طرز تهیه کیک حلوا

طرز تهیه کیک حلوا

آشپزی و شیرینی پزی سنتی یک طعم و عطر ماندگار و نوستالژی داشت که شاید هیچ‌وقت دیگر تکرار نشود. به خصوص در کشور ما ایران که از فرهنگ غذایی بسیار متنوعی برخوردار بود. البته که در سایر کشورها هم فرهنگ غذایی سنتی خاص خودشان وجود داشته است.
بعد از مدتی و به خصوص در دو قرن اخیر، آشپزی و شیرینی پزی سنتی، جای خودش را به آشپزی مدرن و شیرینی پزی مدرن (به اصطلاح بیکری) داد. این نوع از تهیه خوراکی‌ها معمولا طعم و مزه اصیل قدیمی را نمی‌دادند. اما طعم‌های مدرنی داشتند و مهم‌ترین مشخصه آن‌ها هم امدکان تولید در سطح بالا و سرعت باور نکردنی بود.
ولی از آن‌جا که هم نمی‌شود امروزه با روش‌های سنتی و قدیمی خوراکی درست کرد و هم آدمی هنوز گاهی دلش یاد دوران قدیم را می‌کند، سبکی جدید از خوراکی‌ها پدید آمدند. این خوراکی‌های تلفیقی، حاصل ترکیب روش‌های سنتی و مدرن و یا حتی غذاها و کیک‌های قدیمی و مدرن به شمار می‌آیند.
برای مثال طرز تهیه کیک حلوا یکی از این رسپی‌های تلفیقی محسوب می‌شود. کیک یک خوراکی و اساسا یک واژه غربی است. از طرفی حلوا یک غذا و پیش‌غذای سنتی شرقی است. این دو در ترکیبی که با هم مرور خواهیم کرد، به خوبی میکس شده‌اند تا کیک حلوا خوشمزه را به علاقه‌مندان طعم‌های اصیل هدیه دهند.
با ما همراه باشید تا امروز طرز تهیه کیک حلوا را با هم مرور کنیم. کیک حلوا کیکی خوشمزه و شکیل است که یک کیک مجلسی به شمار می‌آید. البته ما قرار است انواع کیک حلوا را با هم مرور کرده و فوت و فن و نکات طرز تهیه کیک حلوا را هم بررسی کنیم. پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کیک حلوا چیست؟

کیک حلوا همان‌طور که در بخش بالا هم گفتیم، ترکیبی از کیک به علاوه حلوا خواهد بود. درواقع کافی است که یک کیک بپزیم و رویش به عنوان تاپینگ، حلوا قرار دهیم. البته این رسپی خیلی هم پیش پاافتاده نیست و نیاز به صرف جزئیاتی دارد که در ادامه برایتان بازگو خواهیم کرد. اما همان‌طور که احتمالا فهمیده‌اید، کیک حلوا ورای یک کیک است. پس به نوعی می‌شود به عنوان یک دسر هم روی کیک حلوا حساب باز کنید. ضمنا اگر به دسرهای مختلف علاقه‌مند هستید، می‌توانید نیم نگاهی هم به دسر ساده پیشین ما در مجله بیندازید. زیرا طرز تهیه دسر با بیسکویت پتی بور، دسر ساده و خوشمزه‌ای است.
از طرفی با توجه به اینکه حلوا در فرهنگ سنتی ما معمولا برای مراسم خاص مذهبی به کار می‌رود، کاربرد کیک حلوا نیز حول چنین چیزهایی می‌گردد. این کیک را می‌توانید به صورت تک نفره یا به صورت تارت تهیه کنید. کاربرد کیک حلوا برای ایام ماه رمضان، ایام ماه محرم و خدای ناکرده مراسم یادبود و ختم و سوگواری مناسب خواهد بود.
معمولا از کیک هل و گلاب و زعفران به عنوان کیک پایه برای کیک حلوا استفاده می‌شود. این کیک در ترکیب با حلوا بافت نرم و لطیفی را ایجاد می‌کند. ضمنا می‌توانید از حلواهای مختلفی مانند حلوای زعفرانی، حلوای سوهان، حلوای شیر، حلوای هویج یا... برای روی آن استفاده کنیم. دیگر بهتر است که سراغ طرز تهیه کیک حلوا برویم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه کیک حلوا

دستور تهیه کیک حلوا

همان‌طور که در بخش بالا گفتیم، کیک حلوا از دو بخش اصلی تشکیل شده است. یکی کیک کلاسیک با طعم‌دهنده‌های هل و گلاب و زعفران. دیگری هم خود حلوا که ما از حلوا کاراملی برای این دستور بهره خواهیم برد. البته همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید از کیک یا حلواهای دیگری نیز برای این دستور استفاده نمایید. برای مثال ما پیشتر در مجله سیرنگ به توضیح مفصلی برای طرز تهیه کیک ساده پرداخته‌ایم. طرز تهیه کیک حلوا فعلی نیاز به دو سری مواد اولیه دارد که در ادامه مرور خواهیم کرد.
مواد اولیه لازم برای تهیه کیک هل و گلاب و زعفران:
تخم مرغ: 4 عدد
آرد سفید قنادی: 2 و نیم پیمانه (پیمانه ما لیوان دسته دار فرانسوی است.)
شکر: 1 پیمانه
وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
پودر هل: 1/4 قاشق چای خوری
شیر: 2/3پیمانه
روغن مایع: 2/3 پیمانه
زعفران دم کرده (از قبل با آب جوش): 2 قاشق غذاخوری
گلاب: 1/3 پیمانه
بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری پر
مواد اولیه لازم برای تهیه حلوای کاراملی:
آرد سفید: 2 پیمانه
روغن مایع: 1/4 پیمانه
روغن جامد: 1/4 پیمانه
کره: 50 گرم
آب جوش: 1.5 پیمانه
گلاب: 1/4پیمانه
شکر: 2 پیمانه
زعفران: 3 قاشق سوپ خوری
پودر هل و پودر دارچین (به صورت اختیاری): از هرکدام 1 قاشق چای خوری

طرز تهیه کیک حلوای مجلسی

کیک حلوای مجلسی با درست کردن کیک زیرین آغاز می‌شود. مراحل زیر را به دقت طی کنید. زیرا اندکی تغییر باعث خراب شدن کیک خواهد شد.
صرفا دقت کنید که ما در رسپی حاضر از شیر برای خمیر استفاده کرده‌ایم. اما شیر جایگزین‌هایی هم دارد. برای مثال ماست که می‌توانید از ماست پرچرب و غلیظ به نسبت مساوی با شیر استفاده کنید. برای مثال ما در مطلب طرز تهیه کیک پرتقالی به توضیح یک رسپی خوب با ماست پرداخته‌ایم. البته جدای از این، رسپی مذکور هم بدون استفاده از سس پرتقالی و با استفاده از حلوا به عنوان تاپینگ، می‌تواند یک گزینه مناسب برای کیک حلوای مجلسی ما به حساب بیاید. حالا بیایید به کار خودمان بازگردیم.
مرحله اول: ابتدا قالب تارت به قطر بین 20 الی 26 سانتی متر برداشته و کف آن را چرب کنید. البته می‌توانید از قوالب دیگر نیز استفاده کنید. اما قطر قالب نباید خیلی کوچک باشد. زیرا در طرز تهیه کیک حلوا به کیک پهن نیاز خواهیم داشت.
مرحله دوم: یک کاسه گود بردارید و آرد سفید را به همراه بکینگ پودر با هم مخلوط کنید. به این صورت که چند دقیقه با قاشق خوب هم بزنید. سپس دو یا سه بار، مخلوط حاصله را الک کنید. این دو کار باعث هواگیری بهتر آرد و پف نهایی مناسب کیک شما خواهند شد.
مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را در اتاق قرار دهید تا به دمای محیط برسند. سپس آن‌ها را در ظرفی جداگانه بشکنید. پودر هل و عصاره وانیل را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. حالا شکر را هم به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و با همزن برقی آن‌قدر بزنید تا مخلوطی فوم دار و کشدار حاصل شود. البته اگر همزن برقی ندارید، می‌توانید این کار را با همزن دستی (ویسک) یا چنگال هم انجام دهید. گرچه که زمان بیشتری نیاز است.
مرحله چهارم: حالا شیر و روغن مایع را نیز به مخلوط تخم مرغ‌ها اضافه کرده و با همزن دور متوسط کمی هم بزنید تا یکدست شوند. دور همزن را به کند تغییر داده و زعفران و گلاب را نیز به مخلوط اضافه کرده و یکدست کنید.
مرحله پنجم: مخلوط آرد و بکینگ پودر را به صورت مرحله‌ای درون مخلوط تخم مرغ‌ها بریزید. ظرف را بالا گرفته و با استفاده از یک لیسک، دَورانی هم بزنید تا به خوبی مخلوط شوند. آرد ریختن را تا جایی ادامه دهید که خمیر به غلظت مناسبی برسد. هر جا این اتفاق افتاد از ادامه کار جلوگیری کنید. اما اگر کل آرد را هم ریختید و مخلوط زیادی شل بود، می‌توانید از آرد بیشتری استفاده کنید.
مرحله ششم: مایه آماده شده را درون قالب بریزید. فر را از پیش با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید. قالب را دو بار به آرامی روی میز بکوبید و روی مایه را هم با لیسک (بدون فشار) صاف کنید. قالب را درون فر بگذارید و چهل و پنج دقیقه صبر کنید تا کیک به صورت کامل بپزد. تست پخته بودن کیک این است که یک خلال دندان را در دقایق آخر به کیک فرو کنید. اگر هنگام بیرون آمدن، چیزی به خلال نچسبیده بود، یعنی کیک کاملا پخته است.

