طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی

طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی

پیشینیان ما احترام خاصی برای میوه‌ها و خوراکی‌های فصلی قائل بودند. تا جایی که همیشه با روش‌هایی سعی می‌کردند تا علاوه بر نوش جان کردن میوه‌های فصلی (که مدت محدودی از سال دردسترس هستند)، آن‌ها را با انواع طعم‌ها و روش‌های دیگر نیز ترکیب کنند. شاید این کار بعضا برای افزایش عمر نگهداری آن‌ها نیز بود. زیرا برخی از این روش‌ها، ترشی انداختن یا مربا کردن میوه‌ها بود. اما درست کردن غذاها، نوشیدنی‌ها و دسرهای مختلف نشان می‌دهد که بردن حظّ کافی از میوه فصلی، هدف اصلی بوده است.
یکی از این میوه‌های فصلی که تنها در پاییز گیر می‌آید و باقی سال دردسترس نیست، خرمالو محسوب می‌شود. میوه‌ای خوش‌بافت و خوش‌مزه که البته برای برخی ذائقه‌ها خیلی دلچسب نیست. اما درعوض برای برخی از ذائقه‌ها به طرزی دیوانه‌وار، دوست‌داشتنی محسوب می‌شود. پس اگر جزو دسته دوم باشید، احتمالا در آن چندهفته‌ای که خرمالو پیدا می‌شود به دنبال این هستید تا به انواع و اقسام روش‌ها از خوردن آن لذت ببرید. یکی از روش‌های لذت بردن از میوه‌ها هم که پخت کیک با میوه است. پس باید برویم سراغ طرز تهیه کیک خرمالو!
اما در این‌جا ممکن است که یک مشکل پیش بیاید. زیرا استفاده از میوه‌هایی همچون خرمالو در کیک، با وجود خواص بالایشان، امکان دارد که باعث شیرینی بیش از حد و بالا رفتن کالری بشود. جدای از این، برخی افراد هم کلا نمی‌توانند خیلی کالری مصرف کنند. برای مثال ورزشکاران، دیابتی‌ها، افراد دارای رژیم خاص و... باید در مصرف قند و چربی و... محتاط باشند.
ولی خب باز هم نگران نباشید. اگر ترکیب خرمالو و کیک را دوست دارید، کافی است که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. زیرا قرار است که طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی را برای شما به زبان ساده توضیح دهیم. امیدواریم که لذت ببرید.

چگونه کیک رژیمی بپزیم؟

شاید فکر کنید که مگر می‌شود کیک را هم رژیمی پخت؟ آرد که پر از کربوهیدرات است؛ شیر که چربی دارد؛ شکر که قند بالایی دارد و روغن هم برای پخت کیک غیر قابل حذف است. پس چگونه کیک رژیمی بپزیم؟
درنظر داشته باشید که اولا بعضی از مواد اولیه کیک اصلا قابل تعویض نیستند؛ مانند آرد! اما برخی از مواد اولیه را می‌شود با مواد مشابه و سالم‌تر جایگزین کرد. برای مثال می‌شود به جای روغن جامد و کره حیوانی از روغن مایع یا روغن‌های گیاهی استفاده کرد. به جای شیر پرچرب هم می‌شود از شیر کم‌چرب استفاده کرد. و مهم‌ترین تغییری که می‌شود اجرا کرد، جایگزینی شکر با شیرین‌کننده‌های کم‌کالری مانند شکر قهوه‌ای یا انواع شیره یا عسل طبیعی است. ما در طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی، قصد داریم از شیره انگور استفاده کنیم تا به این شیوه آن را سالم‌تر کنیم. ضمنا به جای تمام جایگزین‌هایی که ارائه دادیم، می‌توانید از مواد شیمیایی و مصنوعی کم‌کالری هم استفاده کنید. اما پیشنهاد ما این است که این کار را نکنید. زیرا همیشه مواد طبیعی بهتر از مواد مصنوعی هستند.
ثانیا به هیچ عنوان به این فکر نکنید که از مواد اصلی استفاده کنید، اما آن‌ها را کمتر بریزید! چون دیگر محصول نهایی‌تان کیک نخواهد شد! یا حداقل کیک خوشمزه و باکیفیت نخواهد شد. نخوردن کیک بهتر از خوردن کیکی است که طعم و مزه ندارد! پس بهترین راه این است که تا جایی که می‌شود از مواد جایگزین استفاده کنیم و اگر خوردن کیک برایمان ضرر دارد، کمتر از آن بخوریم تا مشکلی برایمان پیش نیاید.
ضمنا ما خیلی از این مسائل را قبلا در مطلب طرز تهیه کیک رژیمی برایتان توضیح داده‌ایم و دو سه نوع کیک خوشمزه رژیمی را هم به شما آموزش داده‌ایم. بنابراین مطالعه مطلب فوق هم خیلی خالی از لطف نخواهد بود.

