طرز تهیه کیک حلوا برشی

طرز تهیه کیک حلوا برشی

طرز تهیه کیک حلوا برشی شاید برای شما کمی عجیب و غریب به نظر برسد. اما می‌توانیم به شما قول بدهیم که با یادگیری این رسپی، یکی از بامزه‌ترین و متفاوت‌ترین کیک‌ها را بلد خواهید شد. کیکی که ازقضا می‌شود ادعای زیادی روی آن داشته باشیم. زیرا یکی از کیک‌های ابداع کشور خودمان محسوب می‌شود که در جای دیگری از دنیا پیدا نخواهد شد.
درمورد شنیدن نام حلوا نیز نگران نباشید. به نظر دیگر آن دورانی که نام حلوا فقط در مراسم عزا و سوگ می‌آمد و شنیدن نام حلوا با غم و غصه مترادف بود، گذشته است. امروزه خیلی‌ها حلوا، این دسر سنتی ایرانی را به عنوان یک خوراکی خوشمزه، هر از گاهی میل می‌کنند. جدای از اینکه حتی اگر سوگواری پیش نیامده باشد هم خیلی‌ها هر از گاهی حلوا می‌پزند تا به یاد گذشتگان قبلی این خوراکی را خیرات کنند. پس جدای از عزا و سوگ که خدای ناکرده این کیک جذاب به کارتان خواهد آمد، این دو کاربرد دیگر نیز ویژه کیک حلوا برشی است.
ما امروز تمام چم و خم و فوت و فنی که می‌شود در طرز تهیه کیک حلوا برشی به کار برد را برای شما آموزش خواهیم داد. پس اگر موافق این هستید که یک جور کیک مجلسی را یاد بگیرید، تا انتهای طرز تهیه کیک حلوا برشی با ما همراه باشید.

کیک حلوا چیست؟

کیک حلوا را می‌شود یک جور کیک دانست. البته برخی‌ها معتقدند که چنین ترکیبی را باید در دسته دسرها جای بدهیم. به هرصورت و هرحال، کیک حلوا یک جور خوراکی تلفیقی است. کیک که یک جور خوراکی مدرن غربی و جهانی است، در این خوراکی با حلوا که یک جور دسر سنتی ایرانی و شرقی است، ترکیب می‌شود. از ویژگی‌های خوب حلوا می‌توانیم به تعدیل بافت و مزه کیک، توسط حلوا که نرم و عطرآگین‌تر از کیک است، اشاره داشته باشیم.
البته ما قبلا در یک مطلب مجزا آموزش و معرفی کیک حلوا را برای شما توضیح داده بودیم. برای مطالعه این خوراکی می‌توانید مطلب طرز تهیه کیک حلوا را ببینید. اما امروز و در مطلب حاضر قرار است که طرز تهیه کیک حلوا برشی را به شما آموزش دهیم. این کیک حلوا، کمی لاکچری‌تر است و برای استفاده در مجالس بهتر خواهد بود. حالا بیایید تا ببینیم که برای تهیه کیک حلوا برشی به چه مواد اولیه‌ای احتیاج پیدا خواهیم کرد.

