طرز تهیه کیک کافی شاپی

طرز تهیه کیک کافی شاپی

برخی اوقات است که یک دفعه ویار چیزهای خاص می‌کنید؛ اما همیشه نمی‌شود چه از نظر وقت و چه از نظر هزینه، هر خوراکی‌ای دردسترس آدم باشد. برای مثال کیک کافی شاپی یکی از خوراکی‌هایی است که آدم دوست دارد هرروز نوش جان کند. اما هزینه رفتن به کافی شاپ و حتی وقت رفتن هرروزه به کافی شاپ اصلا معقول به نظر نمی‌رسد. با این وجود، می‌توانید طرز تهیه کیک کافی شاپی را یاد بگیرید تا کافه را به خانه خودتان بیاورید... 
شاید فکر کنید که چه کار سختی! چون احتمالا وقتی کیک درست می‌کنید حتی شبیه به کیک‌های کافی شاپی نیز نمی‌شود. یعنی با وجود اینکه مزه و قیافه خوبی دارد، باز با مزه و قیافه کیکی که در کافی شاپ سفارش می‌دهید متفاوت است. ازطرفی شاید فکر کنید که خوراکی‌های کافی شاپی از رسپی خیلی خاص و پیچیده‌ای برخوردار هستند که تنها سرآشپز یا قناد حرفه‌ای می‌تواند اجرایش کند. اما نه! این‌طور نیست و امروز در مطلب حاضر قرار است تمام فوت و فن‌های طرز تهیه کیک کافی شاپی را برای شما رو کنیم. در این صورت بدون نیاز به رفتن تا کافه و صرف وقت و هزینه زیاد، می‌توانید لذت مزه‌های بی‌نظیر و باکلاس را برای خودتان یا خانواده و دوستانتان به ارمغان بیاورید. پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کیک کافی شاپی چیست؟

اول از همه بیایید تا ببینیم که کیک کافی شاپی یعنی چه؟ اصلا کیک کافی شاپی چیست؟ آیا کیک کافی شاپی شاخ و دم دارد؟ قطعا نه! در معنای عام، مردم به تمام کیک‌هایی که در منوهای کافی شاپ‌ها موجود هستند و بیشتر از قنادی یا خانه‌ها آن‌جا پخته و سرو می‌شوند، کیک کافی شاپی می‌گویند. حالا می‌خواهد هرگونه کیک شکلاتی باشد، یا کیک وانیلی باشد، یا کیک میوه‌ای باشد و یا هرگونه کیک دیگری که فرض کنید!
اما همان‌طور که می‌دانید، شکلات یکی از محبوب‌ترین طعم‌های دنیا، به خصوص در زمینه کیک و کلوچه و شیرینی‌جات به حساب می‌آید. در کشور ما و ازقضا در کافی شاپ‌های ایران، این محبوبیت بیشتر هم بوده و روز به روز بیشتر می‌شود. بنابراین معمولا منظور از یک کیک کافی شاپی به طور خاص، کیک کاکائویی است که با خامه و سس شکلات تزئین می‌شود و خیلی اوقات به صورت خیس سرو خواهد شد.
ما در مطلب حاضر قصد داریم تا طرز تهیه کیک شکلاتی خیس با رویه خامه و تزئین سس شکلاتی را به شما بدهیم. این مدل کیک تقریبا محبوب‌ترین کیک در کافی شاپ‌های ایران و یکی از 5 مدل کیک برتر محبوب در دنیا محسوب می‌شود. البته اگر به کیک‌های سنتی و کلاسیک خارجی علاقه دارید، می‌توانید مطلب دیگر مجله سیرنگ، تحت عنوان پرطرفدارترین کیک‌های خانگی دنیا کدامند؟ را نیز مطالعه کنید.

روش تهیه کیک شکلاتی کافی شاپی

برای تهیه کیک شکلاتی به روش کافی شاپی، به سه دسته مواد اولیه احتیاج پیدا خواهیم کرد. یک دسته مواد اولیه برای تهیه خود کیک کاکائویی؛ یک دسته مواد اولیه برای تهیه رویه خامه شکلاتی و یک دسته دیگر مواد اولیه برای تهیه سس شکلاتی تزئین. البته درنظر داشته باشید که در کافی شاپ‌های مختلف ممکن است طرز تهیه کیک شکلاتی، مقداری با همدیگر متفاوت باشد. به همین دلیل شما می‌توانید انواع رسپی کیک شکلاتی را مطالعه کنید که درکل خیلی هم با هم تفاوت ندارند. یکی دیگر از این رسپی‌ها عبارت است از: طرز تهیه کیک شکلاتی خیس بدون فر!

