چگونه کرم کنجد درست کنیم؟

چگونه کرم کنجد درست کنیم؟

کرم کنجد نوع دیگری از کره‌های گیاهی پر خاصیت است که جای‌دادن آن در رژیم غذایی، هیچ مصرف‌کننده‌ای را پشیمان نخواهد کرد. افراد در بازه سنی مختلفی نیاز به محصولات کنجدی دارند. زیرا مقدار زیادی انرژی، کلسیم، آنتی‌اکسیدان و ویتامین ب را به آن‌ها هدیه می‌کند. جامعه هدف کرم کنجد عموماً خانم‌ها، کودکان و افراد سالمند هستند، زیرا توانایی لازم برای انجام فعالیت‌های روزمره را در اختیارشان قرار می‌دهد.

از این رو ما این قسمت از مجله سیرنگ را به طرز تهیه انواع کرم کنجد اختصاص داده‌ایم. شما با مطالعه مطالب پیش رو می‌توانید انواع کرم کنجد خانگی را در طعم‌های سنتی، شکلاتی، بادام‌زمینی، میوه‌ای و رژیمی تهیه کنید.

کرم کنجد چیست؟ 

کرم کنجد نوعی فراورده تهیه شده از ارده و کنجد بوداده است که جایگاه ویژه‌ای در میان‌وعده‌ها و صبحانه برای خود دست‌وپا کرده است. طعم و خواص کم‌نظیر این خوراک لذیذ سبب شد تا توجه‌های زیادی را به خود معطوف شود.

کرم کنجد نوعی فراورده گیاهی است که به علت غلظت و بافتی که دارد از آن با نام کره کنجد هم یاد می‌کنند. کنجد پوست گرفته شده با انجام عملیات نسبتاً خاصی به خمیری ارده مانند تبدیل می‌شود که در آخر با اضافه‌شدن برخی مواد به کرم کنجد می‌رسیم. در ادامه به سؤال چگونه کرم کنجد درست کنیم؟ پاسخی روشن و جامع خواهیم داد.

فواید کرم کنجد

کرم کنجد همانند سایر محصولات کنجدی فواید بسیاری دارد. به‌طورکلی نمی‌توانیم فواید کرم کنجد را از ارده جدا کنیم؛ اما موارد زیر نمونه‌ای از فواید این محصول هستند:

  1. یک منبع عالی برای تأمین انرژی 
  2. تقویت‌کننده حافظه 
  3. منبع خوبی از کلسیم
  4. رفع طبع سرد
  5. ضدالتهاب و ضدسرطان
  6. کاهش سطح کلسترول‌های مضر
  7. بالابرنده چربی‌های مفید 
  8. افزایش استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها
  9. رفع درد مفاصل و ورم
  10. مفید برای بانوان و بیماری‌های زنانه

چگونه کرم کنجد درست کنیم؟

طرز تهیه کرم کنجد ساده

بیایید تا باهم دستور تهیه کرم کنجد فوری و خانگی یا طرز تهیه کرم کنجد سنتی را بررسی کنیم. برای شروع به مواد اولیه زیر نیاز داریم و باید گام‌به‌گام با دستور پیش برویم:

مواد لازم

کنجد: ۲ لیوان

شکر: 1/4 لیوان

عرق هل: ۱ قاشق غذاخوری

گلاب: ۱ قاشق غذاخوری

خلال پسته و بادام: ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه کرم کنجد ساده

کار را باید با پوست کندن کنجدهای بوداده شروع کنیم؛ اما قبل از هر چیزی باید کنجدها را تمیز کرده و به مدت ۲ ساعت در آب ولرم خیس کنید. پس از آبکشی کنجدها با مقداری ماساژ پوست کنجدها جدا می‌شود.

مخلوط‌کن را حاضر کنید. کنجد پوست‌کنده را در حد ۲ دقیقه مخلوط کنید تا کمی خرد شود. حالا باید عرق هل، گلاب و شکر را به کنجدها اضافه کنیم و ۵ دقیقه به مخلوط کردن ادامه دهیم. شما به یک خمیر نرم دست پیدا می‌کنید.