دستور تهیه کیک خرمالوی رژیمی

قبل از اینکه سراغ طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی برویم، لازم است یادآوری کنیم که ما قبلا نسخه عادی کیک خرمالو را آموزش داده‌ایم. پس اگر که مشکلی با مصرف شکر و روغن عادی  ندارید، می‌توانید از مطلب طرز تهیه کیک خرمالو، نسخه ساده‌تر این دستور را پیدا کرده و برای خانواده یا دوستان خود بپزید.
البته گفتنی است که برای مثال، میزان کالری کیک خرمالو عادی که آموزش داده‌ایم هم تنها 200 کیلوکالری خواهد بود که از بسیاری از کیک‌های دیگر پایین‌تر است. بنابراین همان دستور هم دستور پخت سالم و جذابی برای شما خواهد بود. اما بیایید تا سراغ طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی برویم. برای این دستور پخت به مواد اولیه زیر احتیاج پیدا خواهیم کرد:
پوره خرمالو: 1 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
آرد سفید: 1.5 پیمانه
شیره انگور: 1/3 پیمانه
تخم مرغ: 2 عدد کوچک
بکینگ پودر: 1/2 قاشق غذاخوری
پودر دارچین: 1/2 قاشق غذاخوری
روغن نارگیل (یا روغن مایع): 1/4 پیمانه
عصاره وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
نمک: 1 پینچ (فضای بین دو انگشت سبابه و شست شما)
گردوی خردشده (ساطوری): به میزان دلخواه شما (اختیاری است!)
همان‌طور که دیدید، اکثر این مواد اولیه به سادگی در آشپزخانه شما دردسترس هستند. احتمالا کافی است که برای طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی ما، صرفا پوره خرمالو، شیره انگور و روغن نارگیل را تهیه کنید. پس بیایید تا سراغ مراحل پخت برویم. 
ضمنا اگر برایتان سوال است پیشاپیش بگوییم که مقادیر بالا برای حدود 6 الی 8 نفر مناسب خواهد بود. همچنین آماده‌سازی این کیک در حدود 15 دقیقه و پخت آن درحدود 50 الی 60 دقیقه از شما زمان خواهد گرفت. 

