طرز تهیه کیک طبقه‌ای

طرز تهیه کیک طبقه‌ای

کیک یکی از خوراکی‌هایی است که کمی فرق می‌کند شما قرار است آن را در چه موقعیت و مراسمی تهیه کرده و نوش جان کنید. برای مثال، کیک مجلس عروسی با کیک عصرانه‌ای که در یک دورهمی نوش جان می‌کنید با کیکی که به عنوان پیش‌غذا در یک مراسم شام سرو کنید و یا کیکی که برای تغذیه مدرسه کودک دلبندتان بپزید و به او بدهید با هم فرق دارند.
این تفاوت‌ها می‌تواند از مواد اولیه و اجزای کم و زیاد کیک، تا نوع پخت و چگونگی سرو کردن کیک و برش یا تزئین آن باشد. یکی از کیک‌هایی که در مراسم خاص، مانند عروسی و تولد و سالگرد ازدواج و... محبوبیت خاصی را دارد، کیک طبقه ای است. ما قرار است در این مطلب، طرز تهیه کیک طبقه ای را به شما آموزش دهیم.
تهیه کیک طبقه ای، اصول خاصی را می‌طلبد و به فوت و فن ویژه‌ای نیاز خواهد داشت. پخت خود کیک طبقه ای، انتخاب قالب‌ها و اندازه و تعداد طبقات و همچنین برش و خامه‌کشی و تزئین نهایی، همه و همه در طرز تهیه کیک طبقه ای اهمیت خاصی را دارند. بنابراین اگر به تهیه کردن این کیک در خانه علاقه دارید، حتما تا انتهای مطلب حاضر با ما همراه باشید، زیرا این کیک در قنادی‌ها قیمت خیلی بالایی دارد. بنابراین به صرفه است که اگر خودتان استعدادی در شیرینی‌پزی یا قنادی دارید، برای مراسم خاص، خودتان این کیک را بپزید؛ جدای از اینکه پخت این کیک می‌تواند کاری جذاب هم باشد.
برای تهیه کیک طبقه ای، طبعا به دو دسته از مواد اولیه احتیاج خواهیم داشت. یک دسته از مواد اولیه برای تهیه کیک پایه و دسته دوم مواد اولیه برای تهیه رویه خامه‌ای کیک طبقه خواهد بود. البته یکی دیگر از کیک‌های طبقه ای که قبلا به شما آموزش داده بودیم، با نام کیک جنگل سیاه نیز می‌تواند گزینه خوبی برای شما به حساب بیاید.

روش تهیه کیک پایه

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک پایه:
آرد سفید شیرینی پزی: 3 لیوان دسته دار فرانسوی
شیر لبنی گاو: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
کره حیوانی یا گیاهی: 1 لیوان دسته دار فرانسوی
شکر سفید: 2 لیوان دسته دار فرانسوی
پودر وانیل: 1 قاشق چای خوری
بکینگ پودر: 3 قاشق چای خوری
تخم مرغ: 4 عدد متوسط
نمک طعام: 1 پینچ (فاصله بین انگشت سبابه و شست شما!)
همان‌طور که فهمیده‌اید، پیشنهاد ما برای کیک پایه، پخت کیک وانیلی است، زیرا با خامه سفید بیشتر جور درمی‌آید و ضمنا مزه همه پسندتری دارد. یکی دیگر از محاسن این کیک، ساده‌تر بودن پخت این کیک است، اما اگر کیک شکلاتی یا کاکائویی دوست دارید هم می‌توانید طرز پختش را از مطلب طرز تهیه کیک شکلاتی یاد بگیرید.
مواد اولیه برای تهیه رویه خامه‌ای:
خامه صبحانه (صورتی): 800 گرم (4 بسته)
پودر قند: 400 گرم (بنا به ذائقه شیرینی شما می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد!)
پودر وانیل: 1 قاشق چای خوری سرپر
رنگ خوراکی مجاز: درصورت علاقه شما، به میزان دلخواهتان
ضمنا دقت داشته باشید که قرار است کیک طبقه ای بپزیم. بنابراین مقادیری که در بالا گفتیم، میزان زیادی از خمیر را به ما خواهند داد، اما این میزان خمیر را نمی‌شود در یک قالب پخت. پس یا بایستی از یک سینی بزرگ استفاده کرده و یا چند قالب دلخواه را داشته باشید. در ادامه طرز تهیه کیک طبقه ای را خواهیم خواند و این مساله را بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم.

