طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما

طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما

بدون شک یکی از مقوی‌ترین خوراکی‌هایی که می‌توانید در طول روز از آن استفاده کنید، ارده است. ارده یا همان کرم کنجد، از جمله غنی‌ترین منابع برای ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود. مصرف آن نیز می‌تواند به سلامت و همچنین رشد ما، کمک شایانی کند. ارده را می‌توان به اشکال مختلفی میل کرد که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، حلوا ارده است.
خیلی از ما عادت دارید که حلوا ارده را به‌صورت آماده تهیه کنیم؛ اما بدون شک تهیه آن در منزل، بسیار سالم‌تر خواهد بود. در این مطلب از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، می‌خواهیم نگاهی به طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما داشته باشیم. استفاده از شیره خرما یا انگور در این خوراکی، بدون شک آن را به انتخابی سالم‌تر و البته خوشمزه‌تر تبدیل خواهد کرد.

روش تهیه حلوا ارده با شیره خرما

همان‌طور که از عنوان این خوراکی نیز به‌خوبی پیداست، برای تهیه آن به دو ماده اولیه اصلی نیاز خواهید داشت؛ ارده و البته شیره خرما. باقی مواد اولیه را یا از قبل در خانه دارید و اگر هم نداشته باشید، می‌توانید به‌راحتی تهیه کنید. در بعضی از دستورها، از کنجد آسیاب شده استفاده شده است که البته ما آن را توصیه نمی‌کنیم. برای آشنایی و انتخاب بهترین نوع ارده، توصیه می‌کنیم که مقاله انواع ارده را در مجله سیرنگ مطالعه کنید.
از جمله مواد اولیه حلوا ارده با شیره خرما باید به موارد زیر اشاره کنیم:
ارده: 1 پیمانه سرپُر
آرد گندم: 2 پیمانه
شیره خرما: 2 پیمانه
پودر گردو: 1 پیمانه
پودر نارگیل: 1 پیمانه
گلاب: 2 قاشق غذاخوری
پودر هل: 1/2 قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده: 1/2 پیمانه
کره: 1 قاشق غذاخوری
آب: 1/2 پیمانه
این مقدار از مواد اولیه که در طرز تهیه حلوا ارده با شیره مشاهده کردید، می‌تواند برای تهیه حدود 500 تا 750 گرم از این خوراکی کافی باشد. اگر فکر می‌کنید که این مقدار برای شما زیاد است، می‌توانید به‌راحتی با حفظ نسبت مساوی، مقدار مواد اولیه را کاهش دهید. در مقابل اگر مصرف حلوا ارده شما زیاد است، می‌توانید مقدار مواد اولیه را افزایش داده و این خوراکی را به مقدار بیشتری برای خود تهیه کنید.

در ادامه می‌توانید به بخش حلوا ارده سیرنگ سر بزنید و با انواع حلوا ارده‌های خوشمزه و پرخاصیت آشنا شوید.

طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما

مراحل تهیه حلوا ارده با شیره خرما

خیلی از افراد این باور غلط دارند که طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما بسیار دشوار است و نمی‌توان در خانه این کار را انجام داد. با دستوری که در ادامه در اختیار شما قرار خواهیم داد، خواهید دید که تهیه این خوراکی سنتی ایرانی اصلاً دشوار نیست و تنها به مقدار دقت نیاز دارد. آماده‌سازی اولیه حلوا ارده حدود 2 ساعت و استراحت آن در یخچال نیز حدود 2 ساعت طول خواهد کشید.
قبل از شروع مراحل طرز تهیه، بد نیست که سری به مجله سیرنگ بزنید و مقاله مهم ما را تحت عنوان تفاوت حلوا شکری با حلوا ارده مطالعه کنید؛ آن‌ گاه می‌توانید با دقت بیشتری این دستور تهیه را مطالعه بفرمایید.
در طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما باید مطابق با مراحل زیر پیش بروید:
قبل از هر چیز یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و آن را روی شعله ملایم اجاق قرار دهید. آرد را داخل این قابلمه بریزید و زیر آن را روشن کنید. در این مرحله باید آرد را آن‌قدر تفت دهیم که خامی آن گرفته شود و تا حد بسیار اندکی نیز رنگ آن تغییر کند. آرد را روی شعله ملایم برای حدود 50 دقیقه تفت دهید. حواستان باشد که آرد در این مرحله برشته نشود و البته رنگ آن نیز بیش از حد تیره نشود.
پس از این که آرد را به‌خوبی تفت دادید و به رنگ دلخواه خود رسیدید، زمان آن رسیده است که ارده را اضافه کنید. بعد از اضافه‌کردن ارده نیز به هم‌زدن ادامه دهید تا خوب با آرد ترکیب شود. حدود 10 دقیقه کافی است که ارده نیز خوب به خورد آرد برود و اندکی بپزد. پس از آن زیر قابلمه را خاموش کرده و آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.
تا ترکیب آرد و ارده از حرارت نیفتاده است، پودر گردو و نارگیل را نیز داخل آن ریخته و هم بزنید تا این دو به‌صورت یکدست همه‌جای آرد پخش شوند.
اکنون یک قابلمه دیگر انتخاب کنید و آن را نیز روی اجاق قرار دهید. 2 پیمانه شیره خرما را داخل قابلمه بریزید، زعفران و گلاب را نیز به آن اضافه کنید. این ترکیب را خوب هم بزنید تا یکدست شود. آن را روی شعله ملایم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. زمانی که به این مرحله رسیدید، پودر هل را نیز به آن اضافه کنید. بعد از چند دقیقه کوتاه، قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید که خنک شود.
وقتی که ترکیب شیره به دمای آشپزخانه رسید، زمان آن رسیده است که با ترکیب آرد و ارده ترکیبش کنید. بهتر است که این کار را در چند مرحله تکرار کنید تا به سفتی مناسبی از حلوا خود برسید. آرام‌آرام شیره را به ترکیب آرد اضافه کنید و آن را با یک قاشق محکم، هم بزنید. کره را نیز در همین مرحله اضافه کنید و بهتر است از کره‌ای که به دمای اتاق رسیده است استفاده کنید.
پس از اینکه این دو را به‌خوبی با یکدیگر ترکیب کردید، زمان آن رسیده است که به ظرف موردنظر خود انتقال دهید. بهتر است که از ظرف‌های پلاستیکی مستطیل‌شکل استفاده کنید. حلوا را داخل ظرف‌ها بریزید، با پشت قاشق آن‌ها را فشرده و سطح رویشان را صاف کنید. با مقداری خلال پسته یا بادام روی آن‌ها را تزیین کنید و در یخچال قرار دهید. بعد از گذشت 2 ساعت، حلوای شما آماده مصرف و سرو است؛ نوش جان!

طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما

نکات مهم در تهیه حلوا ارده با شیره خرما

ما در این مطلب سعی کردیم که همه نکات لازم را برای تهیه حلوا ارده با شیره خرما، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. تجربه چندین‌ساله ما در امر آشپزی، به ما نشان داده است که همیشه راهکارهای بسیاری برای بهبود یک طرز تهیه وجود دارد. اگر شما هم می‌خواهید حلوا ارده حرفه‌ای‌تر و خوشمزه‌تری داشته باشید، می‌توانید از نکاتی که در ادامه خواهیم گفت استفاده کنید. قبل از آن، بد نیست که سری به مجله سیرنگ بزنید و با طرز تهیه دسر با ارده و شیره نیز آشنا شوید.

  • می‌توانید به‌جای استفاده از 2 پیمانه شیره خرما، از یک پیمانه شیره خرما و یک پیمانه شیره انگور استفاده کنید. حتی می‌توانید 2 پیمانه شیره انگور را جایگزین کنید.
  • حواستان باشد که ترکیب آرد و ارده و ترکیب شیره خرما، باید کاملاً به دمای آشپزخانه رسیده باشند و هم‌دما باشند؛ در غیر این صورت حلوا خراب خواهد شد.
  • استفاده از کره اجباری نیست، اما اگر فکر می‌کنید که حلوای شما بعد از ترکیب آرد و شیره به‌اندازه کافی سفت و غلیظ نشده است، می‌توانید از مقدار بیشتر کره استفاده کنید.
  • استفاده از پودر نارگیل نیز اختیاری است، شما می‌توانید به سلیقه خود این ماده اولیه را از ترکیبات حلوا ارده با شیره خرما حذف کنید.
  • به‌جای استفاده از پودر هل، می‌توانید از عرق هل استفاده کنید. حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری (بسته به ذائقه خودتان) برای این حلوا کافی است.
  • به یاد داشته باشید که این خوراکی را باید همواره در یخچال نگهداری کنید تا هم سفتی و ظاهر خود را حفظ کند و هم سالم بماند.

کلام آخر

در این مطلب از مجله کیک و شیرینی سیرنگ، با طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما همراه شما عزیزان بودیم. این حلوا از جمله خوراکی‌های سنتی در فرهنگ آشپزی ایرانی به شمار می‌رود و از قضا، خواص بسیاری نیز دارد. با تهیه این حلوا در خانه، می‌توانید تجربه‌ای بسیار متفاوت و بهتر است میل‌کردن آن داشته باشید. امیدواریم که در اولین فرصت برای تهیه حلوا ارده با شیره خرما اقدام کنید. یادتان باشد که اگر وقت یا مواد اولیه کافی ندارید، همیشه می‌توانید از محبوب‌ترین محصولات سیرنگ، یعنی انواع حلوا ارده سیرنگ استفاده کنید!

سوالات متداول

بسته به روش تهیه و مواد اولیه این خوراکی، کالری آن می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از منابع، میزان کالری حلوا ارده را در هر 100 گرم، حدود 440 واحد ذکر کرده‌اند.

صبحانه، بهترین زمان برای مصرف حلوا ارده با شیره خرما است. البته شما بسته به سلیقه خود، در مواقع دیگری مانند عصرانه یا وعده‌های قبل از ورزش نیز می‌توانید میلش کنید.

شما می‌توانید در طرز تهیه حلوا ارده با شیره خرما، از ارده ساده سیرنگ یا کرم کنجد پسته‌ای این شرکت استفاده کنید.
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)