طرز تهیه کاپ کیک وانیلی

طرز تهیه کاپ کیک وانیلی

کاپ کیک‌ها از جمله کیک‌های تک‌نفره هستند که دست شما را برای پذیرایی و چیدمان میز غذاخوری باز می‌گذارند. کاپ کیک‌ها انواع مختلفی دارند که نوع شکلاتی و وانیلی آن دراین‌بین طرف‌داران بیشتری دارد.
کاپ کیک وانیلی یکی از کیک‌های پایه است که به‌راحتی می‌توان آن را در خانه و با چند ماده غذایی در دسترس در کمتر از ۴۵ دقیقه آماده کرد. به همین دلیل ما این قسمت از مجله سیرنگ را به طرز تهیه کاپ کیک وانیلی و تمامی فوت و فن‌های مربوط به آن اختصاص داده‌ایم.

روش تهیه کاپ کیک وانیلی

یکی از ساده‌ترین دستور تهیه کاپ کیک وانیلی همین طرز تهیه پیش رو است که درست مانند: طرز تهیه کیک ساده با مواد ابتدایی و در دسترس تهیه می‌شود. برای شروع کافی است که مواد اولیه زیر را آماده کرده و گام‌به‌گام با دستور پیش بروید.
مواد لازم برای پخت کاپ کیک وانیلی:
آرد قنادی: 2 پیمانه
شکر: 1 پیمانه
شیر: 1/2 پیمانه
کره: 100 گرم
تخم‌مرغ: 2 عدد
وانیل: 1 قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: 1 قاشق چای‌خوری
نمک: 1/5 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کاپ کیک وانیلی

مراحل تهیه کاپ کیک وانیلی با شیر

کار را با انتخاب یک کاسه مناسب برای ترکیب کردن مواد خشک مانند: آرد، بیکینگ‌پودر و نمک آغاز می‌کنیم. مخلوط به‌دست‌آمده را ۳ مرتبه الک می‌کنیم تا به‌خوبی سبک شود.
حالا نوبت به  مخلوط کردن کره نرم شده و شکر می‌رسد. این مواد را با سرعت متوسط روبه‌بالا همزن مخلوط کنید. ترکیب را به مدت ۵ دقیقه با همزن بزنید تا سبک و پفکی شود.
اکنون باید تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی شکسته و به ترکیب شکر و کره اضافه کرد. وقتی که تخم‌مرغ‌ها تمام شد، پودر یا عصاره وانیل را بریزید. به هم زدن ادامه دهید تا به یک مایه کرم رنگ کش‌دار برسید.
سرعت همزن را به کمترین حالت ممکن برسانید و 1/3 از آرد را داخل کاسه همزن بریزید تا با باقی مواد ترکیب شود. آرد را در ۳ مرحله اضافه کرده و در حد ترکیب شدن مواد را هم بزنید.
فر را گرم کنید و در این فرصت مواد کاپ کیک وانیلی را در قالب‌های مافین یا فنجان‌های دارای کپسول شیرینی‌پزی بریزید. توجه داشته باشید که مواد کاپ کیک باید تنها 2/3 از قالب را پر کنند تا ظاهر و پخت خوبی داشته باشند.
اگر کاپ کیک وانیلی را در فر می‌پزید باید فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزید. پخت را تا زمانی ادامه دهید که اگر خلال‌دندان را در وسط کاپ کیک فرو کردید تمیز بیرون بیاید.
پس از خارج کردن کاپ کیک وانیلی از فر اجازه دهید که برای ۵ دقیقه در سینی فر بماند تا کاملاً خنک شوند و در آخر با مواد موردعلاقه مانند خامه فرم گرفته، سس شکلات، پودر قند، مغزیجات یا ترافل تزیین کنید. این حجم از مواد اولیه عمدتاً ۱۲ تا ۱۴ عدد کاپ کیک وانیلی به شما می‌دهد.
این دستور تهیه شباهت بسیار زیادی با طرز تهیه کیک وانیلی دارد.

