شیرینی های مخصوص عروسی

شیرینی های مخصوص عروسی

آیا نزدیک به مجلس عروسی خودتان یا یکی از عزیزانتان هستید؟ سردرگم شده‌اید که از چه منوی غذا و شیرینی و میوه‌ای برای پذیرایی استفاده کنید؟ حق هم دارید. امروزه دیگر مانند دهه‌ها و سده‌های پیش نیست و جدای از مسائل چشم و هم‌چشمی، انسان خواه ناخواه با تنوعی که پیش رویش قرار گرفته راهش را گم می‌کند. زیرا شیرینی های مخصوص عروسی که در قنادی یا مراسم مختلف می‌بینیم خیلی تعدادشان زیاد شده است.
اما همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین بخش یک مهمانی هم پذیرایی آن است، چه برسد به یک عروسی! و این مساله در ایران از اهمیت بیشتری هم برخوردار است. بارها شنیده‌اید که مهمانان بعد از اتمام عروسی راجع به اینکه جوجه نپخته بوده یا برنج خیلی چرب بوده صحبت می‌کرده‌اند! اما شاید برایتان سوال شود که این قضیه چه ربطی به شیرینی دارد؟ باید بگوییم که اتفاقا شیرین جزء مهم‌تری حتی نسبت به غذاست. چون اولا غذا در ساعت محدودی از انتهای مجلس توزیع می‌شود و یک بار است؛ اما شیرینی اصلی‌ترین خوراکی پذیرایی در عروسی است که از ابتدا تا انتها حضور دارد و بارها سر هر میز شارژ می‌شود. ثانیا با کنایه «شیرینی دادن و شیرینی گرفتن» آشنا هستید دیگر؟ درواقع وقتی یک مجلس شادمانی می‌گیرید، ناخواسته در حال انجام آن کنایه شیرینی دادن هستید. پس خیلی زشت است که خود شیرینی‌تان باب طبع مجلس یا در حد سایر بخش‌های عروسی‌تان نباشد.
پس اگر اجازه بدهید، قرار است در این مطلب ابتدا ویژگی‌های شیرینی مخصوص عروسی را برایتان شرح دهیم و سپس چند نوع از بهترین پیشنهادهای ممکن از بین شیرینی های مخصوص عروسی را به شما خواهیم داد. تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی‌های شیرینی مخصوص عروسی

اول از همه ببینیم که شیرینی های مخصوص عروسی بایستی چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ اولین ویژگی مورد نظر این است که شیرینی‌ها نباید خیلی بزرگ باشند. زیرا اولا خیلی از مهمان‌ها دوست ندارند تکه‌ای بزرگ از شیرینی را میل کنند. و ثانیا بزرگ بودن شیرینی‌ها باعث گران درآمدن هزینه شیرینی عروسی برایتان خواهد شد.
دومین ویژگی مورد نظر این است که نباید از شیرینی‌ای کاملا یک‌جور استفاده کنید. برای مثال شیرینی مربایی (که زیاد به درد عروسی نخواهد خورد) یک شیرینی است، اما درون جعبه‌اش چند مدل مختلف از خود را داراست تا به تمام سلایق پاسخ بدهد.
سومین ویژگی هم این است که از شیرینی‌ای برای عروسی استفاده کنید که خیلی کثیف‌کاری نداشته باشد. شیرینی‌هایی که با یک گاز زدن تکه‌تکه و خرد می‌شوند یا پودر قند زیاد و تزئینات زیاد دارند، مجلس شما را کثیف خواهند کرد و مهمانان را کلافه!

شیرینی عروسی

چه مقدار شیرینی عروسی سفارش دهیم؟

طبیعی است که اولین فاکتور در میزان شیرینی‌ای که باید سفارش دهید، بودجه شماست. اما پیشنهاد می‌کنیم که در هر حالت، جانب اعتدال را رعایت کنید و نه کم سفارش دهید و نه خیلی زیاد! تنها عاملی که بودجه زیاد کمک‌تان می‌کند این است که می‌توانید همزمان شیرینی خشک و تر سفارش دهید. البته خود نسبت شیرینی خشک و تر هم قواعدی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
اما معمولا پیشنهاد می‌شود که به ازای هر مهمان بین 100 تا 150 گرم شیرینی سفارش دهید. ضمنا شما فامیل و دوستان مهمان خود را از قبل می‌شناسید؛ اگر شیرینی‌دوست هستند، بیشینه و اگر نه کمینه بازه‌ای که نام بردیم را سفارش دهید.
درمورد خشک یا تر بودن شیرینی هم به چند مساله دقت کنید. اولا سفارش شیرینی تر در ماه‌های گرم سال، کار جالبی نیست. زیرا علاوه بر امکان فساد، ممکن است که شیرینی‌ها در مجلس از ریخت و قیافه بیفتند یا شُرّه کنند. ضمنا اگر بعد از مراسم اضافه بیایند، باقی آن‌ها را باید در یخچال بگذارید که خیلی جاگیر هستند. (خصوصا که غذا و میوه هم برایتان باقی مانده است.) تنها چیزی که در انتخاب شیرینی خشک مهم است، تازگی آن است که خصوصا در فصول سرد، باعث ماندگی و خشکی بیش از حد نشود. ضمنا اگر هردوی شیرینی‌ها را با هم سفارش می‌دهید، اکثرا از شیرینی خشک برای عروسی استفاده کنید و آن‌ها را روی میز بچرخانید؛ شیرینی عروسی تر را هم چندباری در خلال عروسی اصطلاحا دور بگردانید و سر میزهای مختلف تعارف کنید.
به نظر دیگر این نکات کافی است. وقتش رسیده که چند شیرینی مخصوص عروسی را با هم مرور کنیم تا تصمیم نهایی برای انتخابتان را بگیرید. 

