طرز تهیه کروسان ساده خانگی بدون فر

طرز تهیه کروسان ساده خانگی بدون فر

زمانی که صبحتان را با خوردن یک کروسان خوشمزه که هنوز از آن بخار بلند می‌شود و قهوه‌ای که بوی خوب آن در فضا پیچیده است، شروع می‌کنید، بدون شک حسابی سرحال خواهید آمد! یک صبحانه‌ی فرانسوی خوشمزه و اصیل! کروسان یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین نان‌های شناخته شده در دنیاست. اگرچه بیشتر ما کروسان را به‌عنوان شیرینی می‌شناسیم؛ اما جالب است بدانید که کروسان در اصل یک نوع نان‌شیرینی است که به‌عنوان صبحانه سرو می‌شود. بدون شک یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین انتخاب‌ها برای صبحانه، کروسان است. با استفاده از دستور پخت کروسان خانگی بدون فر که در این مطلب به شما آموزش داده می‌شود، شما می‌توانید به‌جای خریدن کروسان از قنادی‌ها و یا صرف صبحانه در کافه‌ها، نانوایی فرانسوی‌ها را به خانه‌ی خودتان بیاورید و خوشمزه‌ترین نان کروسان‌ها را برای خودتان بپزید. صدالبته می‌توانید با مغزی‌ها و مواد مختلف آن را پخته و با نوشیدنی موردعلاقه‌تان سرو کنید و از این وعده‌ی غذایی خوشمزه لذت ببرید!

سفر دور و دراز کروسان، از اتریش تا فرانسه!

احتمالاً وقتی به شما بگوییم که کروسان اصالتاً فرانسوی نیست، بسیار تعجب خواهید کرد! در واقع در قرن 13 میلادی زمانی که پایتخت وین یعنی شهر اتریش در محاصره‌ی عثمانی‌ها بود، یک شب نانواها از سروصدای زیادی که راه افتاده بود، متوجه شدند که عثمانی‌ها در حال کندن تونل زیرزمینی برای ورود به وین هستند! در نتیجه نانواها نگهبانان را خبر کردند و نیروهای پادشاه به‌موقع رسیدند و عثمانی‌ها را شکست دادند. گویا بعد از شکست عثمانی‌ها، نانواهای وینی نان‌های جدیدی می‌پزند که به شکل هلال ماه روی پرچم عثمانی‌ها و یادآور خاطره‌ی شیرین پیروزی بر آن‌هاست. در قرن نوزدهم این شیرینی به فرانسه راه پیدا کرد و پس از ایجاد تغییراتی در آن، به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین نان‌های فرانسوی تبدیل شد به‌گونه‌ای که ما امروزه کروسان را به‌عنوان یک نان‌شیرینی فرانسوی می‌شناسیم!
همچنین در این مجله بخوانید: طرز تهیه کروسان فرانسوی

روش تهیه کروسان ساده خانگی بدون فر

مواد لازم برای تهیه کروسان ساده خانگی بدون فر:
آرد: 2 لیوان
خمیرمایه: 1 قاشق غذاخوری
نمک: 1/2 قاشق چای‌خوری
شکر: 2 قاشق غذاخوری
آب ولرم:1 پیمانه
تخم‌مرغ:1 عدد
روغن‌مایع: 1/2 پیمانه
کره ذوب شده: 1/2 پیمانه 

