طرز تهیه کیک شکلاتی ساده

طرز تهیه کیک شکلاتی ساده

کیک‌ها از جمله دسرهای پرطرفداری هستند که از آن در مناسبات مختلف برای گذران اوقاتی خوش بهره می‌گیرند اما برای پخت کیک‌های خانگی نیازی به بهانه یا دلیل خاصی نیست. کافی است که مواد اولیه آن در خانه موجود باشد تا با چند فنجان چای و یک برش کیک تازه سوروسات جشن کوچکی را در خانه به پا کنیم.
فواید شکلات برای بدن و طعم همه‌پسند کیک‌های شکلاتی سبب شده تا پیر و جوان و خرد و کلان وسوسه چشیدن آن را در سر داشته باشند. در این قسمت از مجله سیرنگ طرز تهیه کیک شکلاتی را به دو روش ساده و بدون همزن بررسی می‌کنیم. اگر برای تهیه کیک شکلاتی ابزار حرفه‌ای ندارید اما دوست دارید که به سبک حرفه‌ای‌ها کیک بپزید با ما همراه شوید.

طرز تهیه کیک شکلاتی بدون همزن

این دستور تهیه یکی از ساده‌ترین روش‌های پخت کیک شکلاتی در خانه است که برای تهیه مایه آن نیازی به همزن برقی ندارید. برای شروع مواد اولیه زیر را فراهم کنید تا مراحل تهیه و پخت را آغاز کنیم.
مواد لازم:
آرد چندمنظوره: ۱۵۰ گرم
شکر دانه‌ریز: ۲۰۰ گرم
تخم مرغ درشت: ۲ عدد
پودر کاکائو: ۲ قاشق غذاخوری
شکلات چیپسی یا تخته‌ای: ۱۵۰ گرم
ماست رقیق شده: ۱ فنجان
جوش شیرین: 1/2 قاشق چای‌خوری
عصاره وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
روغن نباتی: ۱۰۰ گرم
خامه قنادی: 3/4 فنجان

طرز تهیه کیک شکلاتی ساده

مراحل تهیه کیک شکلاتی ساده بدون همزن

ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا خوب گرم شود. در طی این مدت کف قالب کیک را با مقداری روغن و فرچه چرب کنید. یک قاشق چای‌خوری از پودر کاکائو را داخل قالب بپاشید و پودر اضافی را از قالب خارج کنید.
در یک ظرف بزرگ همه مواد خشک مانند: آرد، پودر کاکائو، جوش‌شیرین و شکر را مخلوط کرده و ۳ بار الک کنید تا هیچ گلوله‌ای در کیک باقی نماند.
در کاسه دیگر باید تخم‌مرغ و عصاره وانیل را بریزید و با چنگال یا همزن دستی برای ۱ تا ۲ دقیقه هم بزنید تا تخم مرغ‌ها از لختگی دربیایند و کرم رنگ شود. حالا باید روغن و ماست رقیق شده را به مخلوط تخم‌مرغ اضافه کرد و مجدداً برای یک دقیقه هم زد.
مواد خشک را طی ۳ مرتبه به مواد تر اضافه کرده و آرام‌آرام مایه کیک را در یک جهت با لیسک یا قاشق هم بزنید تا مواد به‌خوبی ترکیب شود. در جایی که احساس کردید که مواد خشک به‌خوبی در مایه تخم‌مرغی مخلوط شده، هم زدن را متوقف کنید تا پف کیک از بین نرود.
مایه کیک را داخل قالب ریخته و در طبقه وسط فر برای ۴۵ دقیقه بگذارید تا پخت کامل شود. زمانی که کیک پخت، آن را به‌صورت برعکس روی توری فلزی قرار بدهید تا خنک شده و مناسب تزیین یا گاناش کشی باشد.
برای تهیه گاناش یا روکش شکلاتی کیک باید خامه را با چنگال برای یک دقیقه بزنید تا بافت کلوخی نداشته باشد. خامه را داخل ظرفی فلزی بریزید و روی حرارت کتری یا حرارت بسیار ملایم اجاق آن را ذوب و گرم کنید.
در طی این مدت مدام خامه را هم بزنید. شکلات‌ها باید ریز باشند پس اگر اندازه آن‌ها بزرگ است به کمک چاقو یا هر ابزار دیگری شکلات‌ها را خرد کنید.
زمانی که خامه ذوب و گرم شد، شکلات‌ها را داخل آن بریزید و به کمک یک کفگیر پلاستیکی آن را هم بزنید تا نرم و یکدست دست شوند. کمی صبر کنید تا سس شکلاتی از حرارت بیفتد.
کیک را از قالب خارج کنید. حدود ۳۰ دقیقه باید از خارج کردن کیک شکلاتی خانگی شما گذشته باشد تا بتوانید آن را تزیین کنید. دقت کنید که سس شکلات سرد نشده باشد و یا خیلی گرم نباشد. شکلات را روی کیک بریزید و اجازه دهید تا روکش شکلاتی، خود را بگیرد.
کیک شکلاتی ساده بدون همزن را می‌توانید به‌صورت گرم یا سرد سرو کنید. نوش جان.