ساق عروس

احتمالا یا قنادی که اولین بار درستش کرده دوست داشته ساق پای عروسش به این شکل باشد، یا اینکه واقعا در شهری درست شده که ساق عروس‌ها به همین ظرافت بوده است! جدای از شوخی، شیرینی ساق عروس، یکی از قدیمی‌ترین شیرینی های مخصوص عروسی است. این شیرینی جزو شیرینی های خشک عروسی محسوب می‌شود و چند مزیت دارد. اول اینکه وزن بالایی ندارد. دوم اینکه قطعاتش کوچک هستند و سوم اینکه خوش‌خوراک و خوشمزه است.

شیرینی تارت

شیرینی تارت برای عروسی یکی دیگر از انتخاب‌های پیش روی شماست. این شیرینی شکلی بین شیرینی خشک و تر دارد. زیرا خودش شیرینی خشک است؛ اما از مواد و میوه‌های تر رویش استفاده شده است.
مهم‌ترین جذابیت شیرینی تارت، جدای از زیبایی و شکیل بودن، تنوع طعم و رنگ و شکل موادی است که داخل یا رویش گذاشته می‌شود.

تارت

شیرینی نارگیلی و گردویی

شیرینی نارگیلی و گردویی، دو نوع شیرینی خیلی خوب برای پذیرایی در عروسی هستند. اولا این شیرینی‌ها اصلا خراب یا خشک نمی‌شوند و دورریز ندارند. ثانیا نسبت وزن به حجم آن‌ها پایین است و صرفه خیلی بالایی دارند. و ثالثا معمولا مورد پسند اکثریت مردم هستند و به هر ذائقه‌ای می‌سازند. مهم‌ترین نکته هم همان است که می‌توانید با یک کیلو شیرینی نارگیلی یا گردویی، از حجم بالایی از مهمانان پذیرایی کنید.
ضمنا ما از قبل، مزایای دیگر شیرینی نارگیلی را هم در مطلب فواید شیرینی نارگیلی برای مطالعه شما عزیزان آماده کرده‌ایم.

شیرینی دانمارکی

از قدیم می‌گویند، دود از کنده بلند می‌شود! اگر از اکثر مردم ایران بپرسید متداول‌ترین شیرینی چیست؟ پاسخ می‌دهند شیرینی دانمارکی (یا همان شیرینی گل‌محمدی!) بنابراین اجازه دهید تا معرفی شیرینی تر عروسی را با دانمارکی شروع کنیم. خصوصا اگر به دنبال یافتن زیبایی در سادگی هستید.
تنها مشکلی که شیرینی دانمارکی دارد، بزرگ بودن انواع آن و داشتن چگالی بالا (همان نسبت وزن به حجم هر شیرینی) است که باعث می‌شود اگر تنها انتخاب‌تان باشد به میزان زیادی از آن برای پذیرایی از مهمانان نیاز داشته باشید. اما می‌توانید از شیرینی دانمارکی به عنوان شیرینی جانبی شیرینی‌های خشک استفاده کنید.
ضمنا حتی اگر پای عروسی در میان نیست و می‌خواهید در خانه از شیرینی دانمارکی لذت ببرید، می‌شود خودتان هم دست به کار شده و با مطالعه مطلب طرز تهیه شیرینی دانمارکی، آن را به سادگی برای عزیزانتان بپزید.

کاپ‌کیک و دونات برای عروسی

با تغییر زمانه، ارزش‌های و مُدها هم عوض می‌شوند و اخیرا کاپ‌کیک و دونات هم به گزینه شیرینی های مخصوص عروسی اضافه شده‌اند. این دو از جدیدترین شیرینی های عروسی هستند. البته پیشنهاد می‌شود که بیشتر از این دو برای پوشش دادن کیک عروسی استفاده کنید. به این نحو که اگر نمی‌خواهید کیکی به بزرگی همه مهمانان سفارش دهید، از کاپ‌کیک برای کوچک‌تر برش زدن قطعات کیک و یا جایگزین آن برای پذیرایی استفاده کنید. دونات هم با توجه به چرب بودن، خیلی توصیه مناسبی برای شیرینی عروسی شما نخواهد بود!
البته دونات برای استفاده در خانه، شیرینی جذابی است و ما هم پیشتر حتی رسپی آن را در مطلب طرز تهیه دونات برایتان آماده‌ایم.