مراحل تهیه کروسان ساده خانگی بدون فر

برای تهیه‌ی کروسان‌های ساده‌ی خانگی خوشمزه، لازم است دستور پخت کروسان ساده بدون فر را مرحله‌به‌مرحله پیش ببرید و از نتیجه آن شگفت‌زده شوید!
معمولاً پختن شیرینی‌ها و نان‌های مختلف با آماده کردن خمیر شروع می‌شود. بنابراین در قدم اول یک ظرف بزرگ بردارید و آرد را درون ظرف الک کنید. در ادامه تخم مرغ را بشکنید و زرده و سفیده آن را از هم جدا کنید. سفیده را به آرد اضافه کرده و زرده را در یخچال قرار دهید تا بعداً به عنوان رومال از آن استفاده کنید. سپس خمیرمایه، شکر و نمک را به مواد داخل ظرف اضافه نموده و مواد را با هم مخلوط کنید.
در این مرحله آب ولرم را کم‌کم به مواد اضافه کنید و همزمان مواد را با دست خوب هم بزنید تا از گلوله شدن آرد جلوگیری شود. دقت کنید که از آب به مقدار لازم استفاده کنید تا خمیر شما شل نشود. در واقع خمیر شما نباید به دست یا دیواره‌ی ظرف بچسبد. 
بعد از اینکه خمیر شما شکل گرفت و جمع شد، روغن را به آن اضافه کنید و حدود 5 دقیقه خمیر را خوب ورز دهید تا روغن را جذب کرده و کاملاً نرم و یکدست شود. 
یک ظرف بزرگ بردارید که گنجایش آن، دو برابر خمیرتان باشد. دیواره و کف ظرف را با روغن چرب کنید. سپس خمیر را چانه بگیرید و در ظرف قرار دهید. روی ظرف سلفون بکشید و اجازه دهید که خمیر به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت کند و حجم آن افزایش یابد.
پس از یک ساعت، خمیر را از ظرف خارج کرده و به سطح کارتان منتقل کنید. مجدداً خمیر را ورز دهید تا پف آن مقداری بخوابد. سپس خمیر را چانه گرفته و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس هر قسمت را به شش قسمت مساوی دیگر تقسیم کنید و آنها را چانه بگیرید.
روی سطح کارتان مقداری آرد بپاشید. سپس چانه‌های خمیر را یکی یکی بردارید و با استفاده از وردنه آنها را پهن کنید تا خمیر کاملاً از هم باز شود و به ورقه‌های نازک خمیری تبدیل شود. یک فرچه بردارید و روی هر ورقه، مقداری کره‌ی ذوب شده بمالید. 
درون یک ظرف، ورقه‌های خمیر را یکی یکی روی یکدیگر قرار دهید. سپس ظرف را در داخل فریزر بگذارید تا خمیر به مدت 10 دقیقه استراحت کند. سپس خمیر را از فریزر خارج کرده و به سطح کارتان منتقل کنید.
وردنه را بردارید و خمیر را خوب پهن کنید تا به صورت یکدست از هم باز شده و قطر آن به حدود نیم سانتی‌متر برسد. سپس یک کاتر مثلثی بردارید و خمیر را به صورت مثلثی برش بزنید. می‌توانید به جای کارتر مثلثی از کارد استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که مثلث‌هایی که با استفاده از کارد برش می‌زنید، یکسان و هم اندازه باشند.
مثلث‌های خمیری را از لبه‌ی آن لوله کنید و در داخل یک سینی بچینید. یک پارچه‌ی تمیز نخی روی آنها بکشید و اجازه دهید که به مدت 15 دقیقه استراحت کنند.
یک تابه‌ی نچسب بزرگ بردارید. کف آن را چرب نموده و روی حرارت ملایم گاز گرم کنید. سپس زرده تخم مرغ را هم بزنید و روی کروسان‌ها بمالید. کروسان‌ها را با فاصله درون تابه بچینید و درب تابه را بگذارید. اجازه دهید که کروسان‌ها به مدت 20 دقیقه روی حرارت متوسط پخته شوند. پس از آنکه کروسان‌ها پف‌دار و طلایی شدند، آن‌ها را از تابه خارج کنید و اجازه دهید تا در دمای محیط کمی خنک شوند. کروسان‌های شما آماده هستند!

