طرز تهیه کیک باقلوا

طرز تهیه کیک باقلوا

امروز می‌خواهیم طرز تهیه کیک باقلوا را به شما آموزش دهیم. و قول می‌دهیم که مطلب حاضر یکی از مطالب بامزه و خلاقانه در حوزه قنادی و شیرینی‌پزی باشد. این مطلب می‌تواند برای آن دسته از شیرینی‌دوستانی که عاشق قاطی پاتی کردن چیزهای مختلف و غذاهای تلفیقی هستند، خیلی جذاب باشد. و خب طبعا این مطلب برای دوستداران باقلوا نیز جذاب خواهد بود.
باقلوا را که حتما می‌شناسید؛ این شیرینی خوشمزه که در ایران به روش‌های مختلفی پخته می‌شود و البته همه آن‌ها جذاب هستند. شهرت و محبوبیت باقلوا البته محدود به ایران نیست و کشورهای زیادی در خاورمیانه باقلوا می‌خورند و یا حتی باقلوای خاص خودشان را دارند. کشورهایی مانند ترکیه و حتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، سوریه و... یا باقلوا و یا شیرینی‌های شبیه به این خوراکی دوست‌داشتنی را دارند.
امروز می‌خواهیم از تلفیق کردن این شیرینی جذاب با کیک که ذاتا یک چیز اروپایی است، یک خوراکی خوشمزه تهیه کنیم. این خوراکی که کیک باقلوا یا کیک باقلوایی نامیده می‌شود، برای نوش جان کردن به عنوان عصرانه و در کنار چای بسیار مناسب است. ضمن اینکه بعد از تهیه این کیک خواهید فهمید که می‌شود از آن به عنوان یک کیک مجلسی برای مهمانی و دورهمی استفاده کرد. پس اگر موافق هستید که این کیک را بپزیم، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید که قرار است طرز تهیه کیک باقلوا را با هم مرور کنیم.

آیا کیک و باقلوا با هم سازگار هستند؟

پیش از اینکه سراغ طرز تهیه کیک باقلوا برویم، شاید بد نباشد که یکی دو نکته را گوشزد کنیم تا به سوءتفاهم برخورد نکنید. اول اینکه شاید فکر کنید آیا می‌شود یک چیز شرقی مثل باقلوا را با یک چیز غربی مثل کیک ترکیب کرد؟ آیا نتیجه بد نخواهد شد؟ باید بگوییم که مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. زیرا کیک باقلوا یک کار من‌درآوردی و الکی نیست و رسپی این کیک توسط قنادهای کاربلد نوشته شده و در بسیاری از قنادی‌ها و کافه‌های معتبر موجود است. به طور کلی هم این گونه ترکیب خوراکی‌ها اگر به صورت اصولی باشد، خیلی هم جالب از آب در خواهد آمد. مانند طرز تهیه کیک حلوا که قبلا برایتان آموزش داده بودیم.
دوم اینکه از شنیدن نام کیک باقلوا تصور اشتباهی نکنید. ما قرار نیست که یک کیک و یک باقلوا تهیه کنیم و این دو را روی هم بگذاریم، یا میکس‌شان کنیم! بلکه یک کیک باقلوا، یک رسپی خاص است. از این رسپی یک کیک درست خواهیم کرد که واقعا کیکی منسجم و خوب است؛ اما ویژگی‌های باقلوا را هم با خودش به همراه دارد. حالا بیایید تا ببینیم برای تهیه کیک باقلوا به چه مواد اولیه‌ای احتیاج خواهیم داشت.

