آموزش پخت کیک در فر توکار

آموزش پخت کیک در فر توکار

فر توکار یکی از وسایلی است که در یکی دو دهه اخیر بیشتر در آشپزخانه‌های خانگی به کار می‌رود. جدای از پیشرفت تکنولوژی، می‌شود دلایلی همچون جا گرفتن کمتر و زیبایی بیشتر و جمع و جور بودن را برای توسعه و محبوبیت این نوع فر عنوان کنیم.
اما ممکن است که شما جزء دسته‌ای از مردم باشید که با وسایل جدید و مدرن خیلی ارتباط برقرار نمی‌کنند. درواقع برخی اوقات وسایل مدرن باوجود اینکه برای راحتی ما ساخته شده‌اند، اما آن‌قدر دکمه و تجهیزات و امکانات دارند، که کار کردن با آن‌ها سخت و غیر ممکن به نظر می‌رسد. به خصوص اگر با فرهای قدیمی که زیر گاز بودند آشنایی داشته باشید، فر توکار کمی سخت به نظر می‌رسد. با این وجود، فر توکار اصلا وسیله بدی نیست و اتفاقا همه کارهایی که با فر سنتی می‌شد انجام دهیم را می‌شود با این فر هم انجام دهیم.
ما در مطلب حاضر می‌خواهیم آموزش پخت کیک در فر توکار را برای شما مرور کنیم. البته این آموزش خیلی ساده است و تفاوت چندانی با پخت کیک در فر قدیمی را ندارد. پس دوباره آموزش کیک را مرور می‌کنیم و نهایتا نکات ویژه فر توکار را هم بررسی خواهیم کرد. بنابراین حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روش پخت کیک در فر توکار

برای اینکه اصلا از فر توکار و پخت کیک در یک فضای جدید نترسید، بهتر است که برای اولین بار، کیکی ساده در فر توکار بپزید. یکی از ساده‌ترین کیک‌هایی که همه‌پسند است و می‌توانید در فر توکار هم به خوبی بپزید، کیک وانیلی است. البته ما قبلا هم روش‌های دیگر طرز تهیه کیک وانیلی را به شما آموزش داده بودیم.
برای پخت کیک وانیلی در فر توکار به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:
آرد سفید شیرینی پزی: 3 لیوان دسته‌دار فرانسوی
شیر لبنی: 2 لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر سفید: 5/1 لیوان دسته‌دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 3 عدد
بکینگ پودر: 2 قاشق مرباخوری
پودر وانیل: 1/2  قاشق چای‌خوری
روغن مایع: 1/2 لیوان دسته‌دار فرانسوی
لازم به ذکر است که زمان آماده‌سازی مواد خمیری این کیک درحدود 30 دقیقه طول می‌کشد. همچنین زمان پخت این کیک درحدود 30 الی 40 دقیقه است. بنابراین درنهایت حدود 1 ساعت تا 1 ساعت و ربع زمان برای تهیه و سرو کیک در فر توکار احتیاج خواهید داشت. ضمنا این میزان از مواد اولیه کیک حاضر برای نوش جان کردن 4 الی 6 نفر مناسب خواهد بود. گرچه که نهایتا خود شما میزان ذائقه خانواده و اطرافیان را بهتر تشخیص خواهید داد. حالا اگر موافق باشید، آموزش پخت کیک در فر توکار را با هم مرور کنیم و سپس سراغ نکات ویژه این کار برویم.