مراحل تهیه کیک خرمالوی رژیمی

مرحله اول: ابتدا تمامی مواد خشکی که دارید، اعم از آرد و نمک و بکینگ پودر و دارچین را در یک کاسه بزرگ بریزید. با قاشق و با حوصله مواد را با هم مخلوط کنید. هم زدن آرام با قاشق باعث هواگیری آرد و پف کردن آن درنهایت خواهد شد. پس عجله نکنید. ضمنا اگر به کیکی که خیلی پف کند علاقه دارید، باید سراغ کیک اسفنجی بروید. ما پیشاپیش در مطلبی دیگر با عنوان کیک اسفنجی چیست؟ برایتان طرز تهیه کیک اسفنجی را توضیح داده بودیم.
مرحله دوم: حالا بعد از اینکه به خوبی مخلوط خشک را هم زدید، باید آن را 2 یا 3 بار الک کنید. الک کردن هم کاری است که باعث ایجاد بافت بهتر کیک شما خواهد شد. بعد از اینکه الک کردن تمام شد، اگر به وجود گردو در کیک علاقه دارید، گردوهای ساطوری شده را درون مخلوط خشک ریخته و کمی هم بزنید. این کار باعث می‌شود که روی گردوها آرد ببندد و از سقوط و ته‌نشینی گردوها در ته کیک جلوگیری شود.
مرحله سوم: حالا بایستی سراغ مخلوط خیس، یعنی مخلوط تخم مرغی برویم. هرچه مواد دیگر داشتیم، اعم از تخم مرغ‌ها، عصاره وانیل، پوره خرمالو و روغن نارگیل را درون یک کاسه گود بریزید. حالا همزن برقی را برداشته و آن را روی دور تند قرار دهید. آن‌قدر هم بزنید تا بافت یکدست و کرم رنگی از آن‌ها بگیرید که فوم‌دار هم باشد. در آخر شیره انگور را هم اضافه کرده و کمی هم بزنید تا دوباره کاملا مخلوط یکدستی داشته باشید. دقت کنید که بدون داشتن همزن برقی نیز می‌توانید این مرحله را انجام دهید. اما طبعا به وقت و انرژی بیشتری احتیاج خواهید داشت. در نبود همزن برقی باید از ویسک (همزن دستی) یا چنگال بهره ببرید.
مرحله چهارم: مخلوط خشک را آورده و به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تر اضافه کنید. کاسه را روی دست گرفته و با یک لیسک، بعد از هر بار آرد ریختن کمی هم بزنید. یا اینکه می‌توانید کاسه را روی میز هم کمی کج کنید. دقت کنید که هم زدن شما باید به صورت دَورانی باشد تا نتیجه خوبی از خمیر کیک بگیرید.

پخت کیک خرمالوی رژیمی

مرحله پنجم: فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود.
مرحله ششم: حالا یک قالب ترجیحا گرد و با قطر حدود 20 سانتی متر بردارید. کف قالب را کمی روغن زده و سپس به خوبی آردپاشی کنید. حالا خمیر را داخل قالب بریزید. بعد از اینکه کل خمیر را داخل قالب ریختید، با لیسک روی آن را بدون فشار کمی صاف کنید و نهایتا قالب را 2 تا 3 بار روی میز کار بکوبید تا حبابی داخل آن وجود نداشته باشد.
مرحله هفتم: قالب کیک را داخل فر و در طبقه وسط قرار دهید. در فر را ببندید و حدود 45 دقیقه اصلا در را باز نکنید تا کیک شما خمیر نشود. البته ما قبلا دلایل خمیر شدن کیک می‌تواند جدای از این هم باشد. ما در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ این دلایل را به صورت کامل بررسی کرده‌ایم.
مرحله هشتم: بعد از گذشت 45 دقیقه می‌توانید در فر را باز کرده و وضعیت کیک خرمالوی رژیمی خود را تست کنید. تست پختگی به این شرح است که یک خلال دندان یا نوک یک چنگال را وارد بافت کیک می‌کنید. اگر هنگام بیرون کشیدن، چیزی به خلال دندان نچسبیده بود، یعنی کیک کاملا پخته است؛ در غیر این صورت نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت.
مرحله نهم: اگر کیک شما کاملا پخته بود، آن را از فر دربیاورید. 5 دقیقه به کیک فرصت بدهید تا کمی سرد شود. اگر این استراحت را روی توری فلزی بدهید که چه بهتر! بعد از این فاصله، می‌توانید کیک را از قالب خارج کرده و با پودر نارگیل تزئینش کنید.
ضمنا اگر به کیک‌های میوه‌ای دیگر علاقه‌مندید، می‌توانید مطالب دیگر مجله سیرنگ، مانند طرز تهیه کیک هویج را هم مطالعه کنید.