طرز تهیه کروسان ساده خانگی بدون فر

مطالعه بیشتر: طرز تهیه کروسان ایتالیایی

کروسان‌های سفارشی با مغزی موردعلاقه شما

در این مقاله با طرز تهیه‌ی کروسان ساده خانگی آشنا شدید. شما می‌توانید از مواد مختلف مخصوصاً مواد موردعلاقه خودتان برای پر کردن مغز کروسان‌ها استفاده کنید!
شکلات: روی لبه‌ی مثلث‌های خمیری، کمی شکلات بریزید و مثلث‌ها را لوله کنید. آن‌ها را بپزید و پس از پخته‌شدن، با سس شکلات آن‌ها را تزیین کنید. 
اطلاعات بیشتر: طرز تهیه کروسان شکلاتی بدون فر
بستنی: کروسان پخته شده را به‌صورت افقی برش بزنید. یک اسکوب از بستنی موردعلاقه‌تان را روی آن بمالید و دو نیمه‌ی کروسان را مانند ساندویچ ببندید. نوش جان!
سیب: سیب‌ها را برش بزنید و به مدت 30 دقیقه در مخلوطی از شکر، جوز هندی و دارچین قرار دهید. سپس بر روی خمیر مثلثی شکل کروسان، لایه‌ای از سیب را قرار دهید و آن را بپیچید و بپزید. طعم خوشمزه‌ی این کروسان می‌تواند یادآور پای سیب باشد!
کره بادام‌زمینی یا کرم کاستارد: روی خمیر کروسان، لایه‌ای از کره بادام‌زمینی یا کرم کاستارد بمالید و آن را بپیچید و بپزید و از طعم آن لذت ببرید.
میوه‌های بری و خامه: مقداری از میوه‌های خانواده‌ی بری؛ مانند تمشک، بلوبری، توت‌فرنگی و... را برش بزنید و روی خمیر کروسان قرار داده و آن را بپیچید و پخت نمایید. در پایان به کمک ماسوره و قیف قنادی، مقداری خامه قنادی در داخل کروسان بریزید و آن را سرو کنید. این طعم لذیذ را فراموش نخواهید کرد!
ژامبون و پنیر: خمیر را به شکل مثلث‌های بزرگ برش بزنید. یک‌لایه ژامبون و یک‌لایه پنیر را روی آن قرار داده و پس از پیچیدن، آنها را بپزید. این شما و این یکی از بهترین میان‌وعده‌های عمرتان: کروسان با ژامبون و پنیر!
بیکن: پس از پخته‌شدن، کروسان‌ها را به‌صورت افقی برش بزنید، بیکن را به همراه سبزی‌ها یا پنیر دلخواهتان در مرکز آن قرار داده و مانند ساندویچ، آن را ببندید و سرو کنید. این طعم جدید، همه را شگفت‌زده خواهد کرد!
تخم‌مرغ: ابتدا کروسان‌ها را بپزید و به‌صورت افقی برش بزنید. سپس مقداری جعفری و پیازچه را خورد کرده، بعد تخم‌مرغ را درون تابه نیمرو کنید. سپس یک‌لایه پنیر فتا روی کروسان بمالید و مقداری پیازچه و جعفری روی آن بریزید. در ادامه نیمرو را روی آن قرار داده و مجدداً مقداری پیازچه و جعفری روی آن بریزید و مانند ساندویچ آن را سرو کنید. مقوی، سالم و صدالبته خوشمزه!
رسپی‌های دیگر: طرز تهیه کروسان کره‌ای

طرز تهیه کروسان ساده خانگی بدون فر

ارزش غذایی کروسان (در هر 100 گرم)

انرژی: 406 کالری
چربی: 21 گرم
کربوهیدرات: 46 گرم
پروتئین: 8 گرم
فیبر: 2.6 گرم

 کلام آخر

آشنایی با دستور پخت کروسان ساده به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از مغزی‌های مختلف، کروسان‌های خوشمزه و متنوعی آماده کنید و میز صبحانه یا عصرانه‌ی خود را به زیباترین، جذاب‌ترین و صدالبته خوشمزه‌ترین شکل ممکن بچینید و تحسین همگان را برانگیزید!

سوالات متداول

برای آماده‌کردن این شیرینی خوشمزه شما به آرد، خمیرمایه، نمک، شکر، آب ولرم، تخم‌مرغ، روغن‌مایع و کره ذوب شده نیاز دارید. برای پختن آن هم باید از یک تابه‌ی نچسب استفاده کنید.

بله، اگر زمان کافی یا شرایط مناسب برای آماده‌کردن خمیر کروسان را ندارید، می‌توانید از خمیرهای آماده مانند خمیر هزارلا یا خمیر یوفکا استفاده کنید.

بله، یکی دیگر از روش‌های تهیه کروسان بدون فر، پختن کروسان‌ها در داخل روغن است. بدین صورت که یک قابلمه را همراه با مقدار زیادی روغن داغ کنید. سپس کروسان‌ها را درون آن قرار دهید و پس از پختن و طلایی شدن یک طرف کروسان‌ها، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم پخته شود.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)