آموزش پخت کیک در فر توکار

مراحل تهیه خمیر کیک در فر توکار

مراحل تهیه خمیر کیک برای پخت در فر توکار، فرق چندانی با روش‌های دیگر خمیر برای تهیه کیک ندارد. بیایید تا این مراحل را مرور کنیم.
مرحله اول: ابتدا یک کاسه گود بردارید و آرد و بکینگ پودر را در آن بریزید. سپس یک قاشق بردارید و آرام آرام این دو را مخلوط کنید. مخلوط کردن آرد و بکینگ پودر باعث می‌شود که آرد هواگیری شده و هنگام پخت به بافت پف‌دارتری برسید. اگر که یک مقدار خیلی کم نمک (به اندازه یک پینچ؛ یعنی فاصله انگشت شست و سبابه شما!) داخل این مخلوط بریزید، اوضاع بهتر هم خواهد شد. زیرا نمک وضعیت ور آمدن خمیر را کنترل و تعدیل خواهد کرد. بعد از هم زدن، لازم است که 2 یا 3 بار مخلوط آرد و بکینگ پودر را از الک رد کنید. این کار هم گلوله‌های آرد را خنثی می‌کند و هم باز باعث پف کردن نهایی کیک خواهد شد. البته ما پیشتر تمام تکنیک‌های مربوط به پف کیک را در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ برایتان توضیح داده بودیم.
مرحله دوم: حالا باید مواد خیس کیک را آماده کنیم. برای این منظور، تخم مرغ‌ها را در یک کاسه گود مجزا بشکنید. سپس وانیل و شکر را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. همزن برقی را برداشته و با دور تند، حدود 5 الی 10 دقیقه این مواد را هم بزنید. آنقدر به هم زدن ادامه دهید که به یک بافت کرم رنگ و کشدار دست پیدا کنید. البته اگر همزن برقی ندارید، می‌توانید این عمل را با استفاده از ویسک (همزن دستی) و یا چنگال هم انجام دهید. اما خب طبعا، وقت و انرژی بیشتری از شما گرفته خواهد شد.
مرحله سوم: حالا شیر را درون مخلوط تخم مرغ بریزید و هم مقداری با دور کند همزن مخلوط کنید تا صرفا یکدست شود. اگر به شیر حساسیت دارید، می‌توانید از شیر بدون لاکتوز یا شیر گیاهی (مثلا شیر بادام یا نارگیل) استفاده کنید. ماست هم یکی از گزینه‌های دیگری است که می‌توانید استفاده کنید. صرفا هنگام استفاده از ماست، توجه کنید که از ماست شیرین و بدون آب اضافی بهره ببرید. حالا روغن را هم آرام آرام به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شود.
مرحله چهارم: نوبت اضافه کردن آرد است. پس آرد را به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغی اضافه کرده و هم بزنید. هم زدن شما بایستی با یک لیسک و به صورت دَوَرانی انجام شود تا بافت کیک خراب نشود. ضمنا بهتر است که از همزن برقی برای مخلوط کردن آرد با مخلوط تخم مرغ استفاده نکنید و خیلی هم مخلوطش نکنید. این خمیر یک خمیر فوق‌العاده خوب است که به راحتی با اضافه کردن هر ماده سازگار، می‌تواند کیکی متفاوت را به شما بدهد. برای مثال اگر به آن کمی زعفران اضافه کنید، کیک زعفرانی خواهید داشت. البته ما قبلتر آموزش کامل کیک مذکور را در مطلب طرز تهیه کیک زعفرانی داده بودیم.
حالا اگر به خمیر لازم برای کیک فر توکار آشنا شدید، بیایید تا سراغ خود پخت کیک برویم. آموزش پخت کیک در فر توکار، نکات خاصی دارد که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.

نکات مهم پخت کیک در فر توکار خانگی

ما تمام نکات ویژه پخت کیک در فر توکار خانگی را برایتان مرور خواهیم کرد. البته اگر با وجود مطالعه این نکات، باز هم خیلی سختتان است و استرس دارید، می‌توانید از روش‌های دیگر، مانند پخت کیک روی گاز هم استفاده کنید. برای این کار می‌توانید مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه را مطالعه کنید. اما این نکات عبارت است از:

  • برخی از فرهای توکار، برنامه‌هایی جهت پخت انواع مواد غذایی دارند. درصورتی که فر شما هم این قابلیت را دارد، کافی است که دکمه برنامه موردنظر را برای پخت کیک بفشارید. اما اگر نه، به طور دستی باید بین 180 الی 200 درجه سانتی گراد را انتخاب کنید تا کیک به خوبی پخته شود.
  • اگر فر توکار شما ساده و از مدل بدون فن است، کافی است که دقیقا با این فر مانند فر گازی برخورد کنید. یعنی کیک را در طبقه وسط قرار دهید. زیرا طبقات مختلف چنین فری، دمای متفاوتی با همدیگر خواهند داشت.
  • اما اگر فر توکار شما فن دارد، یعنی طبقات آن به وسیله گردش هوا، یک دمای مشخص و بسیار بسیار نزدیک به هم را دارند. به همین دلیل، باید درجه هوا را کمی کمتر از دمایی که عنوان کردیم برنامه‌ریزی کنید. زیرا جریان هوا باعث بهبود پخت می‌شود و ممکن است که حرارت بالا، سوختگی سطحی را روی کیک شما ایجاد کند.
  • مهم نیست که برای پخت کیک در فر توکار از چه قالبی استفاده کنید. انواع قالب سیلیکونی، فلزی، کمربندی، تارت و... برای این امر قابل استفاده هستند. اما توجه داشته باشید که حتما قالبی انتخاب کنید که دو برابر مواد خمیری استفاده شده حجم داشته باشد. این فضای خالی بالایی باعث خواهد شد که کیک به خوبی پف کند و بالا بیاید. ضمنا قالب باید به همان شکل همیشگی یا با روغن چرب شود و یا از کاغذ روغنی برای پوشاندن کف و دیواره قالب استفاده کنید.
  • مهم‌ترین نکته در استفاده از فر توکار این است که حتما 20 دقیقه قبل از شروع پخت بایستی فر را با دمای دلخواه خودتان گرم کنید. در غیر این صورت کارتان خراب خواهد شد و کیک یا خیلی سفت می‌شود، یا خیلی خمیر باقی خواهد ماند. این نکته را به عنوان اصلی‌ترین نکته استفاده از فر توکار، جدی بگیرید. البته دلایل خرابی بافت کیک خیلی متنوع هستند. برخی از آن‌ها را در مطلب دلیل سفت شدن کیک برایتان توضیح داده بودیم.

