طرز تهیه کیک لبو

طرز تهیه کیک لبو

برخی از آشپزها یا قنادهای نابلد تصور می‌کنند که برای ایجاد خلاقیت و کارهای جذاب، صرفا باید از مواد مصنوعی و کارخانه‌ای استفاده کرد. این درحالی است که مواد مصنوعی کارخانه‌ای و صنعتی، مشکلات خاص خودشان را از نظر سلامتی به جای می‌گذارند. به خصوص که بسیاری از مواد خوراکی ما انسان‌ها به صورت عادی تبدیل به خوراکی صنعتی شده است. پس چه بهتر است که وقتی می‌توانیم، کمتر از مواد صنعتی در خوراکی‌هایی که خودمان می‌پزیم استفاده کنیم.
اما شاید بپرسید مگر می‌شود؟ امروز و در مطلب حاضر به همین دلیل است که می‌خواهیم طرز تهیه کیک لبو را به شما آموزش دهیم. چرا؟ چون تصور کنید که قرار است یک کیک با رنگ جذاب، مثلا قرمز یا صورتی بپزیم. ساده‌ترین راه، استفاده از شیرین‌کننده مصنوعی و سیروپ یا رنگ مجاز خوراکی است. اما بهترین راه همیشه از ساده‌ترین راه بهتر است. به همین دلیل می‌توانیم با کمی زحمت بیشتر، از میوه لبو استفاده کنیم. لبو دقیقا همان طیف رنگی قرمز و صورتی که درون کیک می‌خواهیم را به ما تحویل خواهد داد.
دومین مزیتی هم که استفاده از مواد طبیعی به جای مواد شیمیایی دارند، مزه اصیل‌تر و خوشمزه‌تری است که مواد طبیعی دارند. زیرا مواد کارخانه‌ای معمولا به صورت تقلبی مزه‌ها را ایجاد می‌کنند و رایحه لطیف و طعم ملایم مواد طبیعی را دارا نیستند.
حالا اگر با ما در این مسائل موافق هستید، بیایید تا طرز تهیه کیک لبو را با هم مرور کنیم. به شما قول می‌دهیم که این میوه زمستانی آن‌چنان طعم جالبی به کیک شما خواهد داد که اگر کیک‌دوست باشید، از این به بعد هرسال انتظار رسیدن فصل لبو و تهیه این کیک را خواهید کشید.

آیا کیک لبو یک کیک جدید است؟

شاید اسم کیک لبو اصلا مشهور نباشد و به گوش شما نخورده باشد. اما این دلیل نمی‌شود که یک کیک بی اصل و نسب باشد. اتفاقا در فرهنگ خوراکی و شیرینی پزی ایران، از انواع و اقسام چغندر و لبو در شیرینی‌های مختلف استفاده می‌شده است. گاهی اوقات حتی نقش شیرین‌کننده فعلی کیک‌ها (یعنی غالبا شکر) را نیز به لبو می‌سپرده‌اند!
این مساله حتی جهانی است. به این ترتیب که شاید ندانید، اما یکی از مشهورترین کیک‌های دنیا با نام رِد وِلوت (به زبان انگلیسی: red velvet) که امروزه در ایران هم خیلی مشهور شده است، نوعی کیک لبو به شمار می‌آید!
بنابراین می‌شود گفت که لبو (و بیشتر از آن چغندر) یک خانواده از کیک‌های دنیا را می‌سازند. بله. درست است که این کیک‌ها شهرت و محبوبیت همه‌پسند کیک‌های میوه‌ای دیگر، مانند کیک هویج یا کیک موزی را ندارند؛ اما دلیل هم نمی‌شود که آن‌ها را بدون یک بار تجربه کردن قضاوت کنید! ما قبلا طرز تهیه کیک کدو حلوایی را به شما آموزش داده بودیم که چنین وضعیتی داشت. الان هم ریشه زمستانی دیگری را به شما آموزش خواهیم داد. لبو هم مانند کدو حلوایی هم کیک ناشناخته‌تری است و هم خاصیت درمانی در طول زمستان خواهد داشت. پس با ما همراه باشید تا ببینیم که مواد اولیه مورد نیاز برای این کیک مرموز، چیست؟

