آموزش پخت کیک یک نفره

آموزش پخت کیک یک نفره

در جهان امروز، با توجه به کوچک‌تر شدن خانواده‌ها، حجم خیلی از غذاها و خوراکی‌ها کاهش یافته است. کیک هم از این قاعده مستثنی نیست. شاید اگر مانند دهه‌های پیش یک کیک خیلی بزرگ بپزید، درنهایت کیک بعد از چند روز خراب یا خشک شود. پس مجبور می‌شوید یا کیک بی‌کیفیت مصرف کنید و یا آن را دور بریزید. پس آموزش پخت کیک یک نفره، از خیلی جهات می‌تواند برایتان ضروری باشد. زیرا بسیاری از مردم امروزه مجرد زندگی می‌کنند و یا خانواده کوچکی دارند. حالا فرض کنید در این خانواده کافی است یکی دو نفر هم کیک دوست نداشته باشند. در این صورت کیک بزرگ روی دستتان می‌ماند و همان مشکلاتی که گفتیم پیش می‌آید!
از طرفی پخت کیک یک نفره خیلی هم ساده نیست. زیرا با ضرب و تقسیم کردن مواد اولیه یک کیک بزرگ، نمی‌شود کیک کوچک باکیفیتی پخت. زیرا خیلی از مواد یک کیک در ابعاد کم و زیاد به صورت نامساوی کم و زیاد می‌شوند و فوت و فن‌های خاص خودشان را دارند.
پس اگر این مشکلات را دارید، با ما تا انتهای مطلب حاضر همراه باشید تا آموزش پخت کیک یک نفره را با هم مرور کنیم. اما اگر نه هم پیشنهاد ما این است که این مطلب را از دست ندهید. زیرا کیک یک نفره، کاربردهای جذاب دیگری هم دارد. کاربردهایی مانند قابلیت تزیین جذاب‌تر، استفاده مناسبتی برای وقایع خاص و زمان آماده‌سازی و پخت کوتاه‌تر که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مینی کیک چیست؟

کیک یک نفره را می‌شود مینی کیک (به زبان انگلیسی: mini cake) نامید. این کیک یک جور از کیک‌های مشهور است که در اکثر نقاط دنیا تهیه می‌شود. ویترین خیلی از قنادی‌ها نیز در کنار کیک‌های کلاسیک، حداقل چندجور مینی کیک دارد.
اما به هیچ عنوان کیک یک نفره یا مینی کیک را نباید با کیک فنجانی یا همان کاپ کیک (به زبان انگلیسی: cup cake) اشتباه بگیرید. این دو کیک، دو نوع متفاوت هستند و شباهت خاصی به همدیگر ندارند. ما قبلا در مطلبی مجزا، آموزش پخت کیک فنجانی را برای شما توضیح داده بودیم: طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی! در این مطلب هم که آموزش پخت کیک یک نفره را خواهید دید. بنابراین تفاوت‌های واضح این دو را درک خواهید کرد. اما ساده‌ترین مثال برای بیان تفاوت این دو، مانند تفاوت پیتزا قیفی و پیتزا کوچک است. درواقع مینی کیک باید شما را یاد مینی پیتزا بیندازد که ازقضا در کشور ما هم خیلی مشهور است.