طرز تهیه کاپ کیک وانیلی بدون شیر

اگر به شیر دسترسی نداشتید می‌توانید با این طرز تهیه کاپ کیک وانیلی کاپ کیک بپزید یا با خواندن مقاله جایگزین شیر در کیک معادل درستی برای این ماده غذایی پیدا کنید.
مواد لازم برای پخت کاپ کیک وانیلی:
آرد همه‌منظوره: 325 گرم
شکر: 400 گرم
تخم‌مرغ: 2 عدد 
آب: 2 فنجان
روغن گیاهی: 1/2 فنجان
عصاره وانیل: 1 قاشق غذاخوری 
بیکینگ‌پودر: 3 قاشق چای‌خوری
نمک: 1 قاشق چای‌خوری 

طرز تهیه کاپ کیک وانیلی

مراحل تهیه کاپ کیک وانیلی بدون شیر

آرد، بیکینگ‌پودر و نمک را در یک کاسه بزرگ بریزید و ترکیب کنید. روغن، شکر، عصاره وانیل و تخم‌مرغ‌ها را در کاسه همزن ریخته و با دور تند همزن برای ۳ تا ۵ دقیقه بزنید تا کش‌دار شود.
پس از الک کردن مواد خشک، آن را طی ۳ مرحله داخل کاسه همزن بریزید و با کندترین حالت همزن برقی یا لیسک با سایر مواد مخلوط کنید.
اکنون باید آرام‌آرام آب را به مایه کاپ کیک وانیلی اضافه کرد و در یک‌جهت با همزن دستی یا لیسک هم زد. همین که خمیر کاپ کیک یکدست شد، کار هم‌زدن را متوقف کرده به سراغ گرم کردن فر بروید.
فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۶۰ درجه فارنهایت روشن کرده تا گرم شود. مایه کاپ کیک را در قالب مخصوص ریخته به‌طوری‌که حدود 1/3 از آن خالی باشد. کاپ کیک وانیلی بدون شیر را باید برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر قرار داد تا کاملاً بپزد.
پس از خارج کردن کاپ کیک‌ها از فر حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد تا کیک‌ها خنک شوند. در این مرحله می‌توانید کاپ کیک‌ها را با مواد در دسترس تزیین کنید. نوش جان.
اگر فر یا توستر ندارید می‌توانید با کمک قابلمه یا هواپز کاپ کیک وانیلی بپزید. به همین منظور توصیه می‌کنیم که مقاله آموزش پخت کیک در هواپز را  مطالعه کنید.

کلام آخر

کاپ کیک‌ها دسرهای تک‌نفره‌ای هستند که می‌توانید بسته به نیاز در مقدار مواد اولیه تغییر ایجاد کنید تا به‌اندازه مصرف شخصی کیک تازه و خوشمزه خانگی داشته باشید. پخت کاپ کیک وانیلی با کمک یکی از ۲ طرز تهیه کاپ کیک وانیلی به شما این فرصت را می‌دهد که در کمتر از یک ساعت از نوشیدن چای یا قهوه در کنار یک کیک خوش عطروطعم لذت ببرید.
شما با چه دستوری کاپ کیک وانیلی می‌پزید و برای بهتر شدن ظاهر و طعم کاپ کیک‌هایتان از چه موادی برای تزیین استفاده می‌کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

علت خشک شدن کاپ کیک وانیلی چیست؟
استفاده از آرد بی‌کیفیت، زیاد هم‌زدن کره و استفاده بیش از حد مجاز از مواد خشک مانند آرد منجر به خشک شدن کاپ کیک وانیلی خواهد شد.
راز داشتن یک کاپ کیک وانیلی اسفنجی چیست؟
استفاده از آرد مرغوب، رعایت نسبت‌های مواد اولیه، استفاده از شیر، هم‌دمای محیط بودن مواد اولیه، استفاده از کره نرم شده و زیاد هم نزدن مواد در نهایت به شما یک کاپ کیک وانیلی نرم خواهد داد.
برای درست کردن کاپ کیک وانیلی از چه نوع وانیلی باید استفاده کرد؟
فرقی نمی‌کند که شما از عصاره وانیل استفاده می‌کنید یا پودر وانیل را در خمیر کاپ کیک خود می‌ریزید. درهرصورت باکیفیت و تازه بودن وانیل راز خوش عطروطعم بودن طرز تهیه کاپ کیک وانیلی خواهد بود.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)