طرز تهیه کیک لبو

روش تهیه کیک لبو

ما برای طرز تهیه کیک لبو به دو سری مواد اولیه احتیاج خواهیم داشت. یک دسته از مواد اولیه برای تهیه خود کیک لبو هستند. و دسته دیگری مواد اولیه برای سس جذابی هستند که قرار است روی کیک لبو بریزیم.
مواد لازم برای کیک لبو:
آب لبو: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
آرد سفید شیرینی پزی: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
پوره لبو: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
روغن مایع: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر سفید: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 3 عدد
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
پودر وانیل: نوک قاشق چای خوری
گردوی خردشده: 2 قاشق غذاخوری (اختیاری)
مواد اولیه لازم برای سس لبو:
آب لبو: 1 لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر: 1/4 لیوان دسته‌دار فرانسوی
کره (ذوب شده در دمای محیط): 2 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر وانیل: نوک قاشق چای خوری
این حجم از مواد اولیه برای مصرف کیک 4 الی 6 نفر مناسب به نظر می‌‌رسد. البته خود شما بعد از یک بار پخت این کیک بهتر می‌توانید نسبت به ذائقه خانواده یا دوستان تصمیم‌گیری کنید. ضمنا زمان مورد نیاز برای طرز تهیه کیک لبو درحدود 2 ساعت خواهد بود. زیرا این کیک همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم کمی زحمت بیشتری دارد. یعنی حدود یک ساعت الی یک ساعت و ربع زمان آماده‌سازی و 30 الی 45 دقیقه زمان پخت خواهد داشت. بنابراین در زمینه زحمت می‌شود این کیک را با کیک آلمانی جنگل سیاه که قبلا برایتان آموزش داده بودیم مقایسه کنیم. حالا در هرصورت بیایید تا مراحل طرز تهیه کیک لبو را با هم مرور کنیم.

مراحل تهیه کیک لبو

مرحله اول: قبل از انجام هرکاری، مانند تمام کیک‌های کلاسیک، بهتر است که از ابتدا فر را روشن کنید تا به خوبی گرم شده و پخت نهایی کیک به بهترین شکل انجام شود. برای این منظور فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کرده و درب آن را ببندید.
مرحله دوم: حالا یک قالب ترجیحا گرد و با قطر حدود 20 سانتی متر بردارید. کف و دیواره قالب را چرب کرده و روی آن را هم آردپاشی نمایید. ضمنا می‌توانید از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید.
مرحله سوم: این کیک جزو کیک‌هایی است که به جداسازی زرده و سفیده تخم مرغ احتیاج دارد. ما قبلا هم در مطلب طرز تهیه کیک بدون بکینگ پودر، چنین کاری را برایتان آموزش داده بودیم. بنابراین دو کاسه گود برداشته و زرده و سفیده همه تخم مرغ‌ها را جدا از هم بیندازید.
مرحله چهارم: در ابتدا سفیده تخم مرغ را به وسیله یک همزن برقی آنقدر هم بزنید تا کاملا فوم دار شود و پف کند. به این شکل که حتی اگر کاسه را برگرداندید هم بیرون نریزد. حالا زرده را به سفیده اضافه کرده و هم زدن را دوباره شروع کنید تا یک مخلوط کرم رنگ یکدست تشکیل شود. دقت داشته باشید که حتی بدون همزن برقی و با ویسک نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.
مرحله پنجم: حالا به ترتیب، شکر، روغن مایع و لبو را هم به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. اگر دوست داشته باشید مقداری پودر وانیل را نیز می‌توانید قبل از این مواد اضافه کنید. وانیل باعث از بین رفتن بوی زهم تخم مرغ خواهد شد. ضمنا هرکدام از مواد را که اضافه می‌کنید، دیگر نیاز به هم زدن زیاد با دور تند نیست و صرفا درحد مخلوط شدن با تخم مرغ هم بزنید.
مرحله ششم: بعد از اتمام یکدستی مواد، پوره لبو را اگر دوست داشتید با گردوی ساطوری شده مخلوط کرده و به مواد اضافه کنید. سپس دور همزن را روی حالت کند گذاشته و مخلوط کنید تا یکدست شود. گردو از این کیک قابل حذف است. ضمنا برخی گردو را ابتدا با آرد مخلوط کرده و سپس به مواد اضافه می‌کنند تا ته‌نشین نشود. اما در این کیک خاص، پوره لبو مانع آن امر خواهد شد. پس جای هیچ نگرانی نیست.
مرحله هفتم: حالا آرد و بکینگ پودر را ابتدا در یک کاسه بزرگ دیگر با هم مخلوط کنید و با یک قاشق معمولی هم بزنید. این کار جهت هواگیری آرد است. سپس این دو را 2 یا 3 بار الک کنید. انجام این دو تکنیک باعث هواگیری و پف نهایی بهتر کیک شما خواهد شد. بنابراین به راحتی از روی این دو تکنیک عبور نکنید. گرچه که پف نکردن و خرابی کیک دلایل متنوعی دارد و ما قبلا همه آن‌ها را در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ برایتان آموزش داده بودیم.
مرحله هشتم: حالا آرد را به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. همزن برقی را به کل فراموش کرده و کنار بگذارید. کاسه را کج کرده و یک لیسک بردارید. سپس هر مقداری که آرد می‌ریزید، کمی با لیسک به صورت دَوَرانی هم بزنید. این کار را آنقدر انجام دهید که آرد شما تمام شود. ضمنا اگر احساس کردید که مواد شما شل هستند، آرد بیشتری اضافه نکنید؛ زیرا خاصیت خمیر حاضر این است که کمی نرم و لطیف خواهد بود.
مرحله نهم: حالا قالب را بردارید و خمیر کیک را داخلش بریزید. سپس درون فر قرار داده و بین 40 الی 50 دقیقه بپزید. در 10 دقیقه پایانی، تست میزان پختگی با خلال دندان را انجام دهید. اگر که کیک به خوبی پخته بود، آن را بیرون آورده و بعد از 5 دقیقه استراحت از قالب بیرون بکشید. سپس به تکه‌های دلخواه خود برش بزنید. در هنگام پخت کیک، زمان مناسبی دارید که سس لبو را تهیه کنید. بنابراین بیایید تا طرز تهیه آن را هم مرور کنیم.

