پرطرفدارترین کیک‌های خانگی دنیا کدامند؟

پرطرفدارترین کیک‌های خانگی دنیا کدامند؟

اینکه یک ایرانی راجع به پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا سوال داشته باشد، احتمالا در وهله اول کمی عجیب به نظر می‌رسد. زیرا ما فرهنگ غذایی آن‌چنان قوی‌ای داریم که از دیرباز با انواع و اقسام کیک و کلوچه و نان و شیرینی خانگی تعریف شده است. پس چه نیازی داریم که دنبال کیک های خانگی دنیا بگردیم؟
اما نه. این نگاه کمی غلط است. زیرا اولا امروزه غذا و کیک و نوشیدنی، دیگر به یک صنعت تبدیل شده است. به همین جهت باید شیرینی پزی و کیک پزی را نیز یک صنعت مهم به حساب آورد؛ حتی کیک خانگی! و برای پیشرفت هم بایستی از صنعت سایر کشورها باخبر بود. زیرا کیک و شیرینی بعد از غذا، مهم‌ترین دستاورد مشوق گردشگران برای بازدید از صنعت غذایی یک کشور محسوب می‌شوند. پس پرطرفدارترین کیک خانگی هر کشوری از آن‌چه که فکر می‌کنید ارزش بیشتری خواهند داشت.
و ثانیا، همان‌طور که برخی از غذاها بعد از توسعه یافتن بازار خود از حالت بومی درمی‌آیند و جهانی محسوب می‌شوند، برخی از کیک‌ها نیز به محبوبیتی جهانی دست یافته‌اند. برای مثال امروزه هیچ‌کسی همبرگر را یک غذای آلمانی خاص معرفی نمی‌کند. بلکه هرکشوری هزار جور همبرگر برای خودش درست کرده و می‌کند! این قضیه درمورد برخی کیک‌ها نیز صادق شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
به خاطر این همه دلیلی که نام بردیم، قرار است ببینیم پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا کدامند؟ پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. زیرا فهرستی جالب و خوشمزه از پرطرفدارترین کیک های خانگی برایتان آماده کرده‌ایم.

تیرامیسو

تیرامیسو یکی از دسرهای مشهوری است که به تازگی در کشور ما ایران نیز خیلی طرفدار پیدا کرده است. بسیاری معتقدند که تیرامیسو کیک نیست و یک دسر است. اما تیرامیسو را می‌شود یک جور کیک سرد هم به حساب بیاوریم. هرچه که هست، تیرامیسو یکی از پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا محسوب می‌شود.
این کیک برای اولین بار در حوالی سال 1960 میلادی در ایتالیا و منطقه ونتو تهیه شده است. روبرتو لینگواتو نام قنادی است که این کیک ساده اما جذاب را برای اولین بار تهیه کرد.
تیرامیسو به سادگی درست می‌شود و می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید. طرز تهیه تیرامیسو به این شکل است که باید سه چهارم فنجان قهوه فوری درست کنید. سپس سفیده تخم مرغ را آن‌قدر هم بزنید تا پف کند. زرده تخم مرغ را هم با شکر مخلوط کرده و نهایتا پنیر ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای به آن اضافه کنید. بعد از درست کردن این دو، باید جفت تخم مرغ‌ها را به آرامی مخلوط کنید. نهایتا بیسکویتی که دارید را در قهوه آغشته کرده و لایه به لایه از مواد آماده شده و بیسکویت‌ها را روی هم چیده و در یخچال قرار دهید تا اصطلاحا ببندد. این دسر با شکلات رنده شده یا سس شکلات تزئین می‌شود.
البته امروزه مدل‌هایی مختلف از تیرامیسو تهیه و عرضه شده است. ما به صورت مفصل در مطلبی قدیمی به طرز تهیه دسر تیرامیسو پرداخته بودیم که خالی از لطف نیست.

