طرز تهیه کیک لوله‌ای

طرز تهیه کیک لوله‌ای

طرز تهیه کیک لوله ای از آن دسته رسپی‌هایی محسوب می‌شود که اسم غلط‌اندازی دارد. شاید بگویید که تا به حال نه کیک لوله ای خورده‌اید و نه نامش را شنیده‌اید. شاید حتی پا را فراتر بگذارید و بگویید که مگر می‌شود کیک را به صورت لوله ای پخت؟
اما باید بگوییم که نه تنها می‌شود، بلکه مطمئنیم که بارها و بارها در زندگی‌تان کیک لوله ای خورده‌اید؛ احتمالا به یک نام دیگر. چه نامی؟ رولت یا شیرینی رولت! درواقع مقصود از طرز تهیه کیک لوله ای، همان نوع طرز تهیه‌ای است که با شیرینی رولت رفتار می‌شود. لایه‌ای نازک از کیک که که با خامه پوشانده می‌شود و سپس پیچیده می‌شود تا به شکل یک لوله قطور در بیاید. این خامه عملا دو کاربرد اصلی را داراست. یعنی هم باعث خوشمزه‌تر کیک می‌شود و هم با نرمی خودش کار روان کنندگی را انجام می‌دهد و کمک می‌کند که کیک بدون پارگی و از دست دادن انسجام، پیچیده شود و به حالت لوله در بیاید.
حالا شما هیچ‌گاه کیک لوله ای را ندیده‌اید. زیرا قناد یا شیرینی‌پز قبل از سرو شیرینی رولت، آن را به قطعاتی با قطر 5 سانتی متر برش می‌زند. اما کلمه رولت، کلمه‌ای اصالتا فرانسوی بوده است. این کلمه رولت (به زبان انگلیسی امروز: Roulette) به معنای غلتک و چیزی چرخنده است. پس ما برایتان طرز تهیه کیک لوله ای را در مطلب حاضر آموزش خواهیم داد. بعد خودتان تصمیم خواهید گرفت که بعد از تهیه، این رول را چگونه برش بزنید. اگر دوست داشتید به شکل شیرینی رولت و اگر نه به هرحالی که دوست دارید. حتی می‌توانید این رول را به صورت کامل سرو کنید تا هرکسی هرچقدر از آن را که خواست، در لحظه ببرد و نوش جان کند. بنابراین عملا با طرز تهیه فعلی، طرز تهیه شیرینی رولت را نیز یاد خواهید گرفت!
حالا اگر موافق هستید که آموزش این کیک جذاب را یاد بگیریم، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

روش تهیه کیک لوله‌ای

برای تهیه کیک لوله ای به دو دسته مواد اولیه احتیاج پیدا خواهیم کرد. یک دسته مواد اولیه لازم برای تهیه خود بافت کیک لوله ای و دسته دوم هم مواد اولیه لازم برای تهیه خامه میانی کیک لوله ای. مواد اولیه لازم برای خود کیک عبارت است از:
آرد سفید شیرینی پزی: 90 گرم
تخم مرغ متوسط: 3 عدد
شکر سفید: 90 گرم
بکینگ پودر: 1/4 قاشق چای خوری
پودر وانیل: 1/4 قاشق چای خوری
عسل طبیعی: 1 قاشق سوپ خوری
آب آشامیدنی جوش: 1 قاشق سوپ خوری
مواد اولیه لازم برای خامه میانی کیک لوله ای:
خامه صبحانه پاستوریزه (صورتی): 2 بسته 200 گرمی
پودر قند یا شکر آسیاب شده: 100 گرم
عصاره وانیل: به مقدار لازم
دقت داشته باشید که بافت کیک لوله ای یکی از حساس‌ترین رسپی‌ها نسبت به مقادیر مواد اولیه است. به همین دلیل با مقداری کم و زیاد شدن مواد اولیه، ممکن است که بافت کیک شما شبیه به چیزی که قرار است دربیاید نشود. البته خیلی از کیک‌ها هستند که نسبت به مقادیر مواد اولیه حساس هستند. برای مثال طرز تهیه کیک بدون بکینگ پودر را مطالعه کنید.
ما به همین دلیل در رسپی حاضر سعی کردیم که به جای کیله لیوانی یا پیمانه، از مقادیر دقیق گرمی استفاده کنیم. پس حتما به وسیله یک ترازوی دقیق آشپزخانه، مواد اولیه را وزن کنید تا به بهترین نتیجه در طرز تهیه کیک لوله ای برسید. حالا اگر آماده هستید، بیایید تا مراحل تهیه کیک لوله ای (یا همان شیرینی رولت) را یاد بگیریم.

طرز تهیه کیک لوله‌ای

مراحل تهیه کیک لوله‌ای

مرحله اول: تخم مرغ‌ها را از یخچال بیرون بیاورید تا در دمای محیط قرار بگیرند. این نکته مهمی در برطرف شدن بوی زهم آن‌ها خواهد بود. وقتی که تخم مرغ‌ها به دمای محیط رسیدند، باید زرده و سفیده آن‌ها را جدا کنید و در دو کاسه گود مجزا بریزید.
مرحله دوم: سفیده تخم مرغ را با دور تند همزن برقی آنقدر هم بزنید تا کاملا پف کند و به تلّی از فوم تبدیل شود. یعنی وقتی ظرفش را برعکس هم کردید، از ظرف بیرون نریزد.
مرحله سوم: حالا در کاسه دیگر، زرده تخم مرغ را به همراه وانیل و عسل و شکر و آب جوش هم می‌زنیم تا کرم رنگ شده و کشدار شود. این کار را هم باید با دور تند انجام دهید. سپس وقتی به بافت مناسب رسیدید، تخم مرغ‌ها را با هم مخلