طرز تهیه کیک با جو دوسر

طرز تهیه کیک با جو دوسر

اگر به کسی که درحال انجام یک رژیم غذایی است، بگویید می‌تواند کیک بخورد و تازه به جای چاق شدن، لاغر هم بشود، دو احتمال وجود خواهد داشت. یکی اینکه طرف شما فکر می‌کند دارید سر به سرش می‌گذارید و دستش انداخته‌اید تا اذیت شود و دلش بسوزد که نمی‌تواند کیک بخورد. یا اینکه فکر کند منظورتان یک کیک بدمزه یا بی‌مزه است که آدم هیچ رغبت نمی‌کند بیشتر از یک گاز به آن بزند! زیرا معمولا پسوند رژیمی، یادآور چیزهایی با مزه بد است!
اما نه. واقعا کیکی وجود دارد که هم رژیمی باشد و هم خوشمزه! پس بدون دغدغه از تخطی از رژیم غذایی، می‌توانید به علاقه نوش جان کردن کیک هم برسید! فقط کافی است که طرز تهیه کیک با جو دوسر را یاد بگیرید. که این کار را هم ما امروز و در مطلب حاضر از مجله سیرنگ به شما آموزش خواهیم داد. پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کیک رژیمی چیست؟

شاید ندانید؛ اما کیک را هم می‌شود مانند همه خوراکی‌ها و غذاهای دیگر، دچار تغییر و تحول کرد. به همین دلیل است که می‌شود کیک رژیمی هم بپزیم. در کیک عادی معمولا اجزایی اصلی، شامل آرد، شکر، روغن و شیر و تخم مرغ وجود دارد. هرکدام از این مواد را می‌شود با موادی که کالری کمتری دارند جایگزین کنیم تا به نتیجه بهتری در رژیم خود برسیم.
برای مثال می‌شود شکر را با شیرین‌کننده طبیعی، یعنی شیره انگور یا عسل جایگزین کنیم که کالری کمتری دارند و سالم‌تر هم هستند. روغن را هم می‌شود به جای روغن جامد یا حیوانی، از روغن مایع استفاده کنیم. و سومین کاری که قرار است در مطلب حاضر انجام دهیم، جایگزینی آرد سفید گندم با جو دوسر است. زیرا جو دوسر نه‌تنها کالری کمتری دارد، بلکه از فواید و خواص ویژه‌ای نیز برخوردار است که به سلامتی انسان کمک می‌کنند.
جو دوسر جدای از تمام مسائل بالا، فیبر بیشتری را نیز نسبت به آرد معمولی دارد. به همین دلیل می‌تواند راحت‌تر احساس سیری شما را بالا ببرند. خواص جو دوسر نیز شامل آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و... است که باعث جلوگیری از فشار بالای خون، دیابت، مشکلات کلسترول عروقی و... خواهد شد. ضمنا طرز تهیه کیک با جو دوسر اصلا کار سختی نیست و پیچیده‌تر از درست کردن کیک معمولی نیست. اتفاقا خیلی هم ساده است و جدای از این مساله، هزینه تمام شده پخت کیک را نیز تا حدودی پایین خواهد آورد. این نیز یکی دیگر از مزیت‌های این کیک به شمار می‌آید. ضمنا ما قبلا آموزش‌های دیگری برای پخت کیک رژیمی را برایتان درنظر گرفته‌ایم. برای مثال در مطلب طرز تهیه کیک رژیمی!