پرطرفدارترین کیک‌های خانگی دنیا کدامند؟

چیزکیک آمریکایی

یکی دیگر از پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا، چیزکیک آمریکایی محسوب می‌شود. همان‌طور که احتمالا شنیده باشید، مردم آمریکا عاشق انواع پنیر هستند. پس همان‌طور که روی پیتزاهایشان کیلو کیلو پنیر می‌ریزند، بعید نیست که داخل کیک هم پنیر بریزند!!!
چیزکیک یا همان کیک پنیری، تهیه شده از یک پایه شبیه به تارت و همچنین مخلوطی نرم با بافتی خامه‌ای است. پایه بیسکویتی این کیک معمولا با گراهام کراکرز که یک جور بیسکویت خاص است درست می‌شود. اما در ایران بیشتر این پایه با بیسکویت پتی بور تهیه شده و می‌شود که خیلی هم فرقی نخواهد داشت. این چیزکیک، اصلش به شهر نیویورک بازمی‌گردد. مشهورترین چیزکیک دنیا، چیزکیک نیویورکی است. اما امروزه در بسیاری از نقاط دنیا، اعم از کشور خودمان می‌توانید چیزکیک پیدا کنید.
چیزکیک یکی از کیک‌هایی است که بعد از تهیه باید در یخچال به صورت سرد عمل بیاید. این هم یکی از عجایب و البته مسائل بامزه قنادی است! البته ما قبلا طرز تهیه چیز کیک را به صورت مفصل برایتان توضیح داده‌ایم. پس جای نگرانی نیست.

پرطرفدارترین کیک‌های خانگی دنیا کدامند؟

لمینگتن

اگر تنها آشنایی شما با کشور استرالیا به کانگورو و احیانا حذف جلوی ایران در مقدماتی جام جهانی برمی‌گردد، نوبت آن رسیده که یک چیز جذاب دیگر از این کشور را به شما معرفی کنیم. کیک لمینگتن! این کیک یکی از پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا به شمار می‌آید که خیلی در ایران شناخته نشده است.
داستان پیدایش این کیک نیز خیلی بامزه است. نقل است که اولین بار، لرد لمینگتن به عنوان آشپز فرمانداری استرالیا این کیک را تهیه کرد. کیکی که با وجود شهرت و خوشمزگی زیاد، از مواد بسیار ساده‌ای تشکیل شده است.
گفتنی است که نارگیل یک بخش جدانشدنی از این کیک است. اما دلیل شهرت و محبوبیت بالا این است که تا زمان پیدایش این کیک، مردم استرالیا اصلا با نارگیل آشنا نبودند. اما همسر لرد لمینگتن که اصالتی از کشور تاهیتی (در آمریکای مرکزی) داشت، با خودش پودر نارگیل را به استرالیا می‌برد. لمینگتن هم ریسک می‌کند و از پودر نارگیل در تهیه کیک استفاده می‌کند. نتیجه آن‌قدر جذاب می‌شود که به بخشی جدانشدنی از فرهنگ غذایی و کیک و شیرینی استرالیا تبدیل شده است.
حالا که این همه راجع به کیک لمینگتن گفتیم، برای اینکه از کنجکاوی احتمالی در بیایید، باید بگوییم که این کیک، یک جور کیک اسفنجی بسیار ساده است که تنها پودر نارگیل هم دارد و گاهی با شکلات خوشمزه‌تر هم می‌شود. به همین دلیل اگر از کیک لمینگتن خوشتان آمده، می‌توانید دستور کیک اسفنجی را در مطلب کیک اسفنجی چیست؟ بخوانید و سپس با اضافه کردن مقداری پودر نارگیل، کیک لمینگتن را در خانه بپزید!

