طرز تهیه کیک عصرانه

طرز تهیه کیک عصرانه

بعدازظهر یا عصر شده و از سر کار به خانه برگشته‌اید. حالا زمان استراحت است و می‌چسبد که دورهم در خانه یک چای بنوشید. کنار این چای چه چیزی می‌چسبد؟ قطعا کیک! اما چه کیکی؟ چندین گزینه وجود دارد که برای این کار مناسب است. همه این کیک‌ها را اصطلاحاً کیک عصرانه نامیده‌اند.، زیرا با طعم‌ها و مزه‌های مختلفی، ویژگی‌های مشابه دارند. درواقع انواع طرز تهیه کیک عصرانه وجود دارد که می‌توانید یاد بگیرید.
البته فکر نکنید که کیک عصرانه چیز سخت و متفاوتی نسبت به سایر کیک‌ها محسوب می‌شود. کیک عصرانه همان کیکی است که همیشه نوش جان کرده‌اید. صرفا در پخت کیک عصرانه باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه کیک عصرانه معمولا با بافت پف‌دار و سبک تهیه می‌شود، زیرا قرار است با نوشیدنی گرم خورده شود. ضمن اینکه عصرانه بین دو وعده نهار و شام است و کیک سنگین، می‌تواند شما را زده کند. دومین ویژگی کیک عصرانه هم این است که طعم این کیک نیز باید ملایم باشد. زیرا همان‌طور که گفتیم، قرار است با یک نوشیدنی، مانند چای یا قهوه (یا نوشیدنی دلخواه دیگر شما) نوش جان شود.
حالا اگر علاقه دارید که طرز تهیه کیک عصرانه را یاد بگیرید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. از بین انواع کیک عصرانه‌ای که وجود دارد، دو نوع را به شما آموزش خواهیم داد؛ یکی طرز تهیه کیک عصرانه با شیر و دیگری طرز تهیه کیک عصرانه با ماست!

روش تهیه کیک عصرانه با ماست

اول بیایید تا سراغ طرز تهیه کیک عصرانه با ماست برویم، زیرا اگرچه که برای خیلی‌ها ریختن ماست در خمیر کیک، عجیب و غریب است، اما کار ساده‌ای است. اتفاقا خیلی اوقات، درست کردن کیک با ماست، نیاز به مراقبت و رسیدگی و فوت و فن کمتری نسبت به تهیه کیک با شیر دارد. بنابراین به خصوص اگر تازه‌کار هستید، این رسپی را با ذوق بیشتری بخوانید که بیشتر به کارتان خواهد آمد. البته ما قبلا در مطالب دیگری، همچون طرز تهیه کیک با ماست هم انواع دیگر این کیک را به شما آموزش داده بودیم. اما برای پخت کیک عصرانه با ماست به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:
تخم مرغ: 4 عدد متوسط
آرد سفید: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
شکر: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
ماست غلیظ: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
روغن مایع: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
دقت داشته باشید که رسپی حاضر در حدود 40 دقیقه به زمان پخت نیاز خواهد داشت. این موادی که در بالا ذکر کردیم، تقریبا برای عصرانه 4 تا 6 نفر مناسب خواهد بود و نهایتاً زمان آماده‌سازی خمیر کیک نیز درحدود 20 تا 40 دقیقه خواهد بود. یعنی کل زمان آماده‌سازی و پخت این کیک، بین 1 تا 1.5 ساعت خواهد شد. حالا بیایید تا طرز تهیه کیک عصرانه با ماست را مرور کنیم.