روش تهیه کیک با جو دوسر

جو دوسر یکی از موادی است که نیاز به تلفیق طعم برای دستیابی به طعم بهتر دارد. به همین دلیل در دستور حاضر از میوه موز استفاده خواهیم کرد. موز جدای از طعم‌دهی خوب به کیک، بخشی از شیرینی مورد نیاز کیک را هم به صورت طبیعی تامین خواهد کرد. همچنین در این صورت، علاوه بر طرز تهیه کیک رژیمی، درحال یادگیری طرز تهیه کیک میوه‌ای هم هستیم! راستی اگر به کیک رژیمی با میوه علاقمند هستید، می‌توانید مطالب دیگر ما همچون طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی را هم مطالعه کنید.
برای تهیه کیک با جو دوسر و موز به مواد اولیه زیر احتیاج خواهیم داشت:
جو دوسر: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
موز (بزرگ و نسبتا کشیده): 2 عدد
شیر: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری
پودر وانیل: 1 قاشق چای خوری
نمک: 4/1 قاشق چای خوری
دارچین: 1 قاشق چای خوری
دقت داشته باشید که برای پخت این کیک رژیمی و میوه‌ای به حدود 1 ساعت الی 1 ساعت و ربع زمان احتیاج خواهیم داشت. زیرا این کیک به حدود نیم ساعت زمان آماده سازی و بین نیم ساعت الی سه ربع زمان پخت نیاز دارد. ضمنا مواد اولیه‌ای که ذکر کردیم، مناسب صرف کیک توسط 6 الی 8 نفر (بنا به ذائقه) خواهد بود. حالا اگر موافقید، بیایید تا سراغ طرز تهیه کیک با جو دوسر برویم و مراحل این کار را مرور کنیم.

طرز تهیه کیک با جو دوسر

مراحل تهیه کیک با جو دوسر

همان‌طور که احتمالا فهمیده‌اید، در طرز تهیه کیک با جو دوسر از تخم مرغ استفاده نخواهیم کرد. این کار را به دو دلیل انجام می‌دهیم. یک اینکه چسبندگی و پف کیک با استفاده از خود جو دوسر بالا خواهد رفت. و دو به این دلیل که قرار است یک طرز تهیه کیک رژیمی را مرور کنیم. زیرا تخم مرغ کلسترول بالایی دارد و معمولا مناسب افراد رژیمی نیست. ما پیشتر طرز تهیه کلوچه بدون تخم مرغ را نیز به شما آموزش داده بودیم. ضمنا روغن را نیز به روغن زیتون تغییر دادیم تا باز هم کیک را رژیمی‌تر کنیم. پس این شما و این کیک با جو دوسر!
مرحله اول: مانند تهیه تمام کیک‌های معمول، تمام مواد اولیه را از هرجایی که هستند، شامل یخچال، کابینت یا... بیرون بیاورید و روی میز آشپزخانه بچینید تا هم‌دمای محیط (و هم‌دمای با همدیگر) شوند. این کار باعث بهتر شدن تبادل طعم در کیک شما خواهد شد.
مرحله دوم: دومین کار نیز کاری است که تقریبا در تهیه تمام کیک‌های معمول انجام می‌شود. و آن هم کاری نیست جز روشن کردن فر! این کار را جدی بگیرید؛ زیرا اگر فر را از قبل گرم نکنید، کیک شما به خوبی شوک نمی‌گیرد و به بافت خوب، یعنی پوسته برشته و درون پخته نمی‌رسد! راستی فر را باید با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید و دربش را ببندید.
مرحله سوم: در یک کاسه، آرد جو دوسر را با بکینگ پودر، وانیل، نمک و دارچین مخلوط کنید. اگر آرد جو دوسر آماده پیدا نکردید، کافی است که مقدار جو دوسر یادشده در مواد اولیه را داخل مخلوط‌کن ریخته و آسیاب کنید. حالا موادی که گفتیم را با همدیگر مخلوط کنید تا هوادهی شوند. بعد از هوادهی هم بهتر است که به رسم همیشگی کیک‌ها، 2 یا 3 بار مخلوط را الک کنید. الک کردن هم باعث پف کردن بهتر کیک شما خواهد شد. البته نکات مهم راجع به پف کردن را می‌توانید در مطلب چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟ بخوانید.
مرحله چهارم: حالا که مواد خشک آماده شدند، باید مواد تر را آماده کنیم. کافی است که موزها را بعد از پوست کندن، در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس با چنگال آن‌ها را له کنید. برای این کار بهتر است که از موز رسیده استفاده کرده باشید، نه موز کال و رسمی! حالا روغن زیتون و شیر را هم به موز اضافه کرده و مقداری با دور کند همزن برقی هم بزنید تا یکدست شوند. البته اگر همزن برقی ندارید، با همان چنگال یا ویسک (همزن دستی) نیز می‌توانید این کار را انجام دهید.
مرحله پنجم: حالا مخلوط خشکی که دارید را به آرامی و به صورت مرحله به مرحله به مخلوط مواد تر اضافه کنید. یک لیسک بردارید و کاسه را به صورت کج بگیرید. سپس هر مرحله از آرد را که درون مواد موزی ریختید، با لیسک به صورت دَوَرانی هم بزنید تا یکدست شود. این کار باعث انسجام بهتر خمیر کیک شما خواهد شد. آن‌قدر این کار را انجام دهید تا به بافت مناسبی از خمیر برسید. ممکن است این مرحله پیش از اتمام آرد شما حاصل شود و یا با اتمام آرد هم حاصل نشود و نیاز به استفاده از آرد بیشتری باشد. زیرا کیفیت جوهای دوسر متفاوت است و میزان آبخوری آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