روش تهیه کیک باقلوا

برای تهیه کردن کیک باقلوایی دقیقا مانند خود تهیه باقلوا به دو دسته مواد اولیه احتیاج خواهیم داشت. یک دسته مواد اولیه لازم برای تهیه خود کیک و یک دسته مواد اولیه لازم برای تهیه شربت شهدی. راستی اگر باقلوا دوست دارید، احتمالا از سایر شیرینی‌های سنتی نیز خوشتان خواهد آمد. پس بد نیست نگاهی هم به مطلب شیرینی‌های سنتی ایرانی بیندازید.
مواد اولیه لازم برای تهیه کیک باقلوا:
آرد سفید شیرینی پزی: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر سفید: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
ماست شیرین: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
روغن مایع: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
تخم مرغ متوسط: 4 عدد
پودر هل: 1/3 قاشق چای خوری
بکینگ پودر: 2 قاشق چای خوری
پودر نارگیل: 2 الی 3 قاشق غذاخوری
پودر وانیل: نوک قاشق چای خوری
پودر پسته: به مقدار لازم برای تزئین
گل محمدی معطر: به مقدار لازم برای تزئین
مواد اولیه لازم برای تهیه شهد شربت:
آب آشامیدنی: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر سفید: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
گلاب: 1/4 لیوان دسته دار فرانسوی
زعفران ساییده شده: به مقدار لازم
پودر هل: 1/4 قاشق چای خوری
دقت داشته باشید که این مقادیر مواد اولیه برای مصرف بین 4 الی 8 نفر کافی خواهد بود. (بسته به ذائقه شما در مصرف کیک و شیرینی!) ضمن اینکه زمان آماده‌سازی این مواد حداقل درحدود نیم ساعت و زمان پخت هم درحدود 50 دقیقه خواهد بود. بنابراین پخت این کیک باقلوایی، درحدود یک ساعت و نیم زمان خواهد برد.
راستی، همان‌طور که در فهرست مواد اولیه می‌بینید، این طرز تهیه کیک باقلوا با ماست است. بسیاری از کیک‌ها با ماست بهتر تهیه می‌شوند و این امر عجیبی نیست. صرفا هنگام انتخاب ماست دقت داشته باشید که ماست شما نباید به هیچ عنوان مزه ترشی بدهد و یا آب ماست داشته باشد. از یک ماست شیرین چکیده یا همزده استفاده کنید. ماست یونانی یکی از گزینه‌های مناسب برای این کار است. اگر خواستید، می‌توانید طرز تهیه کیک باقلوا با شیر را هم انجام دهید. زیرا خیلی متفاوت نیست. اما پیشنهاد ما کماکان استفاده از ماست است. قبلا هم انواع دیگری از کیک با ماست را در مطلب طرز تهیه کیک با ماست برایتان آموزش داده بودیم. حالا بیایید تا مراحل تهیه کیک باقلوا را مرور کنیم.

