طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر

طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر

خرما یکی از جذاب‌ترین میوه‌های گرم دنیا محسوب می‌شود؛ میوه‌ای با طعمی عالی، بافتی فوق‌العاده، شیرینی طبیعی و سلامت و خواص بی‌نظیر. پس بعید نیست که بشود از خرما برای تهیه کیک، شیرینی‌جات و دسرها استفاده کرد. البته شیرینی‌های سنتی فراوانی از دیرباز در جای جای کشور ما پخته می‌شده‌اند که در مواد اولیه خودشان خرما دارند. اما استفاده از خرما داخل کیک که یک خوراکی غربی است، کمتر دیده می‌شود.
یکی از دلایل نکته بالا می‌تواند همین باشد که کشورهای اروپایی خیلی در طول تاریخ به خرما دسترسی نداشته‌اند و اگر هم خرمایی داشته‌اند، کیفیت بالایی نداشته است. اما یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده خرمای باکیفیت، کشور ما ایران است. پس می‌توانیم با یک خلاقیت به‌جا، طعمی جدید و جذاب را در دل کیک جا کنیم.
کیک خرمایی، می‌تواند طعمی مشابه کلوچه‌های خرمایی مشهور ایرانی (مثلا کلمپه کرمانی) را به ما بدهد. با این تفاوت که بافت یک کیک را داراست و طبعا حس جذابیت متفاوتی را می‌دهد. این کیک خرمایی، به سادگی هرچه تمام‌تر تهیه می‌شود. همچنین سعی کرده‌ایم تا حد ممکن از مواد اولیه‌ای برای پخت این کیک استفاده کنیم که دردسترس همه باشند.
پس اگر مشتاق یادگیری این کیک هستید، با ما تا انتهای مطلب حاضر همراه باشید. قرار است که تمام فوت و فن پخت یک کیک خرمایی خوشمزه را به شما آموزش دهیم. همچنین برای راحتی بیشتر کار و توانایی همه اقشار، این رسپی حتی به فر هم نیاز ندارد. ما طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر را به شما آموزش خواهیم داد که خیلی ساده است.

روش تهیه کیک خرمایی بدون فر

حیف است اگر که از خرما به عنوان یک میوه ایرانی داخل کیک استفاده کنیم؛ اما طعم و مزه کیک ما ایرانی نباشد. پس ما در این رسپی دارچین را به عنوان طعم‌دهنده اصلی و ادویه غالب کیک خرمایی استفاده کردیم. البته اگر شما به دارچین علاقه ندارید، می‌توانید این ادویه را حذف کنید. یا با مواد طعم‌دهنده دلخواه خودتان جایگزین نمایید. برای مثال هل نیز یک ادویه معطر و خوشمزه است که قبلا طرز تهیه کیک ساده هلی را برایتان آموزش داده بودیم.
مواد اولیه لازم برای تهیه کیک خرمایی بدون فر:
آرد گندم: 1.5 لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 3 عدد
شکر سفید: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
روغن مایع: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
خرمای پوره شده: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
جوش شیرین: 1/2 قاشق چای خوری
آب آشامیدنی جوش: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری
پودر وانیل: 1 قاشق چای خوری
پودر دارچین: 1 قاشق چای خوری
مغز گردوی خردشده: 3 قاشق غذاخوری
دقت داشته باشید که این مقادیر مواد اولیه برای مصرف کیک 4 تا 6 نفر مناسب به نظر می‌رسد. ضمنا تهیه کیک خرمایی به حدود 30 دقیقه زمان آماده‌سازی و حدود 50 دقیقه زمان پخت نیاز خواهد داشت. بنابراین سرجمع، این کیک را زیر یک ساعت و نیم می‌توانید تهیه کنید. همچنین توجه داشته باشید که استفاده از مغز گردوی خردشده در این کیک، کاملا اختیاری است. ما قبلا طرز تهیه کلوچه گردویی بدون فر را نیز به شما آموزش داده بودیم. حالا بیایید تا کمی راجع به پخت کیک بدون فر صحبت کنیم.

طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر

چگونه بدون فر، کیک بپزیم؟

همانطور که قبلا هم گفته‌ایم، اگر که فر گازی دردسترس ندارید، دلیل نمی‌شود که از پخت کیک در خانه چشم‌پوشی کنید. بسیاری از روش‌ها مانند پخت کیک در قابلمه، پخت کیک در هواپز، پخت کیک در آون توستر، پخت کیک در پلوپز و... وجود دارند که می‌توانید از این وسیله‌ها به عنوان جایگزین فر گازی استفاده کنید. ما پیشتر در مجله سیرنگ، تعدادی از این روش‌ها را برایتان به طور کامل توضیح داده بودیم؛ ازجمله این مطالب:
طرز تهیه کیک قابلمه‌ای
طرز تهیه کلوچه خانگی در توستر
طرز تهیه کیک ساده بدون فر
در مطلب حاضر، ما طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر را در قابلمه به شما آموزش خواهیم داد. بیایید تا مراحل این کار را با هم مرور کنیم.