روش تهیه کیک حلوا برشی

طبعا خودتان هم باید تا اینجا حدس زده باشید که طرز تهیه کیک حلوا نسبت به کیک‌های عادی‌تر، کمی زحمت بیشتری را داشته باشد. زیرا برای تهیه این کیک باید عملا دو خوراکی را تهیه کرده و سپس آن دو را با هم ترکیب کنیم. پس به دو دسته مواد اولیه نیز احتیاج خواهیم داشت. دسته اول مواد اولیه لازم برای تهیه کیک پایه و دسته دوم مواد اولیه لازم برای تهیه حلوا. از این منظر می‌شود کیک حلوا برشی را شبیه به کیک خامه‌ای موزی خانگی دانست.
مواد اولیه لازم برای تهیه کیک پایه:
آرد سفید شیرینی پزی: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 3 عدد
شکر: 2/3 لیوان دسته دار فرانسوی
روغن مایع: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری
پودر هل: 1 قاشق چای خوری
مواد اولیه لازم برای تهیه حلوا:
آرد همه منظوره: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
کره حیوانی یا گیاهی: 50 گرم
روغن مایع: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
روغن جامد: 2 قاشق غذاخوری
شکر: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
آب آشامیدنی: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
گلاب معطر: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
زعفران دم کرده: به میزان دلخواه شما (اختیاری)
دقت داشته باشید که مواد اولیه قسمت دوم به شربت حلوا (شهد زعفرانی) و خود حلوا تقسیم می‌شوند. طرز تهیه کیک حلوا برشی همان‌طور که پیشتر هم گفتیم، کمی زحمت بالایی دارد و بین یک ساعت الی یک ساعت و نیم به زمان آماده‌سازی احتیاج خواهد داشت. مجموعا درحدود 2 ساعت می‌توانید این کیک خوشمزه را آماده کنید. ضمنا نمی‌شود برای این کیک خیلی تعداد نفرات اعلام کرد. زیرا بنا به نوع برش و اندازه‌هایی که می‌زنید، تعداد نفرات کم و زیاد خواهد شد. حالا بیایید تا مراحل تهیه کیک حلوا برشی را با هم مرور کنیم.

طرز تهیه کیک حلوا برشی

مراحل تهیه کیک حلوا برشی

مرحله اول: اول از همه بیایید تا شهد حلوا را درست کنیم و سراغ کیک برویم. پس درون یک قابلمه، شکر، آب و گلاب را ریخته و روی حرارت گاز قرار دهید. حرارت باید ملایم باشد. زعفران دم کرده را نیز می‌توانید به اختیار خودتان اضافه کنید. ضمنا بهتر است که این زعفران به شیوه سرد دم شود. یعنی زعفران آسیاب شده را روی یک تکه یخ قرار دهید تا رنگ بدهد. زیرا به این شیوه اصلا رنگ و بوی زعفران نخواهد پرید. راستی اگر خیلی شیفته زعفران و کیک هستید، طرز تهیه کیک زعفرانی را که قبلا برایتان آماده کرده‌ایم، از دست ندهید.
مرحله دوم: زمانی که شکر به صورت کامل داخل آب حل شد، شهد را از روی حرارت بردارید. برخلاف تهیه باقی شهدها نیازی نیست که این شهد خیلی غلیظ شود. حالا فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا کاملا گرم شود.
مرحله سوم: تخم مرغ‌ها را از چند دقیقه قبل از یخچال دربیاورید تا به دمای محیط برسند. سپس یک کاسه گود برداشته و تخم مرغ‌ها را به همراه پودر وانیل، شکر (کیک) و پودر هل مخلوط کنید. سپس همزن برقی را برداشته و با دور تند، چند دقیقه این مواد را مخلوط کنید که تخم مرغ‌ها کرم رنگ و کشدار شوند. ضمنا اگر دوست داشته باشید می‌توانید از هل بیشتری استفاده کرده و وانیل را حذف کنید. در این صورت کیک پایه شما شبیه به کیک ساده هلی خواهد شد که با طعم حلوا خیلی سازگار است.
مرحله چهارم: حالا گلاب، زعفران و شیر و روغن مایع را به مخلوط تخم مرغی اضافه می‌کنیم. سپس دور همزن را به حالت کند تغییر داده و چند دقیقه، صرفا درحدی که مواد کاملا یکدستی حاصل شود آن‌ها را هم می‌زنیم. دقت کنید که بیش از حد هم نزنید.
مرحله پنجم: آرد و بکینگ پودر را در یک کاسه گود مخلوط کرده و با قاشق کمی هم بزنید تا هوا بگیرند. سپس آن‌ها را 2 یا 3 بار الک کنید تا به خوبی در نهایت پف کنند. اگر دوست دارید که کیک اسفنجی داشته باشید، باید حتما این کار را انجام بدهید. ضمن اینکه این کار جلوی گلوله شدن آرد را نیز خواهد گرفت و تکنیک مناسبی است.
مرحله ششم: حالا مخلوط خشک کیک را به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تر اضافه کنید. هرمقدار آردی که اضافه می‌کنید، یک لیسک برداشته، کاسه را کج کرده و به صورت دورانی هم بزنید تا مخلوط شود. دقت کنید که در این مرحله نباید از همزن برقی استفاده کنید.
مرحله هفتم: قالب دلخواهتان را با روغن کمی چرب کرده و کف و دیواره آن را چرب کنید. سپس خمیر را که به بافت مناسبی رسیده است، درونش بریزید. حالا قالب را دو یا سه بار به آرامی روی میز کار بکوبید تا هرگونه حفره احتمالی از بین برود. قالب را درون فر که به خوبی گرم شده است بگذارید. این کیک درحدود 40 الی 50 دقیقه در طبقه میانی فر خواهد پخت. در 10 دقیقه پایانی می‌توانید تست پختگی را انجام دهید. به این نحو که یک خلال دندان را در بافت کیک فرو ببرید و اگر هنگام بیرون کشیدن چیزی به آن نچسبیده بود، یعنی کیک پخته است. بعد از اطمینان پختگی، کیک را بیرون آورده و پس از 5 دقیقه استراحت، آن را از قالب بیرون بکشید.