کیک باقلوا

مراحل تهیه کیک باقلوا

مرحله اول: تقریبا مانند پخت همه انواع کیک، فر را از قبل روشن کنید تا به خوبی گرم شود. گرم بودن فضای فر باعث پخت بهتر کیک باقلوا خواهد شد. ضمنا بهتر است که این کار را با دمای 180 درجه سانتی گراد انجام دهید.
مرحله دوم: حالا یک کاسه بزرگ و گود بردارید و تخم مرغ‌ها را درون آن بشکنید. دقت داشته باشید که نیازی به جدا کردن سفیده و زرده تخم مرغ در این دستور نخواهیم داشت. اما بهتر است که تخم مرغ را چند دقیقه قبل از شکستن از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط رسیده باشد. بعد از شکستن تخم مرغ‌ها، با همزن برقی شروع به هم زدن آن‌ها کنید. سپس شکر و وانیل را نیز به تخم مرغ اضافه کنید و آنقدر هم بزنید تا به بافتی کشدار و کرم رنگ دست پیدا کنید. البته اگر همزن برقی ندارید، می‌توانید با صرف وقت و انرژی بیشتر، با چنگال یا ویسک (همزن دستی) این کار را انجام دهید.
مرحله سوم: حالا ماست را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید و با دور کند همزن برقی، صرفا درحد مخلوط شدن، هم بزنید تا یکدست شود. سپس روغن را به صورت آرام آرام به مخلوط اضافه کنید و هنگام اضافه کردن با دور کند هم بزنید. پودر هل نیز باید در همین مرحله به تخم مرغ‌ها اضافه شود. ضمنا زمانی که مخلوط یکدست شد از هم زدن دست بردارید. نیازی به هم زدن زیاد نداریم. درنهایت اگر دوست دارید مقداری زعفران دم کرده و پودر نارگیل را هم اضافه کرده و هم بزنید. دقت کنید که اگر می‌خواهید زعفران شما عطر و طعمش را از دست ندهد، باید آن را به شیوه سرد دم کنید. یعنی زعفران ساییده را از نیم ساعت قبل در یک ظرف دربسته روی مقداری یخ بریزید تا آب شود و رنگ بیندازد. راستی طرز تهیه کیک زعفرانی نیز آماده چشمان شماست!
مرحله چهارم: حالا در یک کاسه گود دیگر، ابتدا بکینگ پودر و آرد را مقداری با قاشق هم بزنید و سپس بعد از دو بار الک کردن، مخلوط خشک ما نیز آماده شده است. الک کردن را جدی بگیرید که یکی از اصلی‌ترین نکات برای پف خوب کیک باقلوا محسوب می‌شود.
مرحله پنجم: مخلوط آرد و بکینگ پودر را به صورت مرحله به مرحله به مخلوط تر تخم مرغی اضافه کنید. هربار که مقداری آرد می‌ریزید، کاسه را کج کرده و به صورت دَوَرانی با یک لیسک هم بزنید. در اینجا بهتر است که کلا هم زدن را با همزن برقی انجام ندهید.
مرحله ششم: زمانی که به بافت مناسب و لطیفی از خمیر رسیدید، هم زدن و آرد ریختن را متوقف کنید. مرحله آرد ریختن و مقدار آرد ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از مقداری باشد که در مواد اولیه گفتیم. زیرا کیفیت آردها با همدیگر متفاوت است.

مراحل پخت کیک باقلوا

مرحله اول: کیک باقلوا را دقیقا شبیه به خود باقلوا در سینی خواهیم پخت. بنابراین نیازی به قالب کیک نداریم. سینی فر را بیرون بیاورید و تمیز بشویید. سپس بعد از خشک کردن کامل، آن را کمی چرب کرده و یا از کاغذ روغنی استفاده کنید.
مرحله دوم: مایه خمیری را روی سینی فر بریزید و مقداری با چپ و راست کردن سینی، باعث شوید که صاف شود. البته می‌توانید از لیسک نیز کمک بگیرید. اما به هیچ عنوان خمیر را فشار ندهید که پف آن خواهد خوابید. بعد از انجام این کارها، یکی دو بار سینی را به آرامی روی میز کار بکوبید تا حفره‌های احتمالی از بین بروند.
مرحله سوم: سینی را در وسط فری که از قبل گرم شده است بگذارید تا بپزد. ابتدا نیم ساعت درب فر را به هیچ عنوان باز نکنید. سپس می‌توانید در فر را باز کرده و وضعیت کیک باقلوا را چک کنید. اگر خلال دندان را درون بافت کیک فرو بردید و هنگام بیرون آوردن چیزی به آن نچسبید، یعنی که کاملا پخته است. اما اگر نه، حدود 5 الی 15 دقیقه دیگر به آن فرصت دهید تا بپزد.
مرحله چهارم: پس از اطمینان از پخته شدن، کیک باقلوا را بیرون بیاورید. بافت کیک باقلوا باید شبیه به بافت کیک یزدی باشد. دقیقا به همان شکل، سطحی برشته و درونی پوک و اسفنجی را نیاز داریم. راستی اگر کیک یزدی دوست دارید، شیوه پخت کیک یزدی در خانه را قبلا در مطلب طرز تهیه کیک یزدی به شما آموزش داده بودیم.
مرحله پنجم: حالا بعد از چند دقیقه استراحتی که به کیک باقلوا دادید، می‌توانید به اشکال مربعی یا لوزی برشش زده و از شربت شهد روی آن بریزید تا جذبش شود. شربت شهد را هم در بخش بعدی به شما آموزش خواهیم داد.