طرز تهیه کیک حلوا

طرز تهیه حلوا برای کیک حلوا

برای درست کردن حلوا بایستی ابتدا شربت حلوا را آماده کنیم. حلوای آماده شده روی کیک از پیش آماده شده ریخته خواهد شد. البته انواع دیگری از کیک نیز هستند که این‌گونه درست می‌شوند. برای مثال می‌توانید مطلب طرز تهیه کیک حلزونی را مطالعه بفرمایید. که در آن رسپی، مخلوط پنیری روی کیک قرار می‌گیرد.
مرحله اول: برای درست کردن شربت حلوا، شکر را درون قابلمه ریخته و اجازه دهید تا جوش بخورد. حرارت قابلمه شما باید پایین باشد. ضمنا به هیچ عنوان از قاشق برای هم زدن و حل کردن شکر استفاده نکنید. هرجا که دیدید ممکن است شکر به کف ظرف بچسبد، با برداشتن و گرداندن قابلمه در هوا از این کار جلوگیری کنید. بعد از اینکه شکر کاملا کاراملی شد، آبی که جوش آورده‌اید را به آن اضافه کنید. ضمنا دقت کنید که شکر خیلی تیره رنگ نشود، زیرا امکان تلخی وجود خواهد داشت.
مرحله دوم: حالا آب و گلاب و زعفران را با کارامل هم بزنید تا یکدست شوند. سپس به سرعت از روی حرارت برداشته و کناری بگذارید. ضمنا اگر دوست داشته باشید، برای طعم خامه‌ای می‌توانید جای آب از شیر استفاده کنید.
مرحله سوم: آرد را پس از الک کردن درون تابه بریزید و با حرارت ملایم شروع کنید به تفت دادن آرد. آرد را باید مدام هم بزنید تا ته نگیرد و همه قسمت‌های آن نیز به صورت یکنواخت تفت بخورند. زمانی که بوی آرد بلند شد، یعنی آرد شما آماده شده است.
مرحله چهارم: آرد را از روی حرارت برداشته و یک بار دیگر آن را الک کنید. تابه را روی حرارت قرار داده و روغن جامد را اضافه کنید. آرد را هم اضافه کرده و پس از هم زدن با لیسک، به ترتیب باقی مواد، شامل روغن مایع، کره و دارچین را هم اضافه کنید.
مرحله پنجم: شربت حلوا را به صورت آرام آرام به مخلوط آرد و روغن اضافه کرده و مدام هم بزنید تا گلوله نشوند. زمانی که شربت به طور کامل به خورد حلوا رفت و حلوا جمع شد، دیگر حلوای ما آماده خواهد بود.
مرحله نهایی: کیک را روی میز کار قرار دهید. سپس حلوا را روی قسمت درونی کیک ریخته و با لیسک یا با یک وردنه آن را صاف کنید تا سطح مسطحی پدید بیاید. حالا می‌توانید روی کیک حلوا را تزئین کنید. برای این کار می‌توانید مشابه تزئین خود حلوا، از لبه قاشق یا پشت چاقو کمک بگیرید. ضمنا پودرهایی مانند پودر پسته، پودر نارگیل، بادام خلالی و... برای تزئین کردن کیک حلوا مناسب خواهند بود.

