طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی

طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی

یکی از دغدغه‌های بزرگ هر دوستدار کیک و شیرینی، می‌تواند وسایل و تجهیزات شیرینی پزی باشد. زیرا اولا سر زدن هرروزه به قنادی و کافه احتمالا گران در خواهد آمد. و ثانیا اینکه همه ما از انواع و اقسام وسایل و تجهیزات در خانه برخوردار نیستیم. اما طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی می‌تواند خیلی کار شما را راحت‌تر از چیزی که فکرش را بکنید، کند!
با کیک فنجانی که آشنا هستید، نه؟ شاید هم کیک فنجانی را به نام کاپ کیک بشناسید. نوع جالبی از کیک که امروزه می‌توانید آن را در انواع و اقسامش در کافه و قنادی و... گیر بیاورید. طعم‌ها و رنگ‌های مختلفی از کیک فنجانی می‌توانند زینت بخش سفره عصرانه شما باشند. این مهارت و خلاقیت شما را می‌رساند که چه انتخابی داشته باشید. 
ما در این مطلب طرز تهیه کیک فنجانی ساده را به شما آموزش خواهیم داد. کیکی ساده که در آن از وانیل برای عطر و طعم استفاده شده است. اما خودتان می‌توانید به دلخواه از طعم‌دهنده‌هایی متفاوت نیز بهره ببرید. ضمنا برای سادگی کار، طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر را آموزش خواهیم داد. به جای فر از راحت‌ترین گزینه ممکن که قابلمه باشد استفاده خواهیم کرد. مساله‌ای که باعث می‌شود تا هیچ بهانه‌ای برای نپختن این کیک نداشته باشید!
پس اول اینکه حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. ثانیا بعد از اتمام مطالعه، سریعا دست به کار شده و کاپ کیک دلخواهتان را بپزید. ما در این مطلب ابتدا مرور می‌کنیم که کاپ کیک چیست؟ ثانیا سراغ طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی خواهیم رفت.

کیک فنجانی چیست؟

شاید با کیک فنجانی آشنا نباشید. پس بیایید قبل از هر چیزی ببینیم که کیک فنجانی چیست. کیک فنجانی یا کاپ کیک (به زبان انگلیسی: Cup cake) نوعی کیک است که از ابتدا برای مصرف یک نفر پخته می‌شود. بنابراین خیلی از کیک معمول قنادی و کافه که برش زده می‌شود کوچک‌تر خواهد بود. دلیل نامگذاری کیک فنجانی به این اسم این است که کیک فنجانی یک جور کیک خانگی است. یعنی اگر تاریخچه کیک فنجانی را بخوانید، ابتدا این کیک با ریختن خمیر در لیوان و فنجان و پختن درست می‌شده است. البته امروزه کافه‌ها و قنادی‌ها کیک فنجانی را در قالب مخصوص کیک فنجانی می‌پزند.
البته ترکیبات خمیر این کیک نیز از جنس خمیر سایر کیک‌های معمول است که می‌شناسید. همان‌قدر عادی و البته همان‌قدر متنوع. یعنی تفاوت خاصی از نظر بافت و مزه و... بین کاپ کیک با کیک کلاسیک وجود نداشته و نخواهد داشت.
اگر به این‌جور شیرینی‌ها، کیک‌ها و دسرها علاقه دارید، به نظر باید نگاهی هم به مطلب طرز تهیه دسر بدون تخم مرغ بیندازید. زیرا در آن مطلب برای شما به توضیح رسپی چندین نوع دسر و کیک بامزه خلاقانه پرداخته‌ایم.

طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی

فرق بین کاپ کیک و مافین

یک سوال مهم که ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که توصیفات بالا خیلی به مافین (یک جور شیرینی) نزدیک است. حتی اگر جفت این‌ها، یعنی کاپ کیک و مافین را هم تجربه کرده باشید، ممکن است هنوز ندانید که دقیقا چه فرقی بین این دو وجود دارد و آن‌ها را متفاوت از همدیگر نامگذاری کرده‌اند؟ اما فرق بین این دو عبارت است از:

  • کاپ کیک معمولا اندازه کوچکتری از مافین را داراست.
  • کاغذهایی که دور مافین پیچیده شده است معمولا ضخیم‌تر از کاغذ کاپ کیک است.
  • مافین یک جور شیرینی سفت‌تر است که هوادهی نمی‌شود. اما معمولا کاپ کیک مانند همه کیک‌های دیگر هوادهی می‌شود. هوادهی فرآیند هم زدن تخم مرغ و شکر و کره برای پف کردن و داشتن بافت اسفنجی است. چیزی که باعث نرم‌تر بودن بافت کاپ کیک نسبت به مافین خواهد شد. ضمنا اگر دوست دارید راجع به کیک اسفنجی اطلاعات کسب کنید، مطلب کیک اسفنجی چیست؟ پیش روی شماست!

حالا دیگر به نظر کافی است. می‌توانیم سراغ طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر و خانگی خود برویم. پس با ما همراه باشید.

