‌که از طعم‌های تکراری خسته شده‌اید، کیک هلی می‌تواند گزینه خیلی خوبی برای تنوع باشد. کیک ساده هلی، برای صبحانه و عصرانه انتخاب مناسبی است و در کنار چای و قهوه ترکیب خوشمزه و لذیذی می‌سازد. امیدواریم از پختن و میل‌کردن آن لذت ببرید. نوش جان شما و عزیزانتان!

سؤالات متداول

این دستور پخت کیک برای چند نفر مناسب است؟
بستگی دارد که بخواهید برای هر نفر اسلایسی به چه اندازه سرو کنید. اما معمولاً این مقدار برای 4 الی 6 نفر کاملا کافی خواهد بود.
آیا می‌توان از عصاره هل به‌جای پودر هل استفاده کرد؟
بله در این صورت می‌بایست از مقدار شیر/آب کاسته و به همان مقدار عصاره هل اضافه کنید تا مایه کیک شما بیش از حد شل نشود.
آیا می‌توان به‌جای شکر از پودر شکر استفاده کرد؟
بله، شکر و پودر شکر هر دو برای تهیه این کیک مناسب هستند.