پخت کیک با جو دوسر

مرحله اول: یک قالب کیک مناسب انتخاب کنید. نوع قالب خیلی مهم نیست؛ گرچه که بهتر است از قالب کمربندی در طرز تهیه کیک با جو دوسر استفاده کنید. اما مهم‌ترین نکته قالب این است که حجم درونی آن، حدود دوبرابر حجم مواد خمیری شما باشد. در غیر این صورت ممکن است که بافت خوبی بعد از پخت ایجاد نشود. به هرحال کف و دیواره قالب را چرب کنید و سپس آردپاشی کنید. می‌توانید به جای این کارها از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید. مواد خمیری را درون قالب ریخته و 2 یا 3 بار، قالب را روی میز کار بکوبید تا حفره‌های احتمالی که داخل بافت وجود دارند، از بین بروند. این کار باعث پخت بهتر کیک شما خواهد شد.
مرحله دوم: قالب را درون فر که از پیش گرم شده است بگذارید. در فر را ببندید و 20 الی 30 دقیقه اصلا در را باز نکنید. باز شدن در فر در دقایق یادشده باعث نابودی بافت کیک شما خواهد شد! پس از ما گفتن! بعد از گذشت این مدت زمان، می‌توانید در فر را باز کنید تا بسنجید که آیا کیک پخته یا نه! این کار را با فرو بردن یک خلال دندان در بافت کیک انجام دهید. به این نحو که اگر هنگام بیرون آوردن، چیزی به خلال دندان نچسبیده بود، یعنی کیک شما پخته است. اما اگر چیزی چسبید، 5 الی 10 دقیقه دیگر به کیک زمان دهید تا کاملا بپزد و روی آن طلایی شود.
مرحله سوم: زمانی که مطمئن شدید کیک کاملا پخته است، آن را بیرون بیاورید و فر را خاموش کنید. اما سریعا دنبال سرو کیک نباشید. کیکی که سریعا از فر بیرون بیاید و سرو شود، تَرَک می‌خورد و انسجامش از بین می‌رود. پس وقتی کیک را بیرون آوردید، ابتدا 5 دقیقه زمان بدهید تا روی میز کار استراحت کند. سپس کیک را از قالب بیرون بیاورید و برش بزنید. می‌توانید این کیک را با انواع مواد خوراکی که دوست دارید، مانند مربا، میوه، شکلات آب شده و... تزئین کنید.