دستور تهیه کیک خرمایی بدون فر

مرحله اول: قبل از انجام هرکاری، بهتر است که پوره خرما را آماده کنیم. به این ترتیب که هسته خرماها را با دقت جدا کرده، آن‌ها را داخل یک کاسه آب جوش بریزید و 15 دقیقه صبر کنید. سپس به راحتی پوست خرماها که ور آمده را کنده و آن‌ها را داخل مخلوط کن بریزید. با چند پالس حرکت مخلوط کن، خرماها به خوبی پوره خواهند شد. البته اگر مخلوط کن ندارید هم می‌توانید این مرحله را با هاون، گوشتکوب یا حتی پشت چنگال انجام دهید.
مرحله دوم: حالا باید به رسم همه کیک‌ها، مواد تر را اضافه کنیم. پس تخم مرغ‌ها را کمی زودتر از یخچال دربیاورید تا به دمای محیط برسند. این کار باعث رفع اکثر بوی زهم تخم مرغ خواهد شد. بعد از این، تخم مرغ‌ها را داخل کاسه‌ای گود بشکنید و وانیل و شکر را اضافه کنید. وانیل می‌تواند باقی بوی زهم را نیز از بین ببرد. به شرط اینکه با دور تند همزن برقی، حدود 10 دقیقه تخم مرغ‌ها را با شکر و وانیل هم بزنید. این کار را درحدی انجام دهید که به بافتی کاملا کشدار و رنگی کِرِم از مخلوط تخم مرغی برسید.
مرحله سوم: حالا روغن مایع را به صورت آرام آرام و با یک دست به مخلوط تخم مرغی اضافه کرده و با دست دیگر و با دور کند همزن، مقداری هم بزنید. این کار را صرفا درحدی انجام دهید که مواد یکدست شوند. نیاز به هم زدن بیش از حد در این مرحله نخواهیم داشت.
مرحله چهارم: حالا پوره خرما را به مخلوط تخم مرغی اضافه کرده و 2 تا 3 دقیقه با دور متوسط هم بزنید تا باز مواد یکدستی داشته باشید. همان‌طور که احتمالا فهمیده‌اید، در مواد اولیه کیک حاضر خبری از شیر نبود. پوره خرما علاوه بر تقبل بخشی از شیرینی و بو و مزه این کیک، نقش شیر را هم بازی می‌کند. البته پخت کیک بدون شیر کار رایجی است و ما قبلا هم مطلبی راجع به جایگزینی شیر در کیک برایتان نوشته بودیم.
مرحله پنجم: حالا در یک کاسه گود دیگر، آرد، جوش شیرین، نمک و پودر کاکائو را به خوبی با همدیگر مخلوط کنید. سپس این مواد را 2 یا 3 بار از الک رد کنید. الک کردن مخلوط خشک کیک باعث می‌شود که هم گلوله گلوله شدن آرد متوقف شود و هم باعث پف کردن بهتر کیک در مرحله پخت خواهد شد. ضمنا همان‌طور که فهمیدید، در مواد خشک از بیکینگ پودر استفاده نکردیم، زیرا جوش شیرین همان کار را برایمان خواهد کرد. البته اگر به جوش شیرین حساسیت دارید، می‌توانید همان بیکینگ پودر را استفاده کنید. اما استفاده از جوش شیرین در مقدار مجاز روزانه هیچ مشکلی نخواهد داشت. ما نیز قبلا طرز تهیه کیک بدون بکینگ پودر را آموزش داده بودیم.
مرحله ششم: حالا کافی است که مخلوط خشک را به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تر اضافه کرده و با یک لیسک به صورت دَورانی هم بزنید. دقت داشته باشید که اگر دوست دارید کیک شما گردو داشته باشد، می‌توانید گردو را داخل آرد هم زده و به مواد تر اضافه کنید. زیرا در غیر این صورت، گردو هنگام پخت کیک به ته آن سقوط کرده و خواهد سوخت. یکی از تکنیک‌های خوب دیگر نیز این است که گردو را کمی تفت دهید تا هم برشته‌تر شود و هم مزه آجیلی را به کیک شما ببخشد. سپس به مایه کیک اضافه کنید.

طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر

پخت کیک خرمایی در قابلمه

مرحله اول: در این شیوه پخت، قابلمه به تنهایی قالب ما را در خود جای خواهد داد. شعله گاز نیز جایگزین فر خواهد شد. یکی از دلایلی که پخت کیک در قابلمه، کیفیتی مانند پخت کیک در فر نمی‌دهد، گرمای ناکافی این شیوه برای پخت کیک است. پس اگر دوست دارید که در طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر هم به همان کیفیت برسید، قابلمه را از قبل روی گاز بگذارید تا به خوبی گرم شود.
مرحله دوم: حالا زمانی که دیدید قابلمه به خوبی گرم شده است، کمی کف آن را آب بریزید. دقت کنید که زیاد آب نریزید تا کیک شما خمیر نشود. اما این میزان آب کم، باعث می‌شود که کیک خشک هم نشود و حالت سفتی به خودش نگیرد.
مرحله سوم: قالب دلخواه خود را پیدا کرده و کف و دیواره‌اش را چرب و آردپاشی کنید. البته می‌توانید از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید. حالا مواد خمیری که آماده کرده بودید را داخل قالب ریخته و قالب را 2 یا 3 بار به آرامی روی میز کار بکوبید. این کار باعث ازبین رفتن حفره‌های احتمالی درون کیک خواهد شد.
مرحله چهارم: یک پایه فلزی دلخواه (مثلا یک کاسه روحی برعکس) کف قابلمه قرار دهید که کیک خیس نشود. سپس قالب را روی آن بگذارید. درب قابلمه را با دم کنی ببندید و اگر شعله پخش کن دارید، آن را زیر قابلمه بگذارید. حرارت را ملایم کرده و 40 دقیقه فرصت دهید تا کیک به خوبی و آرامی بپزد.
مرحله پنجم: حالا می‌توانید در قابلمه را بردارید و تست پختگی را انجام دهید. به این ترتیب که یک خلال دندان را در بافت کیک فرو کنید. اگر هنگام بیرون آوردن خلال دندان، چیزی به آن نچسبیده بود، یعنی کیک کاملا پخته است. اما در غیر این صورت، اجازه دهید که بین 10 تا 20 دقیقه دیگر نیز کیک بپزد.
مرحله ششم: پس از کسب اطمینان از پخته شدن کیک، قالب را بیرون بیاورید و شعله را خاموش کنید. سپس 5 دقیقه به کیک استراحت بدهید و کاری به آن نداشته باشید. اگر قبل این مدت، کیک را از قالب بیرون بیاورید، کیک ممکن است انسجام خود را از دست داده و یا ترک بخورد. اما بعد از این مدت می‌توانید به راحتی کیک را درآورده و با هر ماده‌ای که دوست دارید تزئینش کنید. خرمای برش خورده یا گردوی ساطوری شده به همراه پودر دارچین، گزینه مناسبی هستند.

نکات مهم در تهیه کیک خرمایی بدون فر

اگر دوست دارید که کیک خرمایی بدون فر از اینی که هست هم طبیعی‌تر و شاید ایرانی‌تر باشد، می‌توانید شکر را از مواد اولیه حذف کنید. شیره انگور، عسل و یا شیره خرما بهترین جایگزین‌های شکر در کیک هستند. ما قبلا طرز تهیه کلوچه با شیره انگور را به شما آموزش داده بودیم.
اگر هنگام مخلوط کردن مواد خشک با تر از همزن برقی استفاده کنید، بافت خیلی مناسبی تحویل نخواهید گرفت. بهتر است که این مرحله را خودتان با دست خودتان انجام دهید. استفاده از یک لیسک و دورگیری مناسب مواد هنگام هم زدن، باعث بالا رفتن کیفیت کیک شما خواهد شد.
مجاز هستید که از هر قالبی که دوست دارید برای طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر استفاده کنید. حتی می‌توانید به یکباره مواد خمیری را داخل خود قابلمه که چرب شده است بریزید. فقط توجه داشته باشید که قالب باید حجمی دو برابر یا یک سوم بیشتر از مواد خمیری کیک داشته باشد. در غیر این صورت جلوی پف کردن کیک را خواهد گرفت.
یکی دیگر از تزئین‌های خوب برای کیک خرمایی، استفاده از سس کاراملی است. می‌توانید حتی سس کاراملی را با شیره یا پوره خرما تهیه کنید. در این صورت کیک خیس خواهید داشت.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر به اندازه کافی خوشنود شده باشید. طرز تهیه کیک خرمایی بدون فر جزو آن دسته از رسپی‌هایی است که کافی است تا یک بار امتحانش کنید. لذت شما از سلامتی این کیک و لذت خانواده یا دوستان از طعم و عطر جذابش را کافی است بعد از تجربه سادگی مراحل انجام رسپی ببینید تا این کیک یکی از گزینه‌های محبوب قنادی در خانه برای شما باشد!

سوالات متداول

آیا می‌شود به جای روغن مایع از کره استفاده کنیم؟
بله، اما پیشنهاد ما این است که این کار را نکنید. زیرا روغن مایع بافت بهتری در کیک درست می‌کند. پس از آن‌جا که احتمال خمیر شدن کیک خرمایی به طور طبیعی بالاتر است، استفاده از کره کمی ریسک کار را بالا خواهد برد و توصیه نمی‌شود.
آیا می‌شود به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای استفاده کنیم؟
بله. صرفا به تفاوت میزان شیرینی و ذائقه خودتان دقت داشته باشید.
چرا کیک خرمایی من سفت شده است؟
اگر به تمام نکات بالا دقت کرده باشید، احتمال می‌دهیم که درب قابلمه را قبل از 40 دقیقه باز کرده‌اید و خودتان باعث خرابی بافت کیک شده‌اید.