مراحل تهیه کیک عصرانه با ماست

مرحله اول: تمام مواد اولیه‌ای که در بالا ذکر کردیم را از 0.5 تا 1 ساعت قبل از شروع کار از یخچال یا کابینت بیرون آورده و روی میز کار قرار دهید. این مساله باعث کیفیت بهتر کیک شما خواهد شد. بنابراین این کار را فراموش نکنید و اجازه دهید تمام مواد با هم هم‌دمای محیط شوند. این نکته‌ای است که باید در پخت هرنوع کیکی رعایت کنید. برای مثال در طرز تهیه کیک ساده خانگی بدون شیر که قبلا آموزش داده‌ایم.
مرحله دوم: حالا فر را هم با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کرده و دربش را ببندید. این کار باعث می‌شود که فر هم‌زمان با آماده‌سازی مواد کاملا داغ شود. بنابراین کارتان عقب نخواهد افتاد. این نکته را هم جدی بگیرید؛ زیرا یکی از مسائلی که باعث خرابی کار می‌شود، داغ نبودن فر است. البته در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ کاملا این نکات را توضیح داده‌ایم.
مرحله سوم: آرد سفید و بکینگ پودر را در یک کاسه گود بریزید و مقداری با قاشق هم بزنید. این هم‌زدن باعث هواگیری آرد و بافت نهایی بهتر برای کیک خواهد شد. بعد از مقداری هم زدن، حالا یک الک برداشته و 2 یا 3 بار، مخلوط آرد و بکینگ پودر را الک کنید تا بیشتر هوا بگیرند.
مرحله چهارم: در یک کاسه دیگر، تخم مرغ‌ها را با شکر و وانیل مخلوط کنید. سپس به مدت 5 تا 10 دقیقه با همزن برقی و دور تند آن‌قدر بزنید تا بافت کشدار و رنگ کرم پیدا کنند. البته اگر همزن برقی ندارید هم می‌توانید این کار را با همزن دستی (ویسک) یا چنگال انجام دهید. اما طبعا به وقت و انرژی بیشتری احتیاج خواهید داشت. ضمنا در دستور حاضر نیازی به جداسازی زرده تخم مرغ و سفیده نیست، اما اگر حوصله دارید که این کار را انجام دهید، باز به بافت بهتری از حالت فعلی دست پیدا خواهید کرد. همان‌طور که می‌دانید، رسپی فعلی، یک کیک عصرانه وانیلی است. بنابراین اگر می‌توانید، بهتر است که به جای پودر وانیل از عصاره وانیل درجه یک استفاده کنید. اگر عصاره وانیل ندارید، همان پودر وانیل نیز کافی خواهد بود. ما در مطلب طرز تهیه کیک وانیلی نیز یک نوع جالب از این مزه را برایتان آموزش داده بودیم.
مرحله پنجم: ماست و روغن را به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. حالا دور همزن را روی حالت کند قرار داده و چند دقیقه به خوبی این مواد را با هم مخلوط کنید. البته زیاده‌روی نکنید. صرفا درحدی که مواد به یک بافت منسجم برسند و یکدست شوند، کافی است.
مرحله ششم: حالا باید مخلوط خشک و تر را با هم مخلوط کنیم. برای این کار، آرد را به صورت مرحله به مرحله درون کاسه تخم مرغ بریزید. در هرمرحله که آرد می‌ریزید، یک لیسک یا قاشق بزرگ برداشته و کاسه را کج کنید و هم بزنید. هم‌زدن شما بهتر است که به صورت دَوَرانی باشد. در این مرحله، بهتر است که هم زدن را با هم‌زن برقی انجام ندهید، اما اگر حوصله کمتری دارید، می‌توانید با کندترین دور هم‌زن انجامش دهید.
مرحله هفتم: وقتی که آرد تمام شد و به بافت مناسبی از خمیر رسیدید، زمان پخت رسیده است. قالب دلخواه‌تان را بردارید. حالا با مقداری روغن جامد یا مایع، کف قالب و دیواره‌ها را چرب کنید و مقداری هم آردپاشی کنید. البته می‌توانید از کاغذ روغنی مخصوص کیک نیز استفاده کنید. مواد را داخل قالب ریخته و سپس قالب را دو سه بار آرام روی میز کار بکوبید. این کار باعث یکدست شدن بافت از بین رفتن حفره‌ها در کیک شما خواهد شد.
مرحله هشتم: کیک را درون فر که کاملا گرم شده بگذارید و 30 تا 40 دقیقه آن را بپزید. در 10 دقیقه نهایی می‌توانید تست پخته بودن را انجام دهید. به این صورت که یک خلال دندان را در بافت کیک فرو ببرید. اگر هنگام بیرون آوردن، چیزی به خلال دندان نچسبیده بود، یعنی کیک کاملا پخته است. البته این کار را با نوک چنگال یا چاقوی تیز نیز می‌شود انجام داد.
مرحله نهم: کیک را بعد از پخته شدن، از فر در بیاورید و ابتدا 3 تا 5 دقیقه فرصت دهید تا استراحت کند. استراحت ندادن کیک ممکن است باعث ترک خوردن یا سفتی کیک شما شود. بعد از اتمام این مدت، کیک را از قالب بیرون بیاورید، برش بزنید و با هرچیزی که دوست دارید، مانند پودر نارگیل، ترافل رنگی، برش میوه و... تزئین کنید. ضمن اینکه اگر به کیک میوه‌ای علاقه دارید، می‌توانید مطالب پیشین ما همچون طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک عصرانه

