طرز تهیه کیک فوری

طرز تهیه کیک فوری

قطعا تا به حال بارها نام غذاهای فوری به گوشتان خورده است. غذاهایی که زمان بین کار شما یا محدودیت زمانی به کمک‌تان می‌آیند. این غذاها می‌توانند هم جایگزینی بر غذای بیرونی باشند و تضمین سلامتی شما را بکنند. هم اینکه زحمت و زمان بالای غذاهای معمول خانگی را نداشته باشند. اما آیا علاوه بر غذای فوری، شیرینی و کیک فوری هم داریم؟ و اینکه طرز تهیه کیک فوری چطور خواهد بود؟
شاید در نگاه اول، کیک جزو ملزوماتی نباشد که بخواهیم بدون زمان دلخواه آن را درست کنیم که به نوع فوری آن نیاز باشد. اما مطمئن باشید که اتفاقات عجیب و غریب و هوس‌های بیشمار با شما برخورد خواهند داشت. نتیجه این است که برای مثال دارید برای تولد فرزندتان کیک درست می‌کنید و کیک خراب می‌شود. یا اینکه نیمه شب همسرتان ویار نوش جان کردن یک اسلایس کیک می‌کند. یا هر موقعیت مشابه فانتزی دیگری! این‌ها جاهایی هستند که نیاز به طرز تهیه کیک فوری حس می‌شود. بالاخره دانستن هر چیزی که خار آید، یک روز به کار آید و بلااستفاده نخواهد ماند.
ما در مطلب حاضر قرار است تا دو نوع از انواع طرز تهیه کیک فوری را به شما آموزش دهیم. همچنین تمام فوت و فن‌های درست کردن کیک فوری را برای شما مرور خواهیم کرد. ضمنا به هیچ وجه از کیفیت کیک فوری نترسید. زیرا زمان کوتاه تهیه کیک فوری به معنای بی‌کیفیتی آن نیست. پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه کیک عصرانه ساده و سریع 

بعد از اینکه از سر کار برگشته‌اید، آیا دوست دارید بدون اینکه خسته شوید، یک کیک داغ و برشته، اما سریع را بپزید؟ طرز تهیه کیک عصرانه ساده و سریع، یکی از انواع طرز تهیه کیک فوری است. البته شما گزینه‌های دیگری نیز پیش روی خود دارید. یکی از آن‌ها طرز تهیه کیک ساده بدون فر است که پیشتر برایتان توضیحش داده‌ایم. اما اگر به روش فعلی خود بازگردیم، باید بگوییم که این روش نیاز به مواد اولیه زیر خواهد داشت:
آرد سفید: 3 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
شیر: 1.5 پیمانه
تخم مرغ متوسط: 5 عدد
شکر: 1 پیمانه
روغن مایع پخت و پز: 3/4 پیمانه
بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
عصاره وانیل: 1 قاشق چای خوری
نمک: به میزانی کم

کیک فوری

مراحل تهیه کیک عصرانه ساده و سریع

دقت داشته باشید که کیک عصرانه ساده و سریع ما، رسپی حساسی دارد که خیلی به ترتیب انجام مراحل وابسته خواهد بود. بنابراین رسپی را دقیق و مو به مو اجرا کنید.
مرحله اول: یکی از رازهای کاهش زمان پخت کیک، کاهش زمان انتظار و کاهش زمان آماده سازی است. بنابراین قبل از انجام هرکاری، فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا همزمان با انجام سایر کارهای کیک، خود به خود گرم شود.
مرحله دوم: زرده و سفیده تخم مرغ را از هم جدا کرده در دو ظرف مجزا بریزید.
مرحله سوم: سفیده‌ها را با همزن برقی با دور تند هم بزنید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید که وقتی ظرف را برمی‌گردانید، سفیده‌ها بیرون نریزند.
مرحله چهارم: زرده تخم مرغ را در ظرفی دیگر با وانیل و یک پینچ نمک مخلوط کنید. حالا شکر را هم به تخم مرغ اضافه کرده و این‌قدر با همزن برقی بزنید تا یکدست شود. مخلوط شکر و تخم مرغ باید کرم رنگ و کشدار باشد.
مرحله پنجم: حالا روغن مایع و شیر را به ترتیب در مواد زرده تخم مرغی ریخته و در هر مرحله با دور متوسط همزن آن‌قدری بزنید که صرفا مواد یکدست شوند.
مرحله ششم: آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و پس از الک کردن در چند مرحله به مواد زرده تخم مرغی اضافه کنید. به این صورت که مقداری آرد بریزید و با لیسک هم بزنید. و دوباره تکرار کنید تا به بافت مناسبی از خمیر دست پیدا کنید. هرجا که بافت خمیر مناسب شد، جلوی آرد ریختن را بگیرید. ضمنا هم زدن مواد باید حتما به صورت دورانی باشد. این کار باعث تهیه کیک فوری با پف زیاد خواهد شد! ضمنا اگر به پف کردن کیک علاقه دارید، مطلب کیک اسفنجی چگونه درست می‌شود؟ را از دست ندهید.
مرحله هفتم: بعد از اتمام ریختن آرد، سفیده تخم مرغ را به مواد اضافه کرده و صرفا با لیسک و مقداری که مخلوط شود، هم بزنید.
مرحله هشتم: یک قالب گرد بردارید و با کمی روغن، کف آن را چرب کنید. سپس کاغذ روغنی گذاشته و مواد خمیر را داخل قالب بریزید. قالب را دو سه بار آرام روی میز کار بکوبید تا حفره‌ها از بین بروند و سپس با لیسک و خیلی آرام روی سطح را بدون فشار صاف کنید. قالب را داخل فر بگذارید.
مرحله نهم: بین 40 تا 50 دقیقه طول خواهد کشید که کیک عصرانه ساده و سریع ما بپزد. در دقایق آخر می‌توانید برای سنجش میزان پختگی، تست خلال دندان انجام دهید. به این صورت که یک خلال دندان را در بافت کیک فرو ببرید و اگر هنگام بیرون آوردن، چیزی به خلال نچسبیده بود، یعنی کیک کاملا پخته است.
این کیک هم برای مصرف در عصرانه و صبحانه و هم برای نوش جان کردن شما در یکی از چاشت‌های روزانه مناسب به نظر می‌رسد. ضمنا اگر با واژه چاشت آشنا نیستید، نگاهی هم به مطلب چاشت یعنی چه؟ بیندازید که خالی از لطف نخواهد بود.