کیک کافی شاپی

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک کاکائویی:
آرد سفید شیرینی پزی: 1.5 لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 6 عدد
شکر: 5/1 لیوان دسته دار فرانسوی
شیر: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
روغن مایع: 3/4 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر کاکائو: 3 قاشق سوپ خوری
بکینگ پودر: 3 قاشق چای خوری
پودر وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
نمک طعام: یک پینچ (فاصله بین انگشت شست و سبابه شما!)
مواد اولیه لازم برای تهیه رویه خامه شکلاتی:
خامه صبحانه (صورتی): 1 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر قند: 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی
شکلات صبحانه: 2 قاشق غذاخوری
مواد اولیه لازم برای تهیه سس شکلاتی تزئین:
شکلات تخته‌ای: 100 گرم
شیر لبنی: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر سفید: 1/3 لیوان دسته دار فرانسوی
نسکافه گلد (یا برند دیگر): 2 قاشق سوپ خوری
نشاسته ذرت: 2 قاشق سوپ خوری
خامه صبحانه (صورتی): 2 قاشق سوپ خوری
دقت داشته باشید که این حجم از مواد اولیه می‌تواند برای مصرف کیک 8 نفر مناسب باشد. زیرا این کیک با وجود خوش‌خوراک بودن و خوشمزگی، کمی سنگین است و در حجم کمتری از کیک‌های دیگر سرو خواهد شد. با این وجود خود شما بعد از یک بار تجربه بهتر خواهید فهمید که با توجه به ذائقه خانواده یا دوستان، چه مقدار از این کیک را تهیه کنید. ضمنا کیک کافی شاپی نسبت به سایر کیک‌ها کمی نیاز به وقت و حوصله بیشتری دارد. زمان تهیه این کیک درحدود 2 ساعت طول خواهد کشید. البته پخت این کیک به زمانی درحد سایر کیک‌ها نیاز دارد، اما مراحل آماده‌سازی 3 بخش مختلف کیک و تزئین و سرو کیک کمی بیشتر خواهد شد. حالا اگر موافق هستید، بیایید تا مراحل طرز تهیه کیک کافی شاپی خودمان را مرور کنیم.

