طرز تهیه حلوا برای محرم

طرز تهیه حلوا برای محرم

ایام محرم یکی از مراسمات مذهبی مسلمانان است که در کشورهای مسلمان به‌ویژه ایران اجرا می‌شود. در این ایام خوراکی‌های خاصی با عنوان نذری توسط مردم تهیه و توزیع می‌شود. این کار پیشینه‌ای قدیمی در ایران داشته و فرهنگ جالبی است. از خوراکی‌های نذری در ایران می‌توان به حلوا، شربت، چای، آش، حلیم، قیمه نذری و شله‌زرد اشاره کرد. در این مقاله طرز تهیه حلوا نذری برای محرم آموزش داده می‌شود. برای تهیه حلوا دستورهای مختلفی وجود دارد؛ اما ما سعی کردیم ساده‌ترین روش پخت حلوا نذری را به شما آموزش دهیم. 

روش تهیه حلوا برای محرم  

برای تهیه حلوا روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله بهترین دستور برای تهیه حلوا نذری به شما آموزش داده می‌شود. مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر کافی است. اگر می‌خواهید حلوا را برای افراد بیشتری بپزید کافی است میزان مواد را به‌ نسبت اضافه کنید. سعی کنید نسبت مواد را حتماً رعایت کنید؛ چون کیفیت و بافت حلوای شما تا حد زیادی بستگی به این موضوع دارد. 
مواد اولیه موردنیاز برای تهیه حلوا برای ۴ نفر:
آرد: ۲ لیوان
آب: ۲ لیوان 
شکر: ۱ لیوان 
روغن جامد‌: ۵ قاشق غذاخوری 
کره: ۲۰۰ گرم 
هل: ۳ عدد 
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری 
زعفران: به میزان لازم 
گل محمدی خشک: ۲ عدد 

طرز تهیه حلوا برای محرم

مراحل تهیه حلوا برای محرم

زمان حدودی برای تهیه حلوا: یک ساعت 
ابتدا آرد را 2 تا 3 بار خوب الک کنید. حالا آب، شکر، گل محمدی و هل را داخل یک قابلمه ریخته و روی گاز قرار دهید. اجازه دهید شکر کاملاً داخل آب حل شده و مایع نسبتاً غلیظ شود. سپس به آن زعفران دم شده و گلاب را اضافه کنید. در این مرحله شعله را خاموش کنید و اجازه دهید خنک شود. در این مدت شما باید آرد را آماده کنید. آرد را داخل تابه بدون روغن بریزید و با شعله کم آن را خوب تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود. وقتی آرد کاملاً تغییر رنگ داد، وقت اضافه‌کردن روغن و کره است. حالا دوباره روغن و آرد را با هم خوب تفت دهید تا رنگ آرد تیره شود. میزان تیره‌ بودن رنگ حلوا به این مرحله بستگی دارد. هرچه آرد و روغن در این مرحله رنگ تیره‌تری بگیرند در نهایت حلوای شما هم قهوه تیره خواهد شد. دقت کنید پس از اضافه‌کردن شهد به حلوا، رنگ آن ۲ تا ۳ درجه تیره‌تر هم می‌شود. پس از اینکه آرد خوب تفت‌داده شد باید کم‌کم به آن شهد خنک شده را اضافه کنید. این کار را در ۲ تا ۳ مرحله انجام دهید و سریع حلوا را هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. پس از اینکه کل شهد را به آن اضافه کردید، آن را خوب هم بزنید تا جمع شود. در این مرحله بهتر است از قاشق کمک نگیرید و حلوا را با تکان‌دادن ماهیتابه جمع کنید. وقتی حلوا به مرحله‌ای رسید که با تکان‌دادن ماهیتابه تمام حلوا در یک گوشه جمع شود، حلوای شما آماده است. شعله را خاموش کرده و اجازه دهید کاملاً خنک شود. سپس آن را سرو کنید.

در ادامه می‌توانید مقاله طرز تهیه کیک حلوا برشی را نیز بخوانید.