طرز تهیه کیک شکلاتی ساده

اگر می‌خواهید که پایه کیک تولد درست کنید یا این که یک کیک شکلاتی حرفه‌ای داشته باشید با این روش پیش بروید.
مواد لازم:
آرد قنادی: ۱ و ½ لیوان
تخم‌مرغ: ۴ عدد
شکر: ۱ لیوان
شیر: ½ لیوان
کره نرم شده: ½ لیوان
پودر کاکائو: ۳ قاشق غذاخوری
عصاره وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ‌پودر: ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک شکلاتی ساده

مراحل تهیه کیک شکلاتی ساده و خانگی

فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. تا دمای فر مناسب پخت کیک شود، قالب کیک را با کمی روغن و فرچه چرب کرده و کف آن را کاغذ روغنی بیندازید.
به‌اندازه ۳ قاشق غذاخوری از آرد را بردارید و تمامی مواد خشک به جز شکر را به آن اضافه کنید. اکنون باید آرد، پودر کاکائو و بیکینگ‌پودر را ۳ مرتبه الک بزنید تا سبک و بدون گلوله شود.
تخم‌مرغ را در کاسه همزن بریزید و برای ۲ دقیقه با دور تند همزن بزنید تا سبک شود. وانیل و شکر را به آن اضافه کنید و برای ۴ دقیقه دیگر با درجه بالا همزن هم بزنید تا به بافتی سبک، کرم رنگ و کش‌دار برسید.
حالا باید کره نرم شده و شیر ولرم را به مایه کیک افزود و برای یک دقیقه با درجه متوسط همزن آن‌ها را مخلوط کنید. همزن را کنار بگذارید و از یک لیسک کمک بگیرید.
مواد خشک را در ۳ مرحله آرام‌آرام به مایه کیک اضافه کنید و در یک جهت هم بزنید تا کاملاً یکدست دست شوند. اگر مایه کیک رقیق بود ۳ قاشق غذاخوری آرد سفیدی که از ترکیب حذف کرده‌اید را پس از الک کردن به مایه اضافه کنید.
مواد کیک را آرام در قالب ریخته و ۲ مرتبه قالب را به میزکار بکوبید تا هوای کیک خارج شود. قالب را در طبقه وسط برای ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بگذارید تا کاملاً پخته شود. زمانی که کیک پخته شد، آن را مانند دستور تهیه کیک شکلاتی ساده بدون همزن روی توری قرار بدهید تا خنک شود.
در آخر می‌توانید با شکلات ذوب شده، گاناش شکلاتی یا پودر کاکائو تزیین کنید. نوش جان.
اگر به طعم کیک شکلاتی خیس علاقه دارید می توانید از مقاله طرز تهیه کیک شکلاتی خیس بدون فر استفاده کنید.

فوت‌وفن تهیه کیک شکلاتی ساده

  • نسبت مواد را به‌خوبی رعایت کنید تا کیک شما سنگین و خمیری نشود.
  • تا پخت کیک کامل نشده است، در فر را باز نکنید.
  • قالب کیک باید به‌اندازه‌ای باشد که حدود ۱/۳ از آن پس از افزودن مایه کیک به قالب، خالی بماند.
  • تزیین کیک و استفاده از خامه قنادی و شکلات کاملاً اختیاری است.
  • بهترین نوع آرد برای تهیه کیک شکلاتی ساده و خانگی، آرد قنادی یا ۳ صفر است.
  • روغن نباتی، روغن مایع و کره می‌توانند در تهیه کیک شکلاتی ساده جایگزین یکدیگر شوند.
  • برای داشتن کیکی خوش بافت و سبک حدود یک قاشق غذاخوری از آرد را برداشته و نشاسته ذرت را جایگزین آن کنید.
  • اگر از فرهای برقی برای پخت کیک شکلاتی ساده استفاده می‌کنید میزان حرارت موجود در دستور تهیه را حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه کاهش دهید.

کلام آخر

تهیه و پخت کیک شکلاتی ساده کار چندان پیچیده‌ای نیست شما می‌توانید با توجه به مواد اولیه موجود در منزل یا ابزارهایی که دارید دستور تهیه مخصوص به خود را انتخاب و کار پخت را آغاز کنید. طبق دو دستور تهیه کیک شکلاتی ساده که در این قسمت از مجله آشپزی سیرنگ بررسی کردیم، شما قادر هستید که با همزن دستی و برقی کیک شکلاتی خانگی بپزید.
با رعایت نکات گفته شده و در نظر داشتن فوت و فن‌های طرز تهیه کیک شکلاتی ساده، در خانه به سبک حرفه‌ای‌ها کیک خواهید پخت که می‌توان از آن برای ساخت کیک تولد نیز بهره‌مند شد. اگر زمان کافی یا مواد لازم برای تهیه کیک شکلاتی ساده را ندارید، محصولات آماده سیرنگ این امکان را به شما می‌دهند که از طعم واقعی این دسر بهره بگیرد.

سؤالات متداول

بهترین آرد برای تهیه کیک شکلاتی ساده کدام است؟
آرد چند منظوره، آرد قنادی یا آرد سفید برای تهیه کیک شکلاتی ساده، گزینه بسیار خوبی هستند.
چه موادی را می‌توان جایگزین کره موجود در دستور تهیه کیک شکلاتی ساده کرد؟ 
روغن نباتی، کره نرم شده و روغن مایه هر ۳ می‌توانند جایگزین یکدیگر در طرز تهیه کیک شکلاتی ساده شوند.
برای تزیین کیک شکلاتی ساده از چه موادی می‌توان کمک گرفت؟
شکلات ذوب شده، پودر کاکائو، سس شکلات و گاناش خامه‌ای می‌توانند برای تزیین کیک شکلاتی ساده یک انتخاب هوشمندانه باشند.