طرز تهیه کیک فوری شکلاتی

یکی از خوشمزه‌ترین طعم‌های کیک، همیشه شکلاتی بوده و هست. پس آیا می‌شود کیک فوری شکلاتی درست کنیم؟ بله. قطعا! طرز تهیه کیک فوری شکلاتی اصلا سخت نیست. البته این یکی از انواع کیک شکلاتی است. همان‌طور که می‌دانید، کیک شکلاتی هزار و یک مدل دارد. برای مثال می‌شود به طرز تهیه کیک شکلاتی خیس بدون فر هم اشاره داشته باشیم. اما در حال حاضر، مواد اولیه‌ای که برای طرز تهیه کیک فوری شکلاتی نیاز داریم عبارت است از:
آرد سفید: 4 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو: 1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ متوسط: 1 عدد
روغن مایع: 2 قاشق غذاخوری
شیر: 4 قاشق غذاخوری
شکر: 3 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
عصاره وانیل: 1/2 قاشق چای خوری
در نظر داشته باشید که دستور تهیه کیک فوری به روش اول، حدودا برای 4 الی 6 نفر مناسب بود. اما طرز تهیه کیک فوری شکلاتی مناسب برای یک الی دو نفر خواهد بود. در بخش بعدی مراحل این کار را مرور خواهیم کرد.

کیک فوری

مراحل تهیه کیک فوری شکلاتی

مرحله اول: دوباره اول از هر کاری فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا به خوبی گرم و آماده به کار شود. تمام مواد اولیه را نیز از یخچال و کابینت‌ها روی میز بگذارید تا هم‌دمای با محیط شده و به دمای هم نزدیک شوند.
مرحله دوم: تخم مرغ را در یک کاسه گود شکسته و آن‌قدر با همزن برقی بزنید تا از حالت لختگی خود بیرون آمده و یکدست شود.
مرحله سوم: شکر و عصاره وانیل را به تخم مرغ اضافه کرده و دوباره با دور تند همزن برقی آن‌قدر بزنید که حالت فوم‌دار و کشدار در مخلوط ایجاد شود. دقت کنید که بعد از اضافه کردن وانیل، تخم مرغ به هیچ عنوان نباید بو بدهد. حضور وانیل به خاطر گرفتن بوی زهم تخم مرغ است؛ وگرنه کاکائو طعم‌دهنده اصلی این کیک خواهد بود. ضمنا اگر عصاره وانیل دم دست شما نبود، از وانیل پودری هم می‌توانید استفاده کنید.
مرحله چهارم: حالا شیر و روغن مایع را به ترتیب به مواد تخم مرغی اضافه کرده و با دور متوسط همزن خود بزنید تا با مواد مخلوط شده و حالتی یکدست پیدا کنند. دقت داشته باشید که چه در روش فعلی و چه در روش قبلی اگر همزن برقی ندارید، می‌توانید از همزن دستی (ویسک) یا چنگال استفاده کنید؛ اما طبعا به انرژی و زمان بیشتری احتیاج خواهید داشت.
مرحله پنجم: آرد را دو یا سه بار الک کنید تا به خوبی هوا بگیرد. این یکی از تکنیک‌های لازم برای پف کردن نهایی کیک خواهد بود. حالا بکینگ پودر را هم درون آرد ریخته و با قاشقی بزرگ به خوبی مخلوط کنید. پودر کاکائو را هم به این مخلوط اضافه کرده و قدری هم بزنید تا یک مخلوط آرد کرم رنگ داشته باشید.
مرحله ششم: حالا مخلوط آرد را به صورت ذره ذره به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. همزن را روی دور کند گذاشته و چنان هم بزنید که تنها آرد در مخلوط تخم مرغی مخلوط و یکدست شود. نیازی به ورز دادن این خمیر وجود ندارد. هرجایی که احساس کردید به بافت مناسب رسیدید، آرد ریختن را متوقف کنید. البته اگر نیاز به اضافه کردن آرد بیشتر از آردی که ما عنوان کردیم بود، مجاز خواهید بود.
مرحله هفتم: قالبی که دوست دارید را انتخاب کرده و داخل آن را چرب کنید. ما مخصوصا میزان مواد اولیه را در این بخش کم گفتیم تا بتوانید با این مواد، کاپ کیک فوری درست کنید. به این ترتیب که مواد را درون قالب مافینی یا لیوان بریزید. اما اگر مایل به یک کیک بزرگ شکلاتی هستید، کافی است که از ابتدا چند برابر مواد اولیه نام برده شده را استفاده کنید. البته ما پیشتر در مطلب طرز تهیه کیک شکلاتی به صورت مفصل‌تری درست کردن کاپ کیک شکلاتی را آموزش داده‌ایم.
به هرحال نصف الی دو سوم قالبی که دارید را با خمیر حاصله پر کنید و درون فر بگذارید. اگر قالب شما کوچک است، حدود 25 و اگر بزرگ باشد حدود 40 دقیقه برای پخت به زمان نیاز خواهید داشت. ضمنا تست پختگی را هم در بخش قبلی برایتان توضیح دادیم.
مرحله هشتم: بعد از اینکه کیک کاملا پخت، آن را از فر بیرون بیاورید. این کیک را باید حدود 5 دقیقه روی توری استراحت بدهید. بعد از اینکه استراحت تمام شد، می‌توانید یا با گاناش شکلاتی و یا با خامه زده شده که داخل ماسوره ریخته‌اید، روی کیک فوری شکلاتی را تزئین کنید. البته که این کیک، بدون تزئین هم زیبا و خوشمزه خواهد بود.