آموزش پخت کیک یک نفره

دستور پخت کیک تک نفره

کیک یک نفره نیز مانند خیلی از مدل‌های پخت کیک، یک روش و قالب است. بنابراین طعم و مزه کیک تک نفره به شما و ذائقه و سلیقه شخصی‌تان بستگی خواهد داشت. استفاده از انواع مواد طعم‌دهنده، معطر، میوه‌ها و سیروپ‌ها می‌تواند انواع کیک تک نفره را به شما هدیه کند. اما ما در این‌جا سعی کردیم تا یکی از ساده‌ترین کیک‌های تک نفره که همه‌پسندتر هم هست را به شما آموزش دهیم؛ کیک وانیلی تک نفره! البته ما قبلا انواع مختلفی از کیک وانیلی را برای شما آموزش داده بودیم. برای مثال طرز تهیه کیک وانیلی را مطالعه کنید. در هرصورت، پخت کیک تک نفره به مواد اولیه زیر احتیاج خواهد داشت:
آرد سفید شیرینی پزی: 1/3 لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر سفید: 1/3 لیوان دسته‌دار فرانسوی
شیر لبنی: 1/3 لیوان دسته‌دار فرانسوی
وانیل: 1/2 قاشق چای‌خوری
تخم مرغ متوسط: 1 عدد
نمک: 1 پینچ (فاصله بین انگشت سبابه و شست شما!)
روغن مایع: 1/4 لیوان دسته‌دار فرانسوی
بکینگ پودر: 1 قاشق چای‌خوری
این مواد اولیه همان‌طور که از اسم کیک هم پیداست، برای مصرف 1 نفر (تا نهایتا 2 نفر) کافی خواهند بود. ضمنا این کیک یک نفره به حدود نیم ساعت زمان آماده‌سازی و نیم ساعت زمان پخت احتیاج خواهند داشت.

مراحل پخت کیک یک نفره

مرحله اول: قبل از انجام هرکاری، یک کاسه گود بردارید و نمک و آرد و بکینگ پودر را درون آن بریزید. وجود نمک باعث شوری کیک نخواهد شد و صرفا برای تعدیل عمل‌آوری است. پس نگران نباشید. این مواد را با یک قاشق هم بزنید تا به خوبی هواگیری شوند. این کار باعث پف کردن نهایی کیک شما خواهند شد. پس از هم زدن باحوصله، نیاز دارید که 2 یا 3 بار مواد مذکور را الک کنید. الک کردن هم جدای از گرفتن گلوله‌های آرد، باعث پف کردن بهتر کیک شما خواهد شد. البته نکات مربوط به پف کیک را به طور کامل در مطلب روبرو برایتان آموزش داده بودیم: چرا کیک پف نمی‌کند و خمیر می‌شود؟
مرحله دوم: حالا یک ظرف مجزا بردارید و تخم مرغ را درون آن بشکنید. سپس با چنگال آن را هم بزنید. در اینجا نیاز خاصی به همزن برقی نداریم؛ اما اگر همزن برقی دارید و حوصله یا وقت ندارید، می‌توانید از همزن برقی استفاده کنید. حالا وانیل و شکر را هم به تخم مرغ اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا رنگ و بافت یکدست، کرمی و کشدار پدید بیاید.
مرحله سوم: در این مرحله نوبت روغن و شیر می‌رسد. ابتدا شیر را به تخم مرغ اضافه کنید و کمی هم بزنید تا یکدست شود. نیاز به هم زدن زیاد و سریع وجود ندارد. ضمنا شیر هم به وانیل در گرفتن بوی زهم تخم مرغ کمک می‌کند. وقتی مخلوط یکدستی پدید آمد، روغن را به صورت آرام آرام به مخلوط اضافه کرده و همزمان با اضافه کردن، هم بزنید. زمانی که مخلوط یکدست شد، هم زدن را متوقف کنید و دیگر کافی است.
مرحله چهارم: بایستی دیگر مواد خشک را با مواد تر مخلوط کنیم. پس مخلوط آرد را به صورت مرحله به مرحله به مواد تخم مرغی اضافه کنید. هرمقداری آرد که می‌ریزید، یک لیسک بردارید و کاسه را کج بگیرید و به صورت دَوَرانی هم بزنید. این کار باعث لطیف شدن بافت خمیر شما خواهد شد که نتیجه خوبی خواهد داد. زمانی که آرد تمام شد و به بافتی مناسب رسیدید، کار را متوقف کنید. این خمیر به ورز دادن زیادی احتیاج ندارد. اما اگر در هرمرحله از ریختن آرد، خمیر زیادی سفت یا شل بود، به تشخیص خودتان از آرد کمتر یا بیشتر استفاده کنید. زیرا کیفیت آردها در ایران متفاوت است و میزان آبخوری آن‌ها نیز باعث اندکی تفاوت خواهد شد.