روش تهیه کیک عصرانه با شیر

حالا رسیدیم به طرز تهیه‌ای که احتمالا محبوب‌تر خواهد بود، زیرا طرز تهیه کیک عصرانه با شیر، درنهایت مزه‌ای را می‌سازد که در کودکی‌هایمان بیشتر چشیده‌ایم. کار دیگری هم که در این قسمت خواهیم کرد، اضافه کردن شکلات است. زیرا بسیاری دوست دارند که به جای وانیل، کیک عصرانه شکلاتی یا کیک عصرانه کاکائویی داشته باشند. البته ما در مطلب دیگری تحت عنوان طرز تهیه کیک شکلاتی ساده هم برایتان کیکی مشابه آموزش داده بودیم. اما مواد لازم برای تهیه کیک عصرانه شکلاتی (با شیر) عبارت است از:
آرد سفید قنادی: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 3 عدد
شیر ولرم: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری
شکر: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
کره: 100 گرم
بکینگ پودر: 1 قاشق سوپ خوری
شکلات تخته‌ای (درصورت تمایل): 50 گرم
دقت داشته باشید که مقادیر بالا برای عصرانه 4 تا 6 نفر مناسب است. البته معمولا کیک شکلاتی، کیک محبوب‌تر و خوش‌خوراک‌تری نسبت به کیک وانیلی است. بنابراین خیلی روی 6 نفر حساب باز نکنید! زمان آماده‌سازی و پخت این کیک نیز خیلی مشابه حالت قبلی خواهد بود. حالا بیایید تا طرز تهیه کیک عصرانه شکلاتی را با هم مرور کنیم.

مراحل تهیه کیک عصرانه با شیر

مرحله اول: مواد اولیه را باید دوباره مانند روش قبلی از پیش بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسند. فر را نیز با همان ترتیب روشن کنید تا کاملا داغ شود. حالا آرد سفید، بکینگ پودر و پودر کاکائو را در یک کاسه بزرگ ریخته و با قاشق هم بزنید. سپس 2 یا 3 بار الک کنید تا هوادهی شود و به پف کیک کمک کند.
مرحله دوم: شکلات تخته‌ای را با چاقو خرد کرده و به روش بن‌ماری (ذوب غیرمستقیم) آب کنید. یعنی درون یک کاسه ریخته و روی آب جوش (مثلا کتری) بگذارید تا کاملا مایع شود. پس از ذوب شدن، کناری بگذارید تا کمی از حرارت بیفتد. ضمنا اگر شکلات ندارید، می‌توانید به کل این مرحله را حذف کنید. زیرا استفاده از شکلات تخته‌ای صرفا برای تقویت طعم کاکائویی کیک شما خواهد بود. اما اگر به طعم شکلات علاقه دارید، پیشنهاد ما این است که مرحله فعلی را حذف نکنید، زیرا به هرحال شکلات در انواع روش‌ها کیک را جذاب خواهد کرد. برای مثال می‌توانید مطلب دیگر ما تحت عنوان طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر را نیز مطالعه کنید.
مرحله سوم: در این مرحله از طرز تهیه کیک عصرانه، سراغ تخم مرغ‌ها خواهیم رفت، اما برعکس اکثر دستورهای تهیه کیک، این‌جا ابتدا شکر و کره را با هم مخلوط کنید و با دور تند همزن برقی بزنید تا یکدست و شفاف شوند. در هنگام هم‌زدن، تخم مرغ‌ها را یکی یکی به مخلوط شکر و کره اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا به بافت مناسب برسید.
مرحله چهارم: حالا شیر را به مخلوط اضافه کرده و دور همزن برقی را کند کنید. به جای شیر می‌توانید از خامه رقیق نیز استفاده کنید. شیر باعث خوشمزگی کیک شما و طعم نوستالژی کیک عصرانه شکلاتی خواهد شد، اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید؛ زیرا انسجام کیک را از بین خواهد برد. اگر شکلات دوست دارید، مایع ذوب کرده شکلات را هم در این مرحله اضافه کنید و صرفا درحدی که مخلوط شود، هم بزنید.
مرحله پنجم: حالا وقت اضافه کردن آرد است. مخلوط آرد را دوباره به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. وقتی که آرد تمام شد یا قبل از اتمام آرد، به بافت مناسب رسیدید، کار را تمام کنید و خیلی هم نزنید. هم زدن زیاد در این مرحله باعث خراب شدن کیک شما خواهد شد.
مرحله ششم: قالب دلخواه‌تان را برداشته، کف و دیواره آن را چرب و آردپاشی کنید. سپس مواد آماده شده را درون قالب ریخته و 2 یا 3 بار به آرامی روی میز کار بکوبید. می‌توانید با یک لیسک هم روی خمیر را صاف کنید؛ به شرط آن که فشار زیادی نیاورید. فشار زیاد باعث سفتی بافت کیک شما خواهد شد.
مرحله هفتم: قالب را درون فر که گرم شده بگذارید و به همان صورت که در روش قبلی گفتیم، بپزید. بعد از پخت کیک عصرانه شکلاتی، می‌توانید آن را با پودر کاکائو تزئین کنید. ضمنا اگر خیلی به شکلات علاقه دارید، می‌توانید از ابتدا مقدار بیشتری شکلات را به روش بن‌ماری ذوب کنید تا مقداری را در این‌جا روی کیک بریزید. خامه نیز یکی از تزئین‌های جالب برای کیک عصرانه شکلاتی به شمار خواهد آمد.