مواد را از مخلوط‌کن خارج کنید و خلال پسته و بادام یا هر آجیل دیگری که در دسترستان است با خمیر به‌دست‌آمده مخلوط کنید. یک ظرف در دار انتخاب کنید و کرم کنجد خانگی خود را در آن بریزید. این نوع کرم کنجد را تا یک ماه در یخچال نگه‌داری کنید. نوش جان.

طرز تهیه کرم کنجد با ارده

اگر از طعم کره بادام‌زمینی لذت می‌برید این مدل از کرم کنجد را در خانه تهیه کنید.

مواد لازم

کنجد: 2 لیوان

شکر: 1/4 لیوان

اسانس وانیل: 1/2 قاشق غذاخوری

ارده: 1/2 لیوان

بادام‌زمینی: 1/2 لیوان

خلال پسته و بادام: ۱ قاشق غذاخوری

دستور تهیه کرم کنجد با ارده

برای تهیه این نوع کرم کنجد می‌توانید از انواع ارده استفاده کنید؛ اما دقت کنید که بادام‌زمینی و کنجد بوداده، باشند. پس از اینکه کنجدها را مطابق دستور قبلی پوست گرفتید باید به سراغ بادام‌زمینی بروید. پوست بادام‌ها به‌راحتی جدا می‌شود.

مخزن مخلوط‌کن را با کنجد، ارده و بادام‌زمینی پر کنید و برای ۲ دقیقه دستگاه را روشن بگذارید. پس از اینکه کنجد و بادام مقداری خرد شد باید شکر و وانیل را اضافه کنید. مواد را تا به‌دست‌آمدن خمیر کرمی مخلوط کنید.

پس از خارج کردن کرم کنجد، خلال‌ها را روی آن بپاشید یا در سراسر ترکیب پخش کنید. نهایتاً کرم کنجد را به ظرفی در دار انتقال دهید و در یخچال به مدت یک ماه نگه‌داری کنید.

طرز تهیه کرم کنجد شکلاتی

طرفداران شکلات بدون شک از طعم کرم کنجد شکلاتی استقبال خواهند کرد. پس بیایید طرز تهیه این نوع از کرم کنجد را با هم بررسی کنیم.

مواد لازم

کنجد: 2  لیوان

شکر: 1/4لیوان

ارده: 1/2 لیوان

شکلات صبحانه یا پودر کاکائو: 1/2 لیوان

اسانس وانیل: 1/2 قاشق غذاخوری

دستور تهیه کرم کنجد شکلاتی

طبق دستور تهیه کرم کنجد ساده، کنجدها را پوست بگیرید. حالا باید شروع به ساخت کرم کنجد شکلاتی کنیم. مخلوط‌کن را با کنجد و ارده پر کنید. مواد را به مدت ۲ دقیقه مخلوط کرده و نهایتاً وانیل و شکر را داخل خمیر به‌دست‌آمده بریزید.

اگر از پودر کاکائو به‌جای شکلات صبحانه استفاده می‌کنید، باید آن را در همین مرحله به ترکیبات اضافه کرده و به‌ازای هر قاشق غذاخوری پودر کاکائو یک قاشق چای‌خوری به مقدار شکر اضافه کنید.

مواد را خوب مخلوط کنید تا نرم و یک‌دست شود. اگر شکلات صبحانه را جایگزین کاکائو کردید وقت آن رسیده تا شکلات را به کرم کنجد اضافه کنید. ۲ دقیقه بعد مخلوط‌کن را خاموش کنید.

اگر قصد استفاده از مغزیجات را دارید مقداری فندق بوداده که شور نباشد را خرد کرده و روی کرم کنجد بپاشید. روش نگهداری این نوع کرم کنجد هم، مانند دستورهای قبلی است. 

نکته قابل‌توجه برای مدت نگهداری کرم کنجد شکلاتی؛ به تاریخ انقضای شکلات صبحانه خود توجه داشته باشید که حداقل یک ماه اعتبار داشته باشد. توصیه می‌کنیم که کرم کنجد شکلاتی را ظرف مدت  ۲۱ تا ۳۰ روز مصرف کنید.