آموزش پخت کیک یک نفره

مرحله نهایی پخت کیک تک نفره

زمانی که خمیر کیک تک نفره آماده شد، باید آن را بپزیم. برای این کار ما روش بدون فر را پیشنهاد می‌دهیم که خیلی ساده‌تر است. البته قبلتر هم کیک‌هایی این‌چنینی را به شما آموزش داده بودیم. برای مثال طرز تهیه کیک سیب خانگی بدون فر را مطالعه کنید که یک نوع کیک میوه‌ای خوشمزه محسوب می‌شود.
حالا یک قابلمه نچسب انتخاب کنید. این قابلمه کوچک، باید حدود 2 برابر مواد خمیری حجم داشته باشد. این یک فرمول استاندارد است که باعث می‌شود بافت کیک خیلی خوب باشد. کف و دیواره قابلمه را چرب کرده و مقداری آردپاشی کنید. البته اگر دوست داشته باشید می‌توانید از کاغذ روغنی نیز استفاده نمایید. سپس مواد خمیری را داخل قابلمه بریزید. ابتدا 2 یا 3 بار قابلمه را به آرامی روی میز کار بکوبید تا حفره‌های احتمالی‌اش از بین بروند. و نهایتا می‌توانید قدری بدون فشار زیاد با لیسک روی آن را صاف کنید.
گاز را روشن کرده و حرارت متوسط را انتخاب کنید. قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و روی شعله گاز بگذارید. اگر شعله پخش کن داشته باشید که چه بهتر! حالا بعد از 2 تا 3 دقیقه، حرارت را پایین بیاورید تا کیک به آرامی بپزد. این کیک به دلیل حجم پایین خود، زودتر از کیک‌های بزرگ می‌پزد و بین 15 تا 20 دقیقه خواهد پخت. اما ممکن است که به دلایلی، زمان پخت این کیک تا 30 دقیقه نیز طول بکشد. پس جای نگرانی نیست.
برای تست میزان پختگی کیک، در دقایق پایانی درب قابلمه را باز کرده و یک خلال دندان را به بافت کیک فرو کنید. اگر هنگام بیرون آوردن، چیزی به خلال دندان نچسبیده بود، یعنی کیک به خوبی پخته شده و آماده است. اما دقت داشته باشید که در دقایق ابتدایی به هیچ عنوان نباید درب قابلمه را باز کنید که فاتحه کیکتان خوانده خواهد شد!
بعد از اطمینان از پخته شدن کیک، گاز را خاموش کرده و درب قابلمه را بردارید. چند دقیقه به کیک استراحت بدهید تا ترک نخورد و انسجام خود را حفظ کند. سپس می‌توانید به روشی که در ادامه می‌گوییم، آن را تزئین و سرو کنید.