نکات مهم در تهیه کیک خرمالوی رژیمی

این‌ها نکاتی هستند که می‌توانید در کنار رسپی بالا در گوشه ذهن خود داشته باشید. توجه به این نکات مهم باعث بالاتر رفتن کیفیت کار شما در طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی می‌شود.

  • هنگامی که مواد خشک را به مواد تر اضافه می‌کنید، دقت کنید که هم زدن شما نباید زمان طولانی‌ای را دربر بگیرد. زیرا این کار باعث بد شدن بافت کیک خواهد شد. ضمنا فاصله بین درست شدن خمیر تا رفتن کیک به فر هم نباید زیاد باشد. به همین دلیل خیلی از قنادها پیشنهاد می‌کنند شما از قبل شروع کار، فر را روشن کنید تا گرم شود!
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای گردو، از پودر نارگیل برای مواد میانی هم استفاده کنید. در این صورت کیک شما به کیک لمینگتن استرالیایی شباهت پیدا خواهد کرد. کیکی خوشمزه که آن را در مطلب پرطرفدارترین کیک‌های خانگی دنیا کدامند؟ به شما معرفی کرده بودیم.
  • این کیک را حتما به صورت دایره‌ای بپزید و اسلایسی برش بزنید. زیرا بافت میانی آن حالت جذابی برای کسی که میل می‌کند خواهد داشت.
  • این کیک باید پس از سرد شدن در ظرف دربسته مناسب کیک قرار بگیرد. در این صورت حتی یک هفته هم ماندگاری در یخچال خواهد داشت.

خواص خرمالو

خرمالو به عنوان یکی از میوه‌هایی شناخته می‌شود که معمولا انسان‌ها از آن به صورت روتین (مانند سیب و پرتقال و میوه‌های اصلی) استفاده نمی‌کنند. استفاده ما از خرمالو محدود و گذراست، اما خواص آن خیلی بالاست. تعدادی از خواص خرمالو که قطعا به کیک خرمالوی رژیمی ما هم منتقل خواهد شد، عبارت است از:

  • بهبود دادن حرکت روده و سیستم گوارشی بدن
  • یک آبرسان طبیعی و جذاب برای پوست شما
  • درمان سرماخوردگی و بیماری‌های مشابه آن
  • بالا بردن نیروی جنسی و تقویت اندام تناسلی مردان
  • پایین آوردن خطر بیماری سرطان پروستات آقایان
  • بهبود بینایی انسان به دلیل وجود بتاکاروتن
  • پایین آوردن کلسترول و کاهش فشار خون
  • دارای آنتی اکسیدان و مقاوم کننده سیستم ایمنی بدن
  • و...

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی لذت برده باشید. جذابیت این کیک به دو مساله است. یک اینکه در کل سال آن را گیر نخواهید آورد. و دوم اینکه مزه‌ای بکر و متفاوت را با صرف هزینه‌ای نه‌چندان زیاد خواهید چشید. زیرا غیر از روغن نارگیل (که آن هم با روغن مایع قابل جایگزینی است) بقیه مواد این کیک کاملا دردسترس هستند. پس اگر خرمالو پیدا کردید، سریعا آستین‌ها را بالا بزنید و این کیک خوشمزه را بپزید. نوش جان!

سوالات متداول

آیا می‌شود کیک خرمالوی رژیمی را با میوه دیگری نیز پخت؟
بله، برای مثال می‌شود خرمالو را از دستور حذف کرده و موز را جایگزینش نمایید.
از چه آردی برای دستور بالا استفاده کنیم؟
آرد سه صفر که به نام آرد شیرینی پزی یا آرد قنادی هم شناخته شده است.
کیک خرمالو را با چه چیزی سرو کنیم؟
چون خرمالو مخصوص فصل سرد سال است، پس بهتر است که این کیک را به همراه قهوه یا چای گرم سرو کنید.