پرطرفدارترین کیک‌های خانگی دنیا کدامند؟ پنکیک پاندان

شاید تا این‌جا خسته شده باشید که مدام از فرهنگ آشپزی و کیک و شیرینی غربی صحبت کردیم. اما قرار است که الان غافلگیرتان کنیم. یک کیک خانگی محبوب خارجی به نام پنکیک پاندان را معرفی می‌کنیم. اگر گفتید از کدام کشور؟ از کشور مالزی!
مالزیایی‌ها مردمی به شدت شیرینی دوست و خوش‌خوراک هستند. مردمی که از چیزهایی شیرین خیلی خوش‌شان می‌آید و فرهنگ کیک و شیرینی جالبی دارند. پنکیک پاندان یکی از کیک‌های خیابانی این کشور محسوب می‌شود. البته برایتان جالب باشد که خیلی از غذاهای مردم شرق آسیا و جنوب شرق آسیا نیز با شکر و شیرینی درست می‌شود؛ چه برسد به خود کیک و شیرینی‌های خانگی!
پنکیک پاندان که با نام آپام بالیک نیز شناخته شده است، یک جور پنکیک ساده است. کیکی نازک که با شهد یا عسل شیرین می‌شود و رویش انواع مغزهای ترد، اعم از بادام زمینی، پسته، بادام هندی و... به همراه شکلات ریخته می‌شود.
ضمنا اگر از این کیک آسیایی خوشتان آمده است، می‌توانید به کیک و شیرینی سایر نقاط آسیا نیز سرک بکشید. برای مثال ما پیشتر در مطلبی مجزا و مفصل شیرینی های سنتی کشور افغانستان را برایتان آموزش داده بودیم.

کیک مادلن

انصافا نمی‌شود که راجع به هرقسمت از آشپزخانه و غذا یا خوراکی، خصوصا خوراکی خانگی صحبت کرد و حرفی از کشور فرانسه نشود. فرانسوی‌ها فرهنگ غذایی بسیار غنی دارند و آشپزها و قنادهایشان هم که شهره عام و خاص هستند.
کیک مادلن یکی از پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا محسوب می‌شود. کیکی که قدمت طولانی و تاریخی در فرهنگ فرانسه دارد. این کیک پای ثابت مهمانی‌های فرانسوی است و کنار چای یا قهوه همیشه سرو می‌شود. ضمنا کیک مادلن به شیرینی‌های سنتی ناحیه شمالی فرانسه (شهرهای کومرسی و لیوردون) تعلق دارد.
کیک مادلن هم مانند کیک استرالیایی لمینگتن که در بالا توضیح دادیم، یک کیک اسفنجی به حساب می‌آید. اما یکی از نکات بارز و برجسته کیک مادلن، طرح و نقش آن است. درواقع مادلن شبیه به یک صدف پخته می‌شود. یعنی خمیر کیک را درون قالبی صدفی مانند می‌ریزند تا پس از پخت شکل صدف به خودش بگیرد. این یکی از نکات مهم این کیک سنتی و خانگی فرانسوی محسوب می‌شود. نکته‌ای که آن را زیباتر و هوس‌انگیزتر خواهد کرد. گرچه که درست کردن خمیر آن بسیار ساده است و نکته خاص یا تفاوتی با کیک‌های عادی ندارد.
یک نکته بامزه دیگر هم این است که اگر کمی بگردید، بدیلی از این کیک را در استان کبک کشور کانادا پیدا خواهید کرد، اما کیک مادلن شمال فرانسه اصلی است یا کیک مادلن کبک؟ باید گفت که هردو! زیرا مردم کبک کانادا، دراصل فرانسوی‌زبان هستند و خیلی‌هایشان از فرانسه به کانادا مهاجرت کرده‌اند. بنابراین این کیک به مرور زمان به دو دسته تقسیم شده است. وگرنه اصل و فرعی وجود نداشته است.