خامه‌کِشی کیک تک نفره

شما در تزئین کیک تک نفره وانیلی کاملا مختار هستید که از سلایق خودتان بهره ببرید. موادی مانند پودر نارگیل، انواع میوه، مربا، شکلات ساطوری، سس شکلات، ترافل و... می‌توانند تزئین‌های خوبی برای کیک تک نفره شما باشند. اما از آن‌جایی که کیک یک نفره خیلی اوقات برای مناسبت‌هایی مانند کیک ولنتاین، کیک سالگرد عقد، کیک تولد و... پخته می‌شود، بد نیست تا روش خامه‌کِشی را هم یاد بگیرید. البته ما قبلا در مجله سیرنگ، کیک‌های خامه‌ای دیگر مانند طرز تهیه کیک خامه‌ای موزی خانگی را هم آموزش داده بودیم.
برای خامه‌کشی نیاز به برش، شربت و خامه داریم. برای درست کردن شربت، کافی است که کمی شکر و آب را روی حرارت قرار دهیم تا یکدست شده و شکر در آب حل شود. از این شربت صرفا برای چسبندگی استفاده خواهیم کرد. خامه مورد نظرمان هم به سادگی و با هم زدن پودر قند (با نسبت یکسان) با خامه صبحانه به دست خواهد آمد.
حالا هر قالبی که دوست دارید را روی کیک آماده خود بگذارید و اطراف آن را برش بزنید. اینکه کیک را از میان هم برش بزنید یا نه، به خودتان بستگی خواهد داشت. اما پیشنهاد ما این است که برای کیک تک نفره به چنین کاری احتیاج نداریم. حالا سطوح بیرونی کیک را ابتدا با شهدی که آماده کردیم (و به کمک یک قلم‌مو) خیس کنید. سپس با استفاده از یک لیسک، خامه را روی آن بکشید. نهایتا با بخش کُند چاقو، دور تا دور خامه‌کشی را صاف کنید.
تزئین نهایی روی این خامه‌کشی هم می‌تواند به سلیقه خودتان با شکلات تخته‌ای ساطوری شده یا اسمارتیز باشد. اگر از شکلات تخته‌ای ساطوری استفاده کنید، ظاهری شبیه به کیک جنگل سیاه خواهید ساخت. ضمنا طرز تهیه کیک جنگل سیاه را هم قبلا برایتان آموزش داده بودیم.

آموزش پخت کیک یک نفره

مشکلات تهیه کیک یک نفره

رسپی‌ای که برایتان آموزش دادیم، نقصی ندارد، اما تنها مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، پف نکردن مناسب کیک تک نفره است. این مساله ممکن است ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

  • مقدار بکینگ پودرتان بیش از آن چه که باید بوده است.
  • قابلمه شما مناسب نبوده و دما را به خوبی انتقال نمی‌داده است.
  • از شکر زیادی استفاده کرده بودید.
  • کیک در هنگام پخت تکان خورده است.
  • بعد از اضافه کردن آرد، زیادی خمیر کیک را هم زده بودید.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. آموزش پخت کیک یک نفره، کار راحتی است که حسابی شما را جلو می‌اندازد، زیرا در هرحالی خودتان یا اطرافیان هوس خوردن کیک کنید، کمتر از یک ساعت نیاز دارید تا بتوانید به همان مقدار مورد نیاز کیک تهیه کنید. ضمنا این یک روش معقول برای تهیه تغذیه مدرسه کودک دلبندتان است. پیشاپیش نوش جان شما و خانواده محترم!

سوالات متداول

کدام میوه برای تزئین این کیک مناسب است؟
بنا به فصل موجود و ذائقه خودتان می‌توانید از هر میوه‌ای استفاده کنید. اما درکل، توت فرنگی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تزئین روی این کیک محسوب می‌شود.
آیا می‌شود به جای وانیل از مواد دیگری استفاده کرد؟
بله. طعم‌دهنده‌های زیادی وجود دارند که با وانیل جایگزین شوند. برای مثال می‌توانید از زعفران، هل یا دارچین استفاده کنید. هل یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی وانیل است که به خوبی بوی زهم تخم مرغ را هم می‌گیرد و طعم خوبی به کیک شما خواهد داد.
آیا می‌شود به جای شیر از ماست استفاده کرد؟
بله، کافی است که از یک ماست غلیظ، شیرین و بدون آب اضافی استفاده کنید. ماست همزده یونانی یک گزینه خوب است.
برای پخت کیک یک نفره از چه آردی استفاده کنیم؟
آرد سه صفر که با نام آرد شیرینی پزی یا آرد قنادی در ایران موجود است، بهترین گزینه برای این کار به شمار می‌آید.