کیک باقلوا

طرز تهیه شربت شهد برای کیک باقلوا

طرز تهیه شربت باقلوا خیلی ساده است. فقط کافی است که هنگام پخت خود کیک باقلوا این شربت را آماده کنید و کنار بگذارید تا هنگام سرو باقلوا کمی سرد شده باشد.
مرحله اول: یک قابلمه مناسب و بزرگتر از حجم مواد شربت را روی گاز بگذارید و شعله را هم روی حرارت متوسط قرار دهید.
مرحله دوم: شکر و آب آشامیدنی را داخل قابلمه بریزید و بدون اینکه هم بزنید، اجازه دهید تا آب به جوش آمده و شکر به تدریج در آب حل شود.
مرحله سوم: حالا گلاب، پودر هل و اگر دوست داشتید زعفران دم کرده (به شیوه دم سرد) را هم درون مخلوط آب و شکر بریزید.
مرحله چهارم: زمانی که شهد به غلظت مناسب رسید، آن را از روی حرارت بردارید و کناری بگذارید تا بعدا روی کیک باقلوا بریزید.

نکات مهم در تهیه کیک باقلوا

این نکات به بالا رفتن کیفیت کیک باقلوایی شما کمک خواهند کرد. پس حتما این نکات را نیز با دقت بخوانید و اگر نیاز شد به کار ببندید:

  • اگر دوست داشته باشید به جای ماست می‌توانید از شیر و یا حتی آب آشامیدنی استفاده کنید. اما دقت کنید که به همراه این جایگزینی، باید میزان روغن را نیز یکی دو قاشق غذاخوری کم کنید تا مایه کیک شما رقیق نشود.• اگر شربت را به صورت داغ روی کیک سرد بریزید، نتیجه خوبی نخواهید گرفت و بافت کیک باقلوای شما خراب خواهد شد. بهتر است که شربت را به صورت سرد (دمای محیط) روی کیکی که هنوز داغ است بریزید.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید کیک باقلوا را به صورت کیک‌های بزرگ برش بزنید. اما کار جالب‌تر این است که برش‌های شما به صورت تکنفره باشد. در این صورت کیک باقلوایی حالت مینی کیک یا کاپ کیک به خودش پیدا خواهد کرد. البته ما قبلا آموزش پخت کاپ کیک را در مطلب طرز تهیه کیک فنجانی بدون فر خانگی به شما داده بودیم.
  • تزئین کیک باقلوا به خود شما بستگی دارد. این کار را می‌توانید طبق ذائقه و سلیقه خودتان انجام دهید. اما بهترین تزئین استفاده از مقداری پودر نارگیل و پودر پسته روی هر تکه برش خورده از کیک باقلوایی است. استفاده از گردوی ساطوری شده نیز یکی دیگر از تزئین‌های خوب و خلاقانه برای این کیک است.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. طرز تهیه کیک باقلوا به نوعی ترکیب کردن سنت و مدرنیته به شمار می‌آید. بنابراین بسیار خلاقانه است. کافی است که یک بار این کیک جذاب را برای خانواده یا دوستان تهیه کنید و در کنار چای داغ دیشلمه سرو کنید. مطمئن باشید که سر هر تکه از این کیک دعوا خواهد شد! جدای از شوخی، نوش جان شما و خانواده یا دوستان!

سوالات متداول

برای تهیه کیک باقلوا باید از چه آردی استفاده کنیم؟
آرد سفید شیرینی پزی که در ایران با نام‌های آرد قنادی و آرد سه صفر هم شناخته می‌شود یکی از گزینه‌های مناسب برای انجام این کار خواهد بود.
می‌شود از ابتدا کیک باقلوا را در تکه‌های کوچک بپزیم؟
بله، در آن صورت کیک باقلوای شما خیلی بیشتر شبیه به کیک یزدی خواهد شد. می‌توانید برای این کار از قالب مافین یا تکه‌های کاغذی و یا فنجان کوچک استفاده کنید.
آیا می‌شود به جای شهد از سس شکلات استفاده کرد؟
بله، اما طبعا طعم باقلوا به شهدی که آموزش دادیم شبیه است. درصورت استفاده از سس شکلات، گویی که یک جور کیک دیگر درست کرده باشید که البته آن هم بدمزه نخواهد بود.