طرز تهیه کیک عصرانه

نکات مهم در تهیه کیک عصرانه

نکات حاضر باعث بالا رفتن کیفیت کار شما در طرز تهیه کیک عصرانه خواهند شد. یا اینکه ممکن است به یکی از سوالات بالقوه شما پاسخ بدهند. بنابراین این نکات را نیز با دقت بخوانید:

  • در 20 تا 30 دقیقه ابتدایی پخت کیک، به هیچ عنوان نباید در فر را باز کنید. درصورتی که این کار را انجام بدهید، بافت کیک شما نابود خواهد شد.
  • اگر دوست دارید می‌توانید بنا به فصل، از کمی پوست پرتقال یا پوست لیموی ترش تازه در روش اول (کیک عصرانه وانیلی) استفاده کنید. این کار باعث خوش‌عطر شدن کیک شما خواهد شد. البته ما پیشتر خود طرز تهیه کیک پرتقالی را نیز به شما آموزش داده بودیم.
  • اگر به جای کره از روغن مایع استفاده کنید، بافت تردتری به کیک خودتان خواهید بخشید. اما کره طعم بهتری خواهد داشت. معمولا مقدار کره، نصف روغن است.
  • نوع قالبی که استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان مهم نیست. می‌توانید از قالب کلاسیک، کمربندی و... استفاده کنید. اما توجه کنید که برای سفت نشدن یا خمیر نشدن کیک، باید از قالبی استفاده کنید که اندازه‌اش، دو برابر حجم مواد مصرفی شما باشد.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. طبعا پخت کیک عصرانه کاری نیست که بشود هرروز انجام داد. اما نیازی هم به این کار نیست، زیرا پخت یکی از کیک‌های عصرانه بالا، تقریبا برای یک یا نیمی از هفته کافی خواهد بود. بنابراین هرهفته یک بار هم که آستین‌ها را بالا بزنید، می‌توانید هرروز یا یک روز درمیان، خستگی عصر را با خوردن کیک عصرانه در کنار نوشیدن چای همراه کنید!

سوالات متداول

آیا می‌توان طرز تهیه کیک عصرانه به صورت کاپ کیک را آموزش دهید؟
همه مراحل پخت کاپ کیک با مراحل بالا یکی است. فقط کافی است که خمیر را داخل قالب کاپ کیک یا مافین بریزید.
برای پخت کیک عصرانه از چه آردی استفاده کنیم؟
بهترین آرد، آرد شیرینی‌پزی (یا همان آرد قنادی) محسوب می‌شود.
کیک عصرانه دورنگ چیست؟
کافی است که دو نوع مواد بالا را تهیه کنید. سپس یکی را کف قالب بریزید و دیگری را رویش تا کیک عصرانه دورنگ داشته باشید. البته با خلاقیت بیشتر، می‌توانید با یک چنگال، حالت موجدار و طرحدار نیز ایجاد کنید که کیک عصرانه دورنگ شما زیباتر شود.