مراحل تهیه کیک کافی شاپی شکلاتی

مرحله اول: ابتدا و قبل از هرکاری، تمام مواد را از یخچال و کابینت بیرون آورده و روی میز کار بچینید تا با محیط و با همدیگر همدما شوند.
مرحله دوم: بکینگ پودر و نمک را به آرد اضافه می‌کنیم و این مواد را داخل یک کاسه بزرگ می‌ریزیم. بابت نمک نگران نباشید. نمک باعث شور شدن کیک نخواهد شد و صرفا برای تعدیل عمل‌آوری و تثبیت آن استفاده خواهد شد.
مرحله سوم: مواد خشک را با قاشق کمی هم بزنید تا هوا بگیرند. این کار باعث پف کردن خوب کیک شما و اسفنجی شدنش خواهد شد. اگر هم به کیک اسفنجی علاقه دارید، می‌توانید مطلب کیک اسفنجی چیست؟ را مطالعه کنید. بعد از کمی هم زدن، مواد خشک را 2 یا 3 بار الک کنید. الک کردن هم به پف نهایی کیک کمک خواهد کرد و ضمنا گلوله‌های احتمالی آرد را از هم باز خواهد کرد که کیفیت کیک را بالا خواهد برد.
مرحله چهارم: حالا یک کاسه بزرگ دیگر برداشته و تخم مرغ‌ها را داخل آن بشکنید. شکر و پودر وانیل را نیز به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و همه مواد را با دور تند همزن برقی آنقدر بزنید که به بافت کشدار و رنگ کرم دست پیدا کنید. البته اگر همزن برقی ندارید، می‌شود این کار را با دست و وسیله‌ای همچون چنگال یا ویسک نیز انجام دهید.
مرحله پنجم: حالا به ترتیب، شیر و روغن را نیز به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. اما دقت داشته باشید که در این مرحله نیازی به سرعت و زمان بالا نداریم. پس با دور کند همزن برقی و صرفا در حدی که مواد مخلوط و یکدست شوند، هم بزنید.
مرحله ششم: در آخرین مرحله پودر کاکائو را نیز به مواد تخم مرغی اضافه کنید و هم بزنید تا صرفا مخلوط شود. برخی، پودر کاکائو را به مواد خشک (آرد و بکینگ پودر) اضافه می‌کنند. برای مثال خود ما هم در مطلب طرز تهیه کیک شکلاتی، چنین کاری را انجام داده بودیم. اما در این رسپی بهتر است که پودر کاکائو را در تخم مرغ حل کنید. این کار به جلوگیری از بوی زهم تخم مرغ با تعداد بالا کمک خواهد کرد.
مرحله هفتم: مخلوط خشک را به آرامی و به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تَر اضافه کنید. هر مقداری که آرد اضافه می‌کنید، لیسک را برداشته و کاسه را کج کرده و به صورت دَوَرانی هم بزنید. این کار را آنقدری انجام دهید تا آرد به اتمام برسد. دقت داشته باشید که اگر خیلی زیاد این مخلوط را هم بزنید، مایه خمیری شما خراب خواهد شد و پف از آن گرفته می‌شود. زیرا این مایه خمیری به ورز دادن زیاد نیازی نخواهد داشت. ضمنا اگر فکر کردید که مایه بیش از حد شل است، در آن آرد اضافی نریزید. زیرا این مایه خمیری کمی از خمیرهای معمولی؛ برای مثال خمیری که در طرز تهیه کیک وانیلی آموزش دادیم، رقیق‌تر خواهد بود.

مرحله پخت کیک کافی شاپی

فر را بایستی از چند دقیقه قبل از این مرحله با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا به خوبی گرم شود. این کار را برای رسیدن به بافت مناسب کیک، جدی بگیرید. وگرنه ممکن است که روی کیک شما بیش از حد سفت شود و یا درونش خمیر باقی بماند.
یک قالب ترجیحا گرد بردارید که بین 20 الی 30 سانتی متر قطر داشته باشد. حالا کف و دیواره قالب را چرب کرده و کمی رویش را هم آردپاشی کنید. البته به جای این کار می‌توانید از کاغذ روغنی استفاده کنید. حالا مایه خمیری را داخل قالب بریزید و سپس قالب را دو سه بار به آرامی روی میز کار بکوبید تا حفره احتمالی از بین برود.
قالب را در طبقه وسط فر قرار داده و 30 دقیقه به آن هیچ کاری نداشته باشید. بعد از گذشت این زمان است که می‌توانید درب فر را باز کرده و وضعیت کیک کافی شاپی خود را چک کنید. این کیک معمولا بین 40 الی 50 دقیقه می‌پزد. تست پختگی را از دقیقه 40 به بعد انجام دهید. به این شکل که یک سیخ چوبی یا نوک چنگال را به بافت کیک فرو کنید و اگر هنگام بیرون آوردن، چیزی به آن‌ها نچسبیده بود، یعنی کیک شما کاملا پخته است. وقتی که کیک به صورت کامل پخته شد، آن را از فر بیرون بیاورید. حدود 5 دقیقه به کیک استراحت بدهید تا بافتش منسجم شده و ترک بر ندارد. سپس آن را از قالب بیرون آورده و به اشکال دلخواه خود برش بزنید.