نکات مهم در تهیه کیک‌های فوری

طرز تهیه کیک فوری در هر دو روشی که توضیح دادیم، کامل و بدون هیچ مشکلی به نظر می‌رسد. اما مطالعه این نکات زیر هم جالب به نظر می‌رسد. زیرا ممکن است که سوالی در ذهن‌تان باقی مانده باشد که بین این نکات باشد:

  • در یک ربع اول پخت کیک، به هیچ عنوان در فر را باز نکنید. زیرا این کار باعث نپختن و خمیر ماندن کیک شما خواهد شد.
  • در روش اول می‌توانید از طعم‌دهنده یا مواد معطر دیگری همچون دارچین، پودر هل، گلاب و یا حتی زست پرتقال به دلخواه خود استفاده کنید. ضمنا اگر به بوی پرتقال در کیک علاقه دارید، طرز تهیه کیک پرتقالی را از دست ندهید.
  • از هر قالبی که استفاده کردید، یادتان باشد مواد باید نصف الی دو سوم حجم قالب را بگیرند. زیرا اگر حجم مواد کمتر از این مقدار یا بیشتر از این مقدار باشد، کیک به درستی افزایش حجم نخواهد داد!
  • اگر کاغذ روغنی ندارید، کافی است بعد از چرب کردن قالب، روی روغن کف را کمی آردپاشی کنید.
  • روغن می‌تواند با کره و شیر می‌تواند با ماست جایگزین شود. ضمنا اگر وگان هستید، می‌توانید به جای شیر حیوانی از شیر گیاهی مانند شیر بادام یا شیر نارگیل استفاده کنید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب بالا لذت برده باشید و هر دو نوع طرز تهیه کیک فوری که توضیح دادیم به کارتان بیایند. این کیک‌ها به سادگی و به سرعت درست می‌شوند. کاربرد این کیک‌ها نیز خیلی بالاست. به خصوص مورد دومی که می‌تواند علاوه بر سرو در عصرانه، یک خوراکی خوب برای مدرسه کودک شما باشد.

سوالات متداول

باید از چه آردی برای طرز تهیه کیک فوری استفاده کنیم؟
آرد شیرینی پزی که به نام‌های آرد قنادی یا آرد سه صفر هم نامیده می‌شود برای این کار مناسب است. اما اگر به این آرد دسترسی نداشتید، کافی است تا از نانوایی محله آرد تهیه کنید.
آیا می‌شود در تهیه کیک فوری از میوه استفاده کرد؟
بله. دو راه داریم. یا از اسانس میوه دلخواه خود در روش اول استفاده کنید. یا اینکه میوه‌هایی همچون سیب یا هویج را به صورت رنده شده به خمیر اضافه نمایید.
آیا می‌شود شیر را با آب جایگزین کرد؟
بله، اما کیفیت کیک با شیر بهتر است. همچنین بین روغن و کره هم کیفیت کیک از نظر طعم با کره و از نظر بافت با روغن بهتر خواهد بود.