نکات مهم در تهیه حلوای نذری

  • شهد حلوا بهتر است حتماً خنک شده باشد سپس آن را به حلوا اضافه کنید. در غیر این صورت کیفیت حلوای شما پایین می‌آید. 
  • هرچه کیفیت آرد بهتر باشد حلوای شما هم خوشمزه‌تر و بهتر خواهد بود. پس در انتخاب آرد دقت کنید. 
  • بهترین آرد برای تهیه حلوا آرد قنادی است. البته شما می‌توانید به سلیقه خود نوع آرد را انتخاب کنید؛ اما اگر می‌خواهید حلوای شما بافتی بسیار لطیف داشته باشد از آرد قنادی استفاده کنید. 
  • می‌توانید برای تهیه این حلوا ۳ قاشق از میزان آرد را کمتر کرده و به‌جای آن شیرخشک بریزید. این کار به افزایش لطافت بافت حلوا بسیار کمک خواهد کرد. 
  • حتماً آرد را 2 تا 3 بار الک کنید. اگر این کار را نکنید ممکن است در آخر حلوای شما گلوله شود.

در کنار این دسر، شما می‎توانید کیک حلوا نیز درست کنید. در مقاله طرز تهیه کیک حلوا، روش تهیه آن را آوردیم.

طرز تهیه حلوا برای محرم

ایده‌های سرو حلوای نذری محرم  

برای تزیین حلوا نذری می‌توانید از نان میکادو استفاده کنید. برای این کار نان‌هایی که شکل یک ظرف کوچک دارند را خریداری کرده و حلوا را با قیف داخل آن‌ها بریزید. حتی می‌توانید حلوا را بین دو لایه نان میکادو ریخته و اطراف آن را با پودر گردو تزیین کنید. می‌توانید کمی پودر پسته و پودر گردو را به شکل اسم ائمه روی حلوا بریزید. ایده دیگر برای تزیین حلوای نذری، این است که حلوا را داخل قیف ریخته و به شکل‌های مختلف برای هر نفر روی سینی کمی حلوا بریزید. به‌این‌ترتیب هر کس یک تکه از حلوا را برمی‌دارد. می‌توانید با پشت قاشق به حلوا حالت دهید تا از شکل صاف و یکنواخت خارج شود. این کار را با چنگال هم می‌توانید انجام دهید. می‌توانید از گل محمدی یا پودر آن در تزیین حلوا استفاده کنید که ظاهری بسیار زیبا به حلوا می‌دهد. خلال بادام و خلال پسته هم برای تزیین گزینه‌های خوبی هستند. می‌توانید این حلوا را در کنار ویفر هم سرو کنید که طعمی عالی پیدا می‌کند. برای این کار می‌توانید از ویفرهای برند سیرنگ استفاده کنید که بسیار باکیفیت هستند.

یکی از شیرینی‌های پرطرفدار و خوشمزه، کلوچه خرمایی است که در مقاله چگونه کلوچه خرمایی درست کنیم، آوردیم.

کلام آخر 

اگر شما هم دوست دارید امسال نذری بدهید حلوا می‌تواند گزینه خوبی باشد. چون هم راحت تهیه می‌شود هم خوشمزه است. حلوا انواع مختلفی دارد؛ اما هیچ حلوایی مانند حلوای اصیل و قدیمی که همیشه در ایام عزاداری می‌خوردیم خوشمزه نیست. در این مقاله ما طرز تهیه حلوای نذری با تمام فوت‌وفن‌ها را برای شما قرار دادیم. با صرف کمترین زمان می‌توانید آن را تهیه کنید. 

سؤالات متداول 

چرا آرد داخل حلوا گلوله گلوله می‌شود؟ 
علت این موضوع الک‌نکردن کافی آرد است. سعی کنید برای جلوگیری از این موضوع آرد را حتماً 2 تا 3 بار الک کنید. علت دیگر گلوله گلوله شدن آرد در حلوا ممکن است این باشد که تابه شما کمی نم‌دار باشد. بهتر است پیش از درست‌کردن حلوا داخل تابه را دستمال بکشید. 
چرا حلوا روغن می‌اندازد؟ 
روغن انداختن حلوا بعد از پخت به‌خاطر مصرف بیش از حد روغن در تهیه حلواست. بهتر است دقیقاً مطابق دستوری که برای شما قرار دادیم به حلوا روغن اضافه کنید تا حلوای شما روغن نیندازد. 
آیا می‌توان در تهیه حلوا از روغن‌مایع استفاده کرد؟ 
بله، انتخاب نوع روغن داخل حلوا کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد؛ اما اگر از ترکیب کره و روغن جامد استفاده کنید حلوای شما بسیار خوشمزه‌تر خواهد شد. ولی درصورتی‌که به روغن جامد و کره دسترسی ندارید، می‌توانید از روغن‌مایع هم در تهیه حلوا استفاده کنید. 

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)