 

چگونه کرم کنجد درست کنیم؟

طرز تهیه کرم کنجد طعم‌دار

اگر از طعم‌های میوه‌ای لذت می‌برید یا به دنبال داشتن کرم کنجد رژیمی هستید باید بگوییم می‌توانید از اسانس میوه‌ها، شربت یا مارمالاد هر میوه‌ای برای تهیه کرم کنجد میوه‌ای استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال برای داشتن کرم کنجد توت‌فرنگی، می‌توانید به ترکیبات کرم کنجد ساده ۲ قاشق غذاخوری اسانس میوه، شربت توت‌فرنگی یا مارمالاد توت‌فرنگی اضافه کنید. اگر از شربت یا مارمالاد میوه‌ها استفاده می‌کنید به‌ازای هر قاشق غذاخوری طعم‌دهنده میوه‌ای، دو قاشق چای‌خوری از شکر کم کنید.

برای داشتن کرم کنجد رژیمی می‌توانیم از هر دستوری استفاده کنیم؛ اما دستور تهیه کرم کنجد ساده یا سنتی که طرز تهیه کرم کنجد پایه است، می‌تواند انتخاب بهتری باشد. به این ترتیب باید شکر را حذف کرده و به‌جای آن از عسل، شیره انگور، شیره توت، خرما یا هر نوع شیره دیگری استفاده کنید. طعم و خواص کرم کنجد شیره‌ای مشابه ارده‌شیره است که در مقاله خواص ارده‌ شیره به نکات مربوط به این دسر خوش‌مزه، کاملاً پرداخته‌ایم.

فوت و فن‌های طرز تهیه کرم کنجد

  • مدت زمان تهیه کرم کنجد به قدرت دستگاه مخلوط‌کن یا غذاساز شما باز می‌گردد.
  • در هر مرحله که دستگاه را خاموش می‌کنید، حتماً دورگیری کنید تا مخلوط یک‌دستی به دست اورید.
  • انواع شیرین‌کننده طبیعی همچون عسل، شربت طبیعی و شیره‌های مختلف می‌توانند به شما در تهیه کرم کنجد رژیمی خدمت کنند.

کلام آخر

در این مقاله از مجله سیرنگ ما ۴ طرز تهیه کرم کنجد را در انواع مختلفی مانند ساده، با ارده، شکلاتی، میوه‌ای و رژیمی را با تمامی نکات مربوط به آن را بررسی کردیم. شما با چیستی، فواید و فرایند تهیه کرم کنجد آشنا شدید و آموختید چگونه در خانه کرم کنجد درست کنید.

اگر تهیه کرم کنجد برایتان مشکل است، می‌توانید به‌صورت آماده این محصول را از نمایندگی‌های فروش سیرنگ تهیه کنید. در صورت مفیدبودن مقاله بالا، لطفاً برای دوستان خود ارسال کنید تا از داشتن کرم کنجد سالم و خانگی لذت ببرند. راستی شما تجربه تهیه کرم کنجد در خانه را دارید؟ 

سؤالات متداول

کرم کنجد از چه مواد مغذی تشکیل شده است؟ 

بخش اعظمی از مواد آلی و مغذی کرم کنجد شامل کلسیم، ویتامین ب و چندین نوع آنتی‌اکسیدان است. از سوی دیگر این دسر یک بمب انرژی برای سنین مختلف است.

مصرف کرم کنجد به چه افرادی توصیه می‌شود؟ 

هر سن‌وسال و جنسیتی می‌تواند از خاصیت و فواید کرم کنجد استفاده کند؛ اما خانم‌ها، کودکان و سالمندان بیشترین سود را از جای‌دادن این دسر در برنامه غذایی خود خواهند برد.

برای داشتن کرم کنجد رژیمی چه باید کرد؟ 

برای تهیه کرم کنجد رژیمی کافی است از طرز تهیه کرم کنجد ساده استفاده کنید که جایگزین شکر: انواع طعم‌دهنده‌های طبیعی همچون عسل، شیره و شربت‌های طبیعی است.