طرز تهیه کیک با جو دوسر

خواص کیک جو دوسر

فیبر بالایی که در کیک جو دوسر وجود دارد، باعث می‌شود تا عملکرد روده‌های شما بهبود یابد. همچنین این ماده مغذی به کاهش قند خون، کاهش کلسترول خون، افزایش احساس سیری و جلوگیری از یبوست کمک خواهد کرد. به همین دلیل مناسب است که از این کیک به عنوان میان‌وعده غذایی استفاده کنید. ضمنا در مطلب میان‌وعده چی بخوریم؟ پیشنهادهای دیگری نیز به شما داده‌ایم که خواندنی هستند.
اسپاسم عضلانی یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای مضر بدن است که با خوردن کیک حاضر و به دلیل جو دوسر موجود در آن کنترل خواهد شد.
پروتئین و پتاسیم موجود در جو دوسر باعث تقویت استخوان‌ها، تعادل هورمون‌ها، افزایش متابولیسم بدن و ساخت عضلات خوب کمک خواهد کرد.

نکات مهم در طرز تهیه کیک با جو دوسر

  • اگر دوست دارید که بافت منسجم‌تر و شبیه‌تری به کیک کلاسیک داشته باشید، می‌توانید تخم مرغ را حذف نکنید. ضمنا جایگزین‌هایی برای تخم مرغ وجود دارند که می‌شود از این بین به پودر کتان، پودر ژلاتین گیاهی و پودر چیا اشاره داشته باشیم.
  • یک روش دیگر برای تهیه کیک با جو دوسر این است که اصلا جو دوسر را آسیاب نکنید. به جایش این غله را در شیر بخیسانید تا به خوبی نرم شود. البته این کار را چندساعت پیش از شروع تهیه کیک انجام دهید. در این صورت، خود به خود یک خمیر نرم و لطیف برایتان به دست خواهد آمد.
  • در طرز تهیه کیک با جو دوسر می‌توانید از انواع طعم‌دهنده‌ها نیز بهره ببرید. این به خودتان بستگی خواهد داشت. اما اگر دوست دارید که وجهه رژیمی حفظ شود، باید کمی وسواس داشته باشید. برای مثال از شکلات استفاده نکنید؛ اما از کاکائو خالص می‌توانید استفاده کنید. ضمنا دارچین و هل نیز
  • برای ترکیبات مواد اولیه بالا مناسب هستند. ما قبلا طرز تهیه کیک ساده هلی را نیز به شما آموزش داده بودیم.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید حتی به جای شیر طبیعی گاو از شیرهای گیاهی، مانند شیر سویا، شیر نارگیل و یا شیر بادام برای تهیه کیک حاضر استفاده کنید.
  • ما از شیرین‌کننده خاصی در رسپی بالا استفاده نکردیم. اما اگر کیک شیرین‌تری را می‌پسندید و یا موزی که دارید خیلی شیرین نیست. می‌توانید اندکی شیرین‌کننده به دلخواه خودتان اضافه کنید. عسل یک گزینه خیلی مناسب است.

کلام آخر

امیدواریم از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. همان‌طور که دیدید، طرز تهیه کیک جو دوسر خیلی راحت است. بنابراین حتی رژیم گرفتن شما نباید باعث شود که از لذت خوردن کیک محروم شوید. به شما قول می‌دهیم این کیک آن‌قدری خوشمزه است که حتی افراد غیررژیم هم به خوردن آن علاقه نشان خواهند داد. پس پیشاپیش نوش جان شما و خانواده یا دوستانتان!

سوالات متداول:

کاپ کیک جو دوسر چگونه تهیه می‌شود؟
طرز تهیه کیک با جو دوسر را دنبال کنید و صرفا بعد از تهیه مواد اولیه، آن‌ها را داخل قالب کاپ کیک یا مافین بریزید و بپزید.
آیا می‌شود از عصاره وانیل در طرز تهیه کیک جو دوسر استفاده کرد؟
بله. از مقداری کمتر نسبت به پودر وانیل استفاده کنید.
آیا می‌شود از گردو در تهیه کیک حاضر استفاده کنیم؟
بله. همینطور می‌توانید از مغزهای دیگر مانند بادام یا فندق نیز استفاده کنید.