طرز تهیه کیک لبو

طرز تهیه سس لبو برای کیک لبو

اول از همه بگوییم که اگر دوست داشته باشید می‌توانید از تزئین‌های دیگری مانند ترافل رنگی، تکه میوه و یا سس شکلاتی آماده برای رویه کیک لبو استفاده کنید. حتی این کیک بدون تزئین هم می‌تواند جالب باشد. خود ما نیز تزئینات جالب دیگری، مانند گاناش شکلاتی را قبلا برایتان آموزش داده‌ایم که می‌توانید در مطلب طرز تهیه کیک قهوه مطالعه کنید.
اما استفاده از خود لبو برای تقویت طعم و مزه و حفظ اصالت کیک لبو به نظر بهتر است. زیرا طعم شکلات و طعم‌های مشابه را بارها و بارها نوش جان کرده‌اید. پس یک بار یک طعم جدید را تجربه کنید. برای این طعم جدید، مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله اول: یک قابلمه بزرگ بردارید و روی حرارت ملایم قرار دهید.
مرحله دوم: شکر را به همراه آب لبو و نشاسته درون قابلمه بریزید. درابتدا کمی مخلوط کنید و سپس دیگر هم نزنید و اجازه دهید صرفا با حرارت شعله، شکر و نشاسته درون آب لبو حل شوند.
مرحله سوم: بعد از گذشت مدتی، وانیل را هم به مواد اضافه کنید و یک بار دیگر هم بزنید.
مرحله چهارم: حالا اجازه دهید تا مواد به غلظتی شبیه به غلظت سس شکلات (یا برای مثال سس کچاپ) برسند. وقتی که غلظت این‌چنینی حاصل شد، زیر قابلمه را خاموش کنید. سپس کره‌ای که در حرارت محیط ذوب یا خمیری شده است را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا یکدست شود.
مرحله پنجم: این سس باعث قرمزتر شدن و زیبایی کیک خواهد شد. زیرا کیک لبو بعد از پخته شدن، مقدار زیادی از رنگ قرمز خود را از دست خواهد داد. ضمنا دقت داشته باشید که این سس را در ابتدای زمان پخت کیک تهیه کنید. زیرا هنگامی که آن را روی کیک خواهید ریخت، باید سرد باشد. در غیر این صورت، بافت کیک شما را خراب خواهد کرد. حتی بهتر است که خود کیک نیز زمان استراحتش را گذرانده باشد که سس را رویش بریزید.

نکات مهم در تهیه کیک لبو

نکات زیر نکاتی هستند که ممکن است به کارتان آمده و کیفیت پخت کیک لبو را برای شما بالاتر ببرند. بنابراین با دقت آن‌ها را مرور کنید:

  • تخم مرغ‌ها را قبل از استفاده حتما باید چند دقیقه قبل از یخچال بیرون بیاورید تا همدمای محیط شوند. این کار را می‌توانید برای باقی مواد نیز انجام دهید.
  • اگر می‌خواهید کیک لبو بپزید و فر ندارید، کافی است که یک قابلمه بزرگ را روی شعله پخش کن قرار داده و مواد کیک را داخلش بریزید. سپس دم کنی گذاشته و 50 دقیقه روی گاز کیک را بپزید. البته ما انواع دیگر کیک بدون فر، مانند طرز تهیه کیک قابلمه‌ای را نیز قبلا برایتان آموزش داده بودیم.
  • کاپ کیک لبو را نیز می‌توانید به سادگی با همین خمیری که در بالا آموزش دادیم تهیه کنید. صرفا از یک فنجان نشکن یا کاغذ مخصوص مافین استفاده کنید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب طرز تهیه کیک لبو لذت برده باشید. این کیک یکی از کیک‌های خانگی است که طعم بسیار جالبی دارد. بنابراین اگر از چالش مزه و تجربه کردن طعم‌های جدید لذت می‌برید، پخت و چشیدن این کیک را فراموش نکنید. این مزه در کنار انواع چای یا دمنوش، مانند دمنوش گل گاو زبان، خیلی جالب خواهد بود. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

آیا می‌شود به جای گردو از کشمش استفاده کرد؟
بله. مشکل خاصی وجود ندارد. صرفا کشمش‌ها را کمی از قبل بخیسانید.
آیا می‌شود در کنار لبو از میوه دیگری نیز استفاده کرد؟
بله، می‌توانید از میوه‌ای همچون هویج که طعم و عطرش با لبو سازگار است استفاده نمایید.
برای طرز تهیه کیک لبو از چه آردی استفاده کنیم؟
به طور کلی برای پخت هرگونه کیک و یا شیرینی در ایران، بهتر است از آرد سه صفر که در ایران با نام‌های آرد قنادی و آرد شیرینی پزی هم شناخته می‌شود استفاده کنید.