حالا بیایید تا نکات مربوط به خود فرآیند پخت کیک در فر توکار را بررسی کنیم.

آموزش پخت کیک در فر توکار

فرآیند پخت کیک در فر توکار

در هنگام پخت کیک در فر توکار (بعد از قرار دادن قالب در فر) به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • بعد از قرار دادن قالب کیک در فر، تا زمان 70 درصد طی شدن پخت، نباید به هیچ عنوان درب فر را باز کنید. در غیر این صورت کیک خود را خراب کرده‌اید. بعد از گذشت این زمان (یعنی بین 20 الی 30 دقیقه اول)، می‌توانید مانند تمام کیک‌های دیگر، تست پختگی را انجام دهید. به این شکل که یک خلال دندان را در بافت کیک فرو ببرید. اگر هنگام بیرون آوردن، چیزی به خلال دندان نچسبیده بود، یعنی کیک شما کاملا پخته است. در غیر این صورت بین 5 الی 10 دقیقه دیگر به کیک زمان بدهید تا بپزد.
  • در پخت کیک داخل فر توکار، بهتر است که کیک را داخل سینی فر قرار دهید. قرار دادن قالب کیک روی توری خیلی توصیه نمی‌شود. زیرا جریان هوای بیش از حد، ممکن است که باعث خشکی کیک و از بین رفتن بافت مناسب آن شود.
  • اگر فر توکار شما دارای 3 طبقه مجزا بود که به همان شکلی که گفتیم، قالب کیک را روی طبقه وسطی قرار دهید. اما اگر فر توکار شما (فر برقی) صرفا 2 طبقه داشت، قالب کیک را در طبقه‌ای قرار دهید که از المنت‌ها یا مجرای گرم‌کننده (و یا فن) دورتر باشد.
  • اگر فر توکار شما دو شعله بالا و پایین داشت و هنگام تست پختگی دیدید که مرکز کیک شما به خوبی پخته شده است، اما روی کیک هنوز برشته نیست. مجاز هستید که شعله (یا المنت) پایین را خاموش کرده و شعله بالایی را به مدت 5 الی 10 دقیقه روشن کنید تا روی کیک هم به خوبی طلایی شود.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید و به خوبی آموزش پخت کیک در فر توکار را یاد گرفته باشید. کار با فر توکار مزایایی دارد که می‌تواند بعد از یادگیری فوت و فن‌های خاص این نوع فر، آن را برای یک کدبانوی خانه بسیار هم محبوب کند. البته همان‌طور که گفتیم، غیر از کیک وانیلی که آموزش دادیم، می‌توانید انواع کیک دیگر را نیز در فر توکار بپزید. بنابراین از رسپی کیک‌های موجود در مجله سیرنگ استفاده کنید و عصرانه‌های خوبی برای خودتان و خانواده یا دوستانتان بسازید. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

برای پخت کیک در فر توکار باید از چه نوع آردی استفاده کنیم؟
آردی که برای پخت کیک در فر توکار نیاز داریم، هیچ تفاوتی با آرد مورد نیاز برای پخت کیک در فر عادی ندارد. صرفا نیاز داریم که از آرد سه صفر که در ایران با نام‌های آرد قنادی و یا آرد شیرینی پزی فروخته می‌شود استفاده کنیم. البته اگر دسترسی به آرد خیلی باکیفیت ندارید، می‌توانید حتی از آرد نانوایی محل خود استفاده کنید.
آیا می‌شود به جای روغن از کره استفاده کنیم؟
بله. البته روغن بافت برشته و پف دارتری به ما تحویل خواهد داد. اما مزه کره کمی بهتر است. می‌توانید مقدار یادشده روغن را با همان مقدار کره جایگزین کنید. البته قبل از این کار ببینید که ترجیح شما کدام وجه از کیک است. روغن جامد نیز یک گزینه مناسب است.
روی کیک من که در فر توکار پختم سوخته است؛ چه کار کنم؟
برخی از فرهای توکار کمی بدقلق هستند و ممکن است در بارهای اول اذیتتان کنند. اگر صرفا روی کیک شما سوخته است، می‌توانید آن را ببُرید و با خامه یا شکلات، سطح کیک را بپوشانید. به این صورت اصلا معلوم نخواهد شد که کیک شما سوخته بوده است!