طرز تهیه کیک طبقه ای

مراحل تهیه کیک طبقه‌ای

مرحله اول: کره و تخم مرغ را از چند دقیقه قبل از یخچال خارج کنید و در دمای محیط قرار دهید. این کار به کره کمک می‌کند خمیری شود و بهتر مخلوط شود. همچنین این کار باعث خواهد شد که بوی زهم تخم مرغ از بین برود.
مرحله دوم: زرده و سفید تخم مرغ را از همدیگر جدا کرده و در ظرف‌هایی مجزا بریزید. این یکی از اصول پخت کیک طبقه‌ای است، زیرا به کیک اسفنجی و پف زیاد نیاز داریم. اگر با کیک اسفنجی خیلی آشنایی ندارید، مطلب کیک اسفنجی چیست؟ را مطالعه کنید. ضمنا برای جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ می‌توانید از خود پوسته تخم مرغ کمک بگیرید یا اینکه تخم مرغ‌ها را پس از شکستن، روی یک کفگیر سوراخ‌دار بریزید که سفیده جدا شود.
مرحله سوم: حالا کره و شکر را در یک کاسه ریخته و با استفاده از دور تند همزن برقی، آن‌ها را مخلوط کنید. البته اگر همزن برقی ندارید هم می‌توانید آستین‌ها را بالا زده و با ویسک (همزن دستی) یا چنگال و با سرعت بالا این مخلوط را هم بزنید. درحین هم زدن، زرده‌های تخم مرغ را یکی به یکی به مخلوط شکر و کره اضافه کنید. سپس پودر وانیل را نیز اضافه کنید و آنقدر هم بزنید که تخم مرغ‌ها تمام شده و به بافتی کرم رنگ و کشدار دست پیدا کنید.
مرحله چهارم: در یک کاسه گود، بکینگ پودر را با آرد مخلوط کرده و با قاشق چند دقیقه این مخلوط را هم بزنید. این کار جهت پف کردن نهایی کیک خواهد بود. بعد از این کار هم نیاز داریم که 2 یا 3 بار مخلوط را از الک رد کنید. الک از گلوله شدن آرد جلوگیری می‌کند و باز هم در پف نهایی کیک شما موثر است. بنابراین اگر آرد را الک نکنید، کیک شما سفت خواهد شد، اگرچه که دلیل سفت شدن کیک ممکن است به خاطر مسائل دیگری نیز باشد.
مرحله پنجم: حالا مخلوط آرد و بکینگ پودر را به صورت آرام آرام و مرحله به مرحله به مخلوط تخم مرغی اضافه کنید. سپس یک لیسک بردارید، کاسه را کمی مورب کرده و به صورت دَوَرانی مواد را هم بزنید. دقت کنید که مدام با لیسک، مواد را از کاسه دورگیری کنید. ضمنا در این مرحله از طرز تهیه کیک طبقه ای به هیچ عنوان از همزن برقی استفاده نکنید.
مرحله ششم: در یک ظرف مجزا، سفیده‌های تخم مرغی که جدا کرده بودید را ریخته و با دور تند همزن برقی آنقدر هم بزنید که کاملا فوم‌دار شده و حالت پفکی پیدا کنند. حجم سفیده‌ها باید چندبرابر حالت اولیه شده باشد. تست اینکه آیا سفیده مناسب است یا نه، به این صورت است که اگر کاسه را برعکس کردید هم سفیده‌ها از کاسه بیرون نریزند. ضمنا کمی نمک داخل سفیده بزنید. این کار هم رنگ کیک شما را شفاف خواهد کرد و هم باعث می‌شود که کیک شما پف بیخودی نکند و اسفنج آن تعدیل شود.
مرحله هفتم: فر را از همین حالا روشن کرده و روی دمای 175 درجه سانتی گراد بگذارید. یکی از کلیدهای رسیدن به بافت مناسب کیک، داغ بودن کافی آن در لحظه ورود مواد برای پخت است. پس از این کار به سادگی عبور نکنید.
مرحله هشتم: سفیده زده شده را داخل خمیر بریزید و خیلی کم، صرفا درحدی که با خمیر مخلوط شود به وسیله لیسک هم بزنید. اگر زیادی هم بزنید، انگار نه انگار که کلا جداسازی تخم مرغ و پف دار کردن آن را انجام داده‌اید!

مرحله پخت کیک طبقه‌ای

مرحله اول: حالا حجم زیادی از خمیر را دارید که به دو روش می‌توانید با آن برخورد کنید. ما در طرز تهیه کیک طبقه ای به چند لایه کیک نیاز خواهیم داشت. اندازه این لایه‌ها البته به خود شما بستگی دارد. اگر که دوست داشته باشید، می‌توانید خمیر را داخل سینی فر ریخته و بپزید. سپس بعد از پخته شدن، با قالب، طرح‌ها و اندازه‌های لایه‌های دلخواهتان را دربیاورید. اما این کار کمی ضایعات بیشتری از خمیر کیک را خواهد داشت. یک روش دیگر هم این است که از چند قالب برای پخت لایه‌ها استفاده کنید. این کار باعث پایین آمدن حجم ضایعات خواهد شد. فقط توجه داشته باشید که خمیر را در هر قالب، تا نیمه آن پر کنید. ضمنا بنا به تعداد طبقات، از قالب‌هایی با فاصله قطر 2 تا 4 سانتی متر با همدیگر استفاده کنید.
مرحله دوم: قالب یا سینی را حتما با روغن چرب کرده و آردپاشی کنید. البته می‌توانید از کاغذ روغنی نیز استفاده کنید. خمیر را داخل قالب ریخته و 2 یا 3 بار آن را به آرامی روی میز بکوبید تا حفره احتمالی داخلی از بین برود. حالا قالب یا سینی را در طبقه وسطی فر قرار دهید و درب فر را ببندید. حداقل برای نیم ساعت درب فر را به هیچ عنوان باز نکنید. بعد از این مدت می‌توانید درب فر را باز کرده و تست پختگی کیک را انجام دهید. به این ترتیب که یک خلال دندان را در بافت کیک فرو ببرید. اگر هنگام بیرون آمدن، چیزی به خلال نچسبیده بود، یعنی کیک شما کاملا پخته است. بعد از بیرون آوردن حدود 5 دقیقه به کیک استراحت دهید. سپس کیک را از قالب بیرون بیاورید.