کیک جنگل سیاه

اسمش خیلی غلط‌انداز است و احتمالا به دلیل آلمانی بودنش است! چون اگر دیده باشید داخل فیلم‌ها نیز آلمانی‌ها حتی هنگام احوالپرسی یا خوش و بش کردن جوری حرف می‌زنند که انگار می‌خواهند حمله کنند. بنابراین این لحن و خشونت ذاتی باعث شده است که اسم خوراکی خوشمزه‌ای همچون کیک ملی آلمانی‌ها به کیک جنگل سیاه تعبیر شود. گویی که جای کیک درمورد یک کابوس صحبت می‌کنیم!!!
اما اگر شوخی را کنار بگذاریم، کیک جنگل سیاه نیز یکی از پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا به شمار می‌آید. کیکی که نام اصلی‌اش بلک فارست (به زبان انگلیسی: Black Forrest) محسوب می‌شود. این کیک اولین بار در قرن شانزدهم میلادی در جنوب غربی آلمان تهیه شده است. کیکی که بیشتر برای سرو در جشن‌ها و تولدها کاربرد داشته و دارد. این کیک یک جور کیک گیلاس است که با تلفیق لایه‌های متعدد کیک شکلات و خامه که وسط آن‌ها گیلاس و آلبالو گذاشته می‌شود پخته می‌شود.
البته غیر از این کیک میوه، آلمان کیک‌های پرطرفدار و مشهوری همچون کیک پسته، کیک مارمالاد، کیک انجیر و کیک خیس شکلاتی را هم در کارنامه غذایی خودش داشته است. که این مورد آخری را قبلا در مطلب طرز تهیه کیک خیس شکلاتی بدون فر توضیح داده بودیم.

کیک جنگل سیاه

رد ولوت

برای آخرین پیشنهاد، بگذارید تا دوباره سراغ یک گزینه برویم که در کشور خودمان هم مشهور باشد: رد ولوت! (به زبان انگلیسی: red velvet). رد ولولت به معنای کیک مخمل قرمز است. احتمالا آن را در قنادی‌ها یا کافی شاپ‌های باکلاس دیده‌ باشید. این کیک، یکی از کیک‌های ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.
کیکی که به خاطر رنگ قرمزش، خیلی زیبا محسوب می‌شود و اشتهای آدم را هم حسابی تحریک می‌کند. اما دستور پخت ردولوت هم اصلا سخت نیست و اتفاقا می‌توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. نسخه‌هایی که امروزه از رد ولوت می‌بینید، شامل کیک وانیل به همراه رنگ خوراکی مجاز قرمز هستند.
اما درواقع کیک مخمل قرمز، راز بامزه‌ای دارد. این کیک که یکی از پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا محسوب می‌شود، در نسخه اصلی خود، رنگ قرمزش را از چغندر (یا همان لبو قرمز خودمان) می‌گرفته است. باقی دستور پختش هم شبیه به کیک وانیلی است؛ همین!

کلام آخر

امیدواریم که پس از مطالعه مطلب حاضر بهتر فهمیده باشید که پرطرفدارترین کیک های خانگی دنیا کدامند، البته که انتخاب شما مقدم بر هرگونه نظرسنجی و محبوبیت جهانی است. می‌توانید برای تنوع هم که شده، یکی از کیک‌های فهرست بالا را برای خانواده یا دوستان خود بپزید و آن‌ها را از آشنایی با فرهنگ‌های غذایی جدید، سورپرایز کنید. به امید گرمی همیشه فضای خانوادگی و دوستانه شما...

سوالات متداول

کیک خانگی میوه‌ای مشهور در دنیا چی داریم؟
در متن بالا به دو سه مورد کیک میوه‌ای خارجی اشاره کردیم. اما جدای از آن‌ها، کیک موزی یکی از کیک‌های پرطرفدار خانگی دنیا به شمار می‌آید که میوه‌ای هم هست!
آیا کیک‌های ایرانی قابل رقابت با کیک‌های خارجی هستند؟
بله. قطعا. اگر کیک‌های اصیل ایرانی، همچون کیک یزدی به دنیا شناسانده شوند، مخاطب بسیاری پیدا می‌کنند. برای مثال کیک یزدی یک جور کاپ کیک به حساب می‌آید که قبل از ابداع کاپ کیک توسط اروپایی‌ها ابداع شده است.
آیا کیک قهوه هم یک کیک خانگی است؟
بله. انواع خانگی از کیک قهوه نیز در گذشته و حال وجود داشته است.