طرز تهیه کاپ کیک بدون فر

برای تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:
آرد سفید: 3.5 پیمانه (لیوان دسته دار فرانسوی)
شیر: 3 پیمانه
پودر کاکائو: 1.5 پیمانه
بکینگ پودر: 1.5 قاشق چای خوری
جوش شیرین: 1/2 قاشق چای خوری
شکر: 2.5 پیمانه
روغن: 1.5پیمانه
وانیل: 3 قاشق چای خوری
سرکه: 3 قاشق چای خوری
نمک: 1 قاشق کوچک 

طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی

مراحل تهیه کیک فنجانی خانگی بدون فر

دقت داشته باشید که یکی از مهم‌ترین رازهای خوب درآمدن کیک فنجانی، توجه به جزئیات و انجام به ترتیب مراحلی است که در ادامه با هم مرور خواهیم کرد.
مرحله اول: یک کاسه بزرگ و گود انتخاب کنید. حالا موادی که می‌گوییم، یعنی شیر، شکر، وانیل و سرکه را در آن با هم مخلوط کنید تا کاملا در هم حل شوند.
مرحله دوم: حالا یک کاسه گود دیگر برداشته و آرد و بکینگ پودر و جوش شیرین را با نمک و پودر کاکائو مخلوط کنید. این کار باید با حوصله و با یک قاشق بزرگ انجام شود تا آرد یکدستی پدید بیاید. بعد از انجام این کار هم باید دو یا سه بار مخلوط حاصله را الک کنید. هم زدن و الک کردن آرد باعث بهتر پف کردن کیک شما در مراحل پایانی خواهند شد. بنابراین به سادگی از روی آن‌ها رد نشده و بیخودی فرضشان نکنید.
مرحله سوم: حالا مواد دو مرحله قبل را در یک ظرف به هم اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. دقت داشته باشید که غلظت و بافت خمیری که به دست خواهد آمد باید شبیه به بافت ابریشمی باشد. درصورتی که این صافی و لطافت ایجاد شد، یعنی کارتان را درست انجام داده‌اید. در غیر این صورت باید ورز بیشتری بدهید.
مرحله چهارم: ما قرار است که طرز تهیه کیک فنجانی در قابلمه را توضیح بدهیم. بنابراین عینا از فنجان استفاده خواهیم کرد. یک فنجان خوب، می‌تواند همان لیوان دسته دار فرانسوی باشد. زیرا هم شیشه‌ای است و امکان دید مواد را به شما خواهد داد، هم پیمانه مناسبی است. البته انواع و اقسام کیک را می‌توانید در قابلمه بپزید. برای مثال در مطلب پیشین مجله تحت عنوان طرز تهیه کیک خانگی در قابلمه یک رسپی خوب آماده کرده‌ایم. اما بیایید به بحث خودمان بازگردیم. لیوان یا فنجان مورد نظر خود را از درون چرب کنید تا مواد به جداره لیوان یا فنجان شما نچسبند. بعد از چرب کردن برای محکم‌کاری می‌توانید یا آردپاشی کرده و یا کاغذ روغنی را به قطر لیوان بریده و درون آن قرار دهید.
مرحله پنجم: حالا یک قابلمه مناسب بردارید که عمق خوبی داشته باشد. درون قابلمه مقداری آب بریزید تا بجوشد و قابلمه هم به خوبی گرم شود. در قابلمه را هم به خوبی ببندید تا حرارت حبس شود و قابلمه گرمی داشته باشیم.
مرحله ششم: حالا می‌خواهیم چیزی شبیه فر از قابلمه بیرون بیاوریم. بنابراین باید یک سه پایه درون آب قابلمه بگذاریم تا سکویی برای قرار گرفتن لیوان‌ها به حساب بیاید. برای این کار می‌توانید حتی از یک کاسه برعکس روی یا استیل هم استفاده کنید. البته این یکی از تکنیک‌های مشهور پخت کیک بدون فر است. می‌توانید در مطالبی دیگر همچون طرز تهیه کیک شکلاتی خیس بدون فر هم چنین تکنیک‌هایی را ببینید. حالا خمیر را تا نصفه این لیوان‌ها پر کرده و لیوان‌ها را روی سکویی که درست کردید بگذارید و درب قابلمه را ببندید.
مرحله هفتم: باید حدود سی دقیقه فرصت دهید تا کیک فنجانی به خوبی بپزد. یکی از تکنیک‌های کمک کننده برای پخت بهتر در قابلمه، استفاده از دم کنی است. ضمنا وقتی که نزدیک به دقایق آخر پخت شدیم، می‌توانید تست میزان پخت را انجام دهید. به این شکل که یک خلال دندان را در بافت کیک فرو ببرید. اگر هنگام بیرون آوردن، چیزی به خلال نچسبیده بود، یعنی که کیک کاملا پخته است. این کار را با چنگال هم می‌توانید انجام دهید. ضمنا کیک فنجانی بدون فر را می‌توانید پس از 5 دقیقه استراحت به راحتی از فنجان جدا کنید. بعد از بیرون آوردن، آن را با ترافل، پودر نارگیل و یا سس شکلاتی تزئین کنید. نوش جان.

طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی

نکات مهم در تهیه کیک فنجانی بدون فر

دقت داشته باشید که رسپی بالا رسپی کاملی برای طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی محسوب می‌شود. اما نکات زیر نیز به شما کمک خواهند کرد. زیرا ممکن است که سوالات شما را پاسخ بدهند و یا باعث بهبود کیفیت کیک فنجانی شما بشوند.

  • اگر دوست ندارید که از لیوان شیشه‌ای استفاده کنید، می‌توانید از فنجان شیشه‌ای یا دیگر جنس‌های نشکن، مانند چینی و آکروپال استفاده کنید.
  • حتما خمیر را تا نصفه فنجان پر کنید. زیرا اگر خمیر مقداری کمتر یا بیشتر از این در فنجان باشد، فرآیند پف کردنش متوقف شده و به خوبی انجام نخواهد پذیرفت.
  • دقت کنید مقداری در قابلمه آب بریزید که به هیچ عنوان به سطح بالایی سکو نزدیک هم نباشد. زیرا ممکن است آب به درون کیک نفوذ کرده و آن را خراب کند. همچنین امکان دارد بخارات آب باعث خمیر شدن کیک فنجانی شما بشود. درکل استفاده از آب برای آسیب ندیدن قابلمه است. پس خیلی در استفاده از آن افراط نکنید.
  • همان‌طور که احتمالا فهمیده‌اید، رسپی فعلی یک رسپی کیک بدون تخم مرغ است. البته این کار یک کار معمول در شیرینی پزی است. برای مثال می‌توانید رسپی‌هایی دیگر همچون طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ را هم مطالعه کنید. اما اگر دوست داشتید که کیک فنجانی شما به همراه تخم مرغ باشد، حتما دو عدد تخم مرغ را از چند دقیقه قبل از ترکیب مواد، از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. سپس با شکر آن‌قدر هم بزنید تا کشدار شوند.
  • دقت داشته باشید که استفاده از جوش شیرین در طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر کاملا اختیاری است. اگر وسواس زیادی روی استفاده نکردن از جوش شیرین دارید، می‌توانید آن را حذف کنید. یک راه دیگر هم جایگزینی مقداری بکینگ پودر بیشتر به جای جوش شیرین است. اما بدانید که استفاده از جوش شیرین در مقدار مجاز هیچ مشکلی را برای شما ایجاد نخواهد کرد.
  • اگر شک دارید که بکینگ پودر شما سالم است یا نه، می‌توانید آن را با مقداری آب مخلوط کنید. اگر پس از چند دقیقه دیدید که حباب‌هایی بر روی سطح آب ایجاد شده است، یعنی که بکینگ پودر شما سالم است.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید و طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر را کاملا یاد گرفته باشید. همان‌طور که ملاحظه کردید، این رسپی یک رسپی بسیار ساده است که می‌توانید آن را به راحتی در خانه تهیه کنید. کیک فنجانی یک کیک بسیار محبوب است. زیرا علاوه بر بافت خوب و خوشمزگی، می‌تواند با اندازه کوچک خود باعث شود که اگر مشکل قندی دارید، بدون وسوسه مصرف زیاد آن را نوش جان کنید. کیک فنجانی به عنوان عصرانه در کنار چای یا قهوه بسیار مناسب و ایده‌آل به نظر می‌آید. همچنین این کیک یک گزینه بسیار مناسب برای اغذیه مدرسه یا روزانه کودک شما محسوب می‌شود. یکی از مزیت‌های آخر کیک فنجانی هم ماندگاری بالای آن است. بنابراین کیک فنجانی را بدون دغدغه بپزید که بین 2 تا 7 روز در دمای خنک و حدود یک ماه در فریزر برای شما ماندگاری خواهد داشت. اگر هم از فریزر درش بیاورید، به راحتی می‌توانید با مایکروویو گرمش کرده و به حالت طبیعی و تازگی اولیه آن مصرف کنید. نوش جان!‌

سوالات متداول

برای طرز تهیه کیک فنجانی به چه نوع آردی نیاز خواهیم داشت؟
آرد سفید سه صفر یا آرد قنادی، آردی است که مناسب پخت این نوع کیک و اکثر کیک‌های مشهور خانگی و قنادی خواهد بود. البته اگر به این آرد دسترسی ندارید، می‌توانید از آرد نانوایی محل خود نیز استفاده نمایید.
طرز تهیه کیک فنجانی میوه‌ای چگونه است؟
کافی است که در مواد اولیه از مقداری اسانس یا آب میوه استفاده کنید. می‌توانید آبمیوه را به جای شیر جایگزین کنید.
آیا می‌شود از کنجد برای تزئین کیک فنجانی استفاده کرد؟
بله، خیلی از مغزها مانند کنجد، گردو ساییده شده و... مناسب هستند. ضمنا پودر قهوه و پودر کاکائو هم مناسب این کار خواهند بود.