کافی شاپی

طرز تهیه رویه خامه کیک کافی شاپی

تهیه رویه خامه برای کیک کافی شاپی خیلی ساده است. کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید:
مرحله اول: خامه صبحانه را به همراه پودر قند در یک ظرف بزرگ بریزید. سپس با دور تند همزن، آنقدر هم بزنید تا خامه پف کرده و فرم بگیرد. تشخیص خوب بودن خامه این است که رد پرّه همزن برقی باید روی بافت خامه باقی بماند.
مرحله دوم: حالا شکلات صبحانه، نوتلا و یا هرگونه شکلات خمیری که دوست دارید را به خامه اضافه کنید. این دفعه صرفا درحد مخلوط شدن با دور کند همزن برقی مخلوط کنید. در استفاده از شکلات، به حجم شیرینی ذائقه خودتان هم توجه داشته باشید تا بعدا دلتان را نزند.
مرحله سوم: از یک قیف که سرش را بریدید و یا ماسوره قنادی برای تزئین رویه کیک استفاده کنید. به این شکل که مخلوط خامه‌ای را داخلش ریخته و به صورت طرحدار روی کیک کافی شاپی بکشید. البته اگر کلا از این رویه خامه استفاده نکنید هم باز کیک کافی شاپی شما قابل سرو است. ضمنا اگر قیف یا ماسوره نداشتید، می‌توانید مخلوط خامه را صرفا روی کیک ریخته و با کاردک شیرینی پزی صافش کنید.
نکته: اگر دوست داشته باشید به جای کیک شکلاتی، چیز کیک شکلاتی داشته باشید، کافی است که در مخلوط خامه بالا، کمی پنیر خامه‌ای اضافه کنید. این دستور تهیه کامل را در مطلب طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی به شما داده بودیم.

طرز تهیه سس شکلاتی برای تزئین کیک کافی شاپی

سس شکلاتی هم بسیار ساده آماده می‌شود. برای تهیه سس شکلاتی، مراحل زیر را دنبال کنید.
مرحله اول: نشاسته، نسکافه و شکر را داخل یک ظرف گود بریزید.
مرحله دوم: یک ویسک برداشته و کمی این سه را به صورت خشک هم بزنید. سپس در میانه هم زدن، شیر را آرام آرام اضافه کنید و مدام به هم زدن ادامه دهید.
مرحله سوم: مواد را به یک قابلمه انتقال دهید. روی حرارت ملایم بگذارید و مدام به هم زدن دستی ادامه دهید تا هم نشاسته از خامی بیرون بیاید، هم کل مواد با هم یکدست شده و هم به غلظت مناسب برسند.
مرحله چهارم: زمانی که به غلظت مناسب رسیدید، حرارت را به کمترین حالت ممکن ببرید. سپس خامه صبحانه را اضافه کرده و اجازه دهید یکدست شود.
مرحله پنجم: حالا به عنوان آخرین کار، شکلات را اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شود. دقت داشته باشید که مواد اصلا نباید بجوشند. بعد از اینکه شکلات به خوبی حل شد، حرارت را خاموش کرده و سس را کناری بگذارید تا از حرارت بیفتد. به هیچ عنوان سس داغ را روی کیک نریزید که ثمره کارتان خراب خواهد شد. در طول خنک شدن هم چندبار سس را هم بزنید تا اجازه بسته شدن پیدا نکند. بعد از اینکه دمای سس فروکش کرد، به هرشکلی که دوست دارید، این سس را برای تزئین روی کیک کافی شاپی خود بریزید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر به اندازه کافی لذت برده باشید و طرز تهیه کیک کافی شاپی را یاد گرفته باشید. این کیک را اگر حوصله داشته باشید و در کنار یک فنجان اسپرسو سرو کنید، عصرانه‌ای بی‌نظیر خواهد شد. با این کار، خانواده یا دوستانتان به چشم یک باریستا و قناد کافه شما را خواهند دید! پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول:

کیک کافی شاپی مشهور دیگری غیر از این کیک وجود دارد؟
بله. انواع کیک‌ها مانند کیک قهوه، کیک هویج، کیک وانیلی، کیک گردویی و... در کافی شاپ‌ها سرو می‌شوند و محبوبیت بالایی هم دارند.
برش کیک کافی شاپی باید چگونه باشد؟
معمولا برش کیک کافی شاپی کوچک‌تر از کیک‌های دیگر است. یک تکه مستطیلی 10 در 5 الی 10 در 10 سانتی متر می‌تواند کافی باشد.
کیک کافی شاپی را چگونه تزئین کنیم؟
اگر منظورتان غیر از دو روشی است که در بالا توضیح دادیم، می‌توانید از میوه‌های سازگار با طعم شکلات استفاده کنید. برای مثال توت فرنگی یا موز گزینه‌های خیلی مناسبی هستند.