نکات مهم در تهیه کیک حلوا

نکات زیر باعث خواهند شد که یک کیک حلوای مجلسی داشته باشید. بنابراین بعد از توجه به رسپی بالا، حتما این نکات را هم بخوانید:

  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید از اول به جای قالب دایره از قالب چهارگوش استفاده کنید. در این صورت پس از آماده شدن، می‌شود کیک حلوا را به صورت تکه‌های مساوی برش بزنید و مینی کیک داشته باشید. در این صورت یک شیرینی مناسب برای ماه رمضان تهیه کرده‌اید. گرچه که مدل‌های متفاوتی از این نوع شیرینی‌ها را در مطلب شیرینی های مخصوص ماه رمضان به شما معرفی کرده‌ایم.
  • اگر از فر برقی به جای فر گازی استفاده می‌کنید، کیک را در دمایی 20 درجه پایین‌تر از دمای یادشده در بالا بپزید.
  • یکی از روش‌های جالب برای طرز تهیه کیک حلوا این است که حلوا را داخل ماسوره بریزید و این‌گونه روی کیک پخش کنید.
  • اگر به شیر یا هرگونه از مواد بالا که حیوانی هستند علاقه ندارید، می‌توانید از انواع گیاهی شیر، کره و... استفاده کنید.
  • روغن جامد باعث لطافت محصول نهایی در طرز تهیه کیک حلوا ما خواهد بود. اما اگر روغن جامد دوست ندارید، از روغن مایع هم می‌توانید استفاده کنید.
  • زمان تفت دادن هر آردی با آرد دیگر کمی متفاوت است. بنابراین نمی‌شود زمان دقیقی برای آن مشخص کرد. بایستی بالای سر حلوا در تمام مدت بایستید و منتظر باشید.

کلام آخر

امیدواریم که از تلفیق سنت و مدرنیته در طرز تهیه کیک حلوا خوش‌تان آمده باشد! این دسر جالب، اگر با حوصله و دقت پخته شود، طعم بی‌نظیری به خودش خواهد گرفت. بنابراین جدای از استفاده این کیک حلوا در مراسم خاص یا مراسم مذهبی، حتی می‌توانید از آن برای عصرانه یا چاشت خود بهره ببرید. زیرا یک خوراکی سالم و بسیار خوشمزه است. نوش جان!

سوالات متداول

آرد حلوا را باید چه مقدار تفت دهیم؟
همان‌قدری که بوی آرد به طور کامل بلند شود کافی است و نیازی به طلایی شدن نخواهد بود. اما دقت کنید که به هیچ عنوان آرد را کم تفت ندهید. زیرا در این صورت آرد خام می‌ماند و حلوا هنگام خورده شدن به کام شما خواهد چسبید.
آیا می‌شود این کیک حلوا را به صورت ترحلوا درست کرد؟
بله، طرز تهیه کیک حلوا انواع متفاوتی دارد. یکی از انواع آن استفاده از قالب مافینی خواهد بود که نتیجه پایانی کار را شبیه ترحلوا خواهد کرد.
از چه آردی برای درست کردن کیک حلوا استفاده کنیم؟
آرد شیرینی پزی یا همان آرد قنادی که به نام آرد سه صفر نیز شناخته می‌شود.