طرز تهیه حلوا

حالا بیایید تا حلوا را آماده کنیم. حلوا همان‌طور که می‌دانید یکی از شیرینی‌جات سنتی ایرانی محسوب می‌شود. اما اگر دوست داشته باشید، می‌توانید از طریق مطالعه مجله سیرنگ با باقی شیرینی های سنتی ایرانی هم آشنا شوید. مراحل تهیه حلوا به این صورت است.
مرحله اول: آرد را که الک کرده باشید، درون یک تابه مناسب بریزید و بدون هیچ ماده دیگری آن را چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی از آن گرفته شود. آرد را باید مدام هم بزنید تا ته نگیرد و همه قسمت‌های آن به یک میزان تفت داده شوند. زمانی که بوی آرد بلند شد، کار را متوقف کنید.
مرحله دوم: حالا آرد را از روی حرارت بردارید و یک بار دیگر الکش کنید.
مرحله سوم: به یک تابه دیگر روغن جامد اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. حالا آرد را اضافه کنید و با یک ویسک یا چنگال هم بزنید تا کاملا آرد و روغن درهم حل شده و هیچ گلوله آردی باقی نمانده باشد. سپس روغن مایع و سایر متعلقات را هم اضافه کنید و هم بزنید.
مرحله چهارم: شربت حلوا را به حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا خمیری لاستیکی از حلوا حاصل شود. در این صورت حلوای ما آماده است. البته شاید این مرحله کمی طول بکشد و به زمان برای غلیظ شدن و بافت مناسب حلوا نیاز داشته باشید. اما حلوا را در این مرحله حتما با لیسک هم بزنید.

