طرز تهیه کلوچه خانگی سیرنگ

طرز تهیه کلوچه خانگی سیرنگ

امکان ندارد در فروشگاه به سراغ قفسه‌ی کیک‌ها و کلوچه‌ها بروید و کلوچه‌ سیرنگ برندارید. خوردن این کلوچه همراه با چای و آب شدن تکه‌های آن زیر زبانتان، چنان طعم فوق‌العاده‌ای را به شما هدیه می‌کند که عاشق این کلوچه می‌شوید! کلوچه سیرنگ یکی از شیرینی‌های محبوب ایرانی است که با مغز‌ها و طعم‌های مختلف پخته می‌شود. این کلوچه در سراسر ایران طرفداران زیادی دارد، به‌طوری‌ که به‌صورت صنعتی به مقدار فراوان تولید شده و به تمام نقاط کشور فرستاده می‌شود. البته شما می‌توانید علاوه بر خریدن کلوچه سیرنگ، با استفاده از دستور پخت کلوچه خانگی سیرنگ که در این مطلب به شما آموزش داده می‌شود و همچنین با تازه‌ترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه، این شیرینی محبوب را در خانه بپزید و از خوردن این کلوچه تازه و خوشمزه لذت ببرید؛ بنابراین تا آخر این مطلب همراه ما باشید!

روش تهیه کلوچه سیرنگ خانگی

مواد لازم برای تهیه خمیر کلوچه:  
آرد قنادی: 3.5 تا 4 پیمانه (هر پیمانه 120 گرم)
کره آب شده: 125 گرم
زرده تخم‌مرغ: 3 عدد
شیر ولرم: 1/2 لیوان
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
پودر قند: 150 گرم
روغن‌مایع: 2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: 1 قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای لایه میانی کلوچه سیرنگ:
گردوی آسیاب شده: 3 قاشق غذاخوری
پودر قند: 1 قاشق چای‌خوری
آرد سفید: 2 قاشق غذاخوری
کره: 50 گرم
پودر دارچین: 1/2 قاشق چای‌خوری
روغن‌مایع: 2 قاشق غذاخوری

برای مطالعه بیشتر: تاریخ پیدایش کلوچه

طرز تهیه کلوچه خانگی سیرنگ

مراحل تهیه کلوچه سیرنگ به روش خانگی

برای تهیه کلوچه‌ سیرنگ به روش خانگی کافی است که مراحل زیر را بادقت دنبال کنید:
ابتدا تمام مواد یخچالی را نیم ساعت قبل از استفاده از آنها از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. سپس یک ظرف با اندازه مناسب برای تهیه خمیر بردارید.
کره آب شده، روغن مایع، زرده تخم مرغ، وانیل و پودر قند را درون ظرف بریزید و با همزن خوب هم بزنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شده و یکدست شوند. سپس شیر ولرم را به مواد داخل ظرف اضافه کرده و مجددا آن را هم بزنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند.
در ظرف دیگری آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و چندبار (3 مرتبه یا بیشتر) آن را الک کنید تا دانه‌های آرد کاملا از هم باز شوند. در ادامه آرد را طی چند مرحله به مخلوطی که در مرحله قبل آماده کردید، اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا آرد کاملا با مواد دیگر مخلوط شده و خمیر نرم و لطیفی شکل بگیرد. خمیر را مقداری ورز دهید تا کاملا یکدست شود و به دست نچسبد. 
روی ظرف حاوی خمیر سلفون بکشید یا درپوش بگذارید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر استراحت کند.
در این فاصله به سراغ آماده کردن مواد لایه میانی کلوچه بروید. ابتدا کره، روغن مایع و آرد سفید را روی شعله قرار داده و مقداری تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. سپس پودر دارچین، پودر قند و گردوی آسیاب شده را به مواد اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. برای بهتر حل شدن پودر قند می‌توانید 1 یا 2 قاشق غذاخوری آب به مواد اضافه کنید و آن را هم بزنید تا پودر قند به صورت کامل حل شود. بعد از یک دقیقه مواد را از روی شعله بردارید تا خنک شود. سپس فر را روشن کنید و روی دمای 170 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود.
خمیر را از یخچال خارج کرده و به سطح کارتان منتقل کنید. خمیر را به قسمت‌های مساوی (هر قسمت حدود 40 گرم) تقسیم کنید. هر قسمت را در کف دستتان پهن کنید و مقداری از مواد میانی را در وسط خمیر قرار دهید. سپس کناره‌های خمیر را روی آن جمع کرده و مجددا خمیر را گلوله کنید و با کف دست آن را کمی پهن کنید. مراقب باشید که خمیر را زیاد نازک نکنید. سعی کنید قطر خمیر هر کلوچه به اندازه قطر همان کلوچه‌های بازاری باشد.
سینی فر را بردارید و در کف آن کاغذ روغنی قرار دهید. سپس کلوچه‌ها را درون سینی بچینید. سینی را در طبقه میانی فر با دمای 170 درجه سانتی‌گراد قرار دهید و به مدت 20 تا 25 دقیقه به کلوچه‌ها فرصت دهید تا کاملا پخته شوند. در نهایت سینی را از فر خارج کرده و صبر کنید تا کلوچه‌ها خنک شوند. سپس آنها را در ظرف دلخواهتان بچینید و سرو کنید. نوش جان!
همچنین در این مجله بخوانید: طرز تهیه کلوچه گردویی بدون فر