شیرینی عروسی

شیرینی پای سیب

یکی دیگر از شیرینی‌هایی که به تازگی برای پذیرایی عروسی باب شده است، پای سیب است. البته اگر به پای سایر میوه‌ها مانند آناناس یا هلو هم علاقه دارید، گزینه‌های بدی نیستند. دقت داشته باشید این شیرینی یکی از اصطلاحا لاکچری‌ترین شیرینی‌ها و خوش‌خوراک‌ترین شیرینی های عروسی به شمار خواهد آمد. اما پرهزینه و با قطعات بزرگ است.

شیرینی سنتی

اصلا از اشاعه اصل و نسب خودتان نترسید؛ اتفاقا این یک افتخار بزرگ است که می‌تواند در بزرگ‌ترین شب زندگی‌تان نمود داشته باشد و به فامیل همسرتان هم نشان داده شود. بنابراین اهل هرکجای این مرز و بوم که هستید، یکی از گزینه‌ها برای شیرینی مخصوص عروسی، استفاده از شیرینی‌های محلی یا کم کم سنتی شهر خودتان است.
برای مثال اگر یزدی هستید از قطاب، اگر گیلانی هستید از رشته خشکار، اگر تبریزی هستید از باقلوا، اگر اصفهانی هستید از گز و... استفاده کنید. چه اشکالی دارد؟

شیرینی خامه‌ای

آخرین پیشنهادی که به شما خواهیم داد، خوشمزه‌ترین و دلبرترین پیشنهاد است. اما واقعا کارتان را هم از نظر مالی و هم از نظر نوع پذیرایی و مشکلات پیش‌بینی نشده بالا خواهد برد. شیرینی خامه‌ای! همین و دیگر هیچ؛ باقی‌اش پای تصمیم خودتان...

کلام آخر

امیدواریم که مطلب حاضر باعث شده باشد تا با ذهنی بازتر سراغ تهیه شیرینی مخصوص عروسی بروید. البته با وجود این همه وسواس و دقت، توجه داشته باشید که همه مهمانان می‌آیند و پس از یک شب می‌روند و آن کسی که خواهد ماند، خود شمایید. پس بدانید شب شب شماست و براساس سلیقه و دلخواهی که دارید، شیرینی (و سایر اجزای عروسی) را انتخاب کنید تا وقتی در سال‌های بعد یاد خاطراتتان می‌افتید، لب‌تان طعم شیرینی خاطرات را هم دوباره بچشد!

سوالات متداول:

برای عروسی چند نوع شیرینی باید بگیریم؟
اولا که پیشنهاد می‌کنیم از تنها یک نوع شیرینی استفاده نکنید. یا حداقل اگر یک نوع شیرینی می‌گیرید، شیرینی‌ای بگیرید که خودش از طرح و رنگ مختلف برخوردار باشد (مانند دانمارکی یا ساق عروس). اما به طور کل نباید از تعداد بسیار زیاد بالایی شیرینی هم استفاده کنید. نهایتا بازه بین سه الی پنج نوع شیرینی که دور هم با نسبت استاندارد چیده شده باشند، بهترین نسبت و تعداد برای پذیرایی عروسی را به شما خواهد داد.
غیر از این شیرینی‌ها دیگر چه شیرینی های مخصوص عروسی وجود دارند؟
دقت داشته باشید که نهایتا همه چیز متعلق به شما و هر تصمیمی پیش روی شما خواهد بود. هیچ قانون صرفی وجود ندارد و می‌توانید هر شیرینی که دلتان خواست را انتخاب و استفاده کنید. زیرا در شیرینی فروشی‌ها نمی‌نویسند که کدام شیرینی را می‌شود برای عروسی خرید و کدام یکی را نه! اما به طور کل غیر از شیرینی‌هایی که ما نام بردیم، شیرینی‌هایی مانند شیرینی مارمالادی، شیرینی مینیاتوری و شیرینی مغزدار هم از انتخاب‌های معمول دیگر زوج‌های جواب برای شب عروسی‌شان بوده‌اند.
آیا می‌شود از نان خامه‌ای به عنوان شیرینی مخصوص عروسی استفاده کرد؟
بله. چرا که نه. فقط درنظر داشته باشید که این شیرینی خیلی خیلی خوش‌خوراک است و با توجه به این ذائقه‌پذیری بالا و محبوبیتش به خصوص بین بچه‌ها اگر انتخاب اصلی شیرینی‌تان نان خامه‌ای است، باید حدود دو برابر شیرینی عادی از آن خریداری نمایید تا مبادا کم بیاید. ضمنا حواستان به دستمال کاغذی و امکانات پاکیزگی تالار هم باشد که نان خامه‌ای کثیفی بیشتری دارد. ضمنا همه این‌ها برای زمانی است که ترجیحا فصل تابستان نباشد!