طرز تهیه کیک حلوا برشی

مراحل ترکیب کیک حلوا برشی

مرحله اول: ابتدا کیک را که کمی خنک شده باشد، روی یک سینی پهن یا میز کار قرار دهید.
مرحله دوم: یک قلمو بردارید و با شهد تقریبا تمام سطح کیک را مرطوب کنید. البته نیازی به خیسی زیاد نیست. این کار برای بهتر چسبیدن حلوا به کیک خواهد بود.
مرحله سوم: حلوا را باید حتما داغ داغ روی کیک بگذارید. وگرنه باز به خوبی نمی‌چسبد و کار ما را خراب خواهد کرد. پس حتما حلوا را همزمان یا بعد از کیک تهیه کنید. به هرصورت حلوای داغ را روی کیک گذاشته و با لیسک آن را بدون فشار زیاد پهن کنید.
مرحله چهارم: قسمتی از ترحلوا را می‌توانید درون یک ماسوره ریخته و با ماسوره قنادی، طرح‌های زیبایی از حلوا به روی کیک ایجاد کنید. این یکی از بهترین تزئیناتی است که می‌شود برای کیک حلوا برشی انجام دهید. ضمنا پودر نارگیل، پودر پسته و خلال بادام نیز گزینه‌های مناسبی هستند.
مرحله پنجم: کیک حلوا برشی به پخت سرد احتیاج دارد. کاری مشابه اتفاقی که در طرز تهیه کیک یخچالی انجام داده بودیم. پس این کیک را به مدت 5 الی 7 ساعت در یخچال قرار دهید. بدون انجام این کار، کیک حلوای شما انسجام و بافت مناسبی را نخواهد داشت. بعد از اتمام زمان استراحت است که می‌توانید کیک حلوا را بیرون آورده و به اشکالی که دوست دارید برش بزنید. یکی از اشکال مناسب، برش لوزی خواهد بود.

نکات مهم در تهیه کیک حلوا برشی

با توجه به برش خوردن، کیک حلوا برشی شبیه به کیک تک نفره خواهد شد. پس می‌شود هر تکه از کیک حلوا برشی را شبیه به یک کاپ کیک فرض کنیم. البته ما قبلا طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی را به شما آموزش داده بودیم.
خیس کردن سطح کیک با شهد نه تنها باعث چسبندگی کیک و حلوا به هم می‌شود، بلکه باعث می‌شود که کیک تمام رطوبت اضافی حلوا را به خودش نکشد و حالت خمیری پیدا نکند. پس به هیچ عنوان انجام این تکنیک را در طرز تهیه کیک حلوا برشی فراموش نکنید.
شربت حلوا را دقیقا به همان روشی که شهد اولیه را آموزش دادیم تهیه کنید. مقدار استفاده از شربت حلوا به خود شما و میزان شیرینی که دوست دارید حلوایتان داشته باشد بستگی خواهد داشت.
اصلی‌ترین تفاوت کیک حلوا برشی با کیک حلوای ساده در برش آن است. بنابراین پس از تهیه کیک خسته نشوید و باز تمام خلاقیت خود را در برش زدن به کار بگیرید. می‌توانید از  قالب‌های آماده کیک و شیرینی که قنادی‌ها دارند نیز استفاده کنید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطلب طرز تهیه کیک حلوا برشی خوشتان آمده باشد. البته امیدواری دیگری که داریم این است که به سوگ و عزا دچار نشوید و این دسر یا خوراکی خوشمزه را در خوشی‌ها تهیه کرده و مصرف کنید. این کیک آنقدری خوشمزه و خوش‌خوراک است که دل خانواده شما را خواهد برد. ضمنا با توجه به مغذی بودن این کیک، می‌توانید از آن به عنوان پیش غذا نیز استفاده کنید. نوش جان!

سوالات متداول

آیا می‌توان کیک را با کاکائو آماده کنیم؟
بله. اما قبل از این کار بهتر است مطمئن باشید که خودتان و اطرافیانتان از ترکیب طعم کاکائو با حلوا خوششان بیاید. برای این کار هم کافی است مقداری از آرد موجود در کیک را با پودر کاکائوی مرغوب جایگزین نمایید.
آیا می‌توان از یک آرد برای تهیه حلوا و کیک استفاده کنیم؟
غالبا پیشنهاد می‌شود که برای تهیه حلوا از آرد همه منظوره و برای تهیه کیک از آرد قنادی استفاده کنید. اما با توجه به نزدیکی کیفیت آردهای داخل ایران، حتی اگر هردو را با یک نوع آرد مشابه بپزید هم مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.
این کیک را تا چند روز می‌شود نگهداری کرد؟
اگر از یخچال و ظرف دربسته استفاده کنید، حدود یک هفته با کیفیت خوب باقی خواهد ماند