نکات تکمیلی طرز تهیه کلوچه  

  • در تهیه خمیر می‌توانید به‌جای هر 30 گرم پودر قند از یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کنید.
  • می‌توانید از مهرهای دلخواه برای مهر کردن کلوچه‌ها استفاده کنید.
  • در مرحله آخر می‌توانید مقداری پودر دارچین روی خمیرکلوچه‌ها بریزید.
  • برای تهیه مواد لایه میانی کلوچه می‌توانید از گلاب، پودر هل و جوز هندی هم استفاده کنید.
  • کلوچه‌های سیرنگ را می‌توان با چای، شیر و انواع آبمیوه‌ها سرو کرد.
  • برای تزیین کلوچه‌ها می‌توانید از پودر دارچین، پودر قند یا سس شکلات استفاده کنید.

طرز تهیه کلوچه خانگی سیرنگ

ارزش غذایی کلوچه (در هر 100 گرم)

انرژی: 445 کالری
چربی: 16.3 گرم
کربوهیدرات: 42.5 گرم
پروتئین: 7.1 گرم
قند: 32 گرم

رسپی‌های دیگر: طرز تهیه کلوچه با شیره انگور

کلام آخر

کلوچه‌ سیرنگ می‌تواند میان‌وعده‌ی سالم و خوشمزه‌ای برای تمام اعضای خانواده باشد. کودکان با خوردن این کلوچه‌ها در مدرسه یا خانه انرژی زیادی کسب می‌کنند و بزرگسالان مخصوصاً در محل کار با سرو این کلوچه‌های سالم و مقوی همراه با چای، انرژی خود را بازیافته و حسابی سرحال می‌آیند. همچنین این کلوچه می‌تواند گزینه مناسبی برای پذیرایی از مهمانان باشد. با استفاده از دستور پخت کلوچه خانگی سیرنگ که در این مطلب به شما آموزش داده شد، شما می‌توانید در هر زمان و با ساده‌ترین روش، این کلوچه خوشمزه را بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

 

سوالات متداول

در این صورت به‌جای هر 30 گرم پودر قند از یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری شکر را در آسیاب بریزید و آن را پودر کنید. سپس آن را الک کرده و به جای پودر قند از آن استفاده کنید.

این مسئله می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است قطر خمیر کلوچه‌های شما زیاد بوده یا حرارت فر کم باشد. در هر دو حالت لازم است دمای فر را افزایش داده و یا مدت‌زمان پخت را بیشتر کنید.

پاسخ سؤال شما مثبت است؛ اما لازم است که قطعات گردو بسیار ریز باشند تا باعث سوراخ شدن خمیر و بیرون ریخته شدن مواد لایه میانی نشوند.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)