طرز تهیه خامه رویه کیک طبقه‌‎ای

مرحله اول: خامه، پودر وانیل، پودر قند و درصورت تمایل، رنگ خوراکی مجاز را داخل یک ظرف شیشه‌ای نشکن بریزید.
مرحله دوم: با دور تند همزن برقی یا با سرعت بالا با همزن دستی، شروع به هم زدن کنید. این کار را از دور به داخل انجام دهید. پس از 5 دقیقه کار را متوقف کنید که خامه به کره تبدیل نشود. حالا ظرف را داخل فریزر بگذارید.
مرحله سوم: پس از گذشت نیم ساعت، ظرف را از فریزر بیرون آورده و دوباره مرحله قبلی را تکرار کنید. سپس دوباره ظرف را داخل فریزر بگذارید.
مرحله چهارم: دو مرحله قبلی را می‌توانید تا حدود 6 بار تکرار کنید. درنهایت خامه باید کاملا فرم گرفته باشد و کاری مشابه آن چه با سفیده کردیم، تست آماده بودن آن خواهد بود. خامه فرم گرفته را داخل یخچال بگذارید تا آماده بماند.

طرز تهیه کیک طبقه ای

سوار کردن کیک طبقه‌ای

مرحله اول: کمی آب و شکر را با هم مخلوط کنید تا یک شهد تهیه کنید. این شهد را روی حرارت گاز بگذارید تا کمی جوش بخورد و شکر به خوبی مخلوط شود. اما نیازی به غلیظ کردن این شهد وجود ندارد. از این شهد برای چسبیدن خوب خامه به کیک استفاده خواهیم کرد.
مرحله دوم: با چاقویی تیز، دور کیک‌ها را صاف کنید، یا اگر کیک را داخل سینی پخته‌اید، با قالب برشی، آن‌ها را قالب بزنید و ضایعات را کنار بگذارید. حالا یک سینی یا سطح بزرگ را آماده کنید. یک لایه بزرگ کیک بگذارید و به دقت، روی آن را با یک قلم‌مو و شهد خیس کنید. سپس خامه را با لیسک یا پشت چاقو رویش ریخته و بکشید تا صاف شود.
مرحله سوم: حالا یک لایه کوچکتر از کیک را روی لایه قبلی گذاشته و دوباره همان کارهای قبلی را تکرار کنید. البته اگر دوست داشته باشید، می‌توانید تمام لایه را با اندازه مشابه هم درست کنید. به هرحال این کار را آنقدر تکرار کنید که لایه‌ها و خامه شما تمام شود. کیک دیگر آماده سرو است! ضمنا اگر به اینجور کیک‌های طبقه ای علاقه دارید، می‌توانید علاوه بر طرز تهیه کیک طبقه ای فعلی، طرز تهیه کیک عسلی را نیز مطالعه کنید.

نکات مهم در تهیه کیک طبقه‌ای

  • دما در تهیه این کیک خیلی مهم است، زیرا اگر دما بالاتر از 175 درجه باشد کیک شما خواهد سوخت و اگر پایین‌تر باشد هم خمیر باقی خواهد ماند.
  • برای تهیه این کیک بهتر است که از سینی فر یا قالبی با رنگ روشن استفاده کنید، زیرا قالب تیره دما را بالاتر برده و کیک را تردتر و تیره‌تر خواهد کرد.
  • کیک حاضر خیلی به اندازه مواد اولیه حساس است. پس مواد را به دقت اندازه گیری کنید.

اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای رویه خامه از رویه گاناش استفاده کنید. طرز تهیه گاناش شکلاتی را پیشتر در مطلب طرز تهیه کیک قهوه به شما آموزش داده بودیم.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید و طرز تهیه کیک طبقه ای برای شما کاربردی بوده باشد. این یکی از ساده‌ترین رسپی‌های این کیک نسبتا سخت بود که ما به شما تقدیم کردیم. امیدواریم که این کیک را برای اوقات خوشی خود بپزید. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

برای تهیه کیک طبقه ای از چه آردی استفاده کنیم؟
آرد سه صفر یا آرد شیرینی پزی.
آیا می‌شود کیک طبقه ای را در قابلمه پخت؟
بله، می‌توانید هر لایه را در یک قابلمه مجزا بپزید.
آیا می‌شود خمیر کیک طبقه ای را با ماست تهیه کرد؟
بله، به میزان مساوی، شیر را با ماست شیرین و غلیظ جایگزین کنید.

از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)
از من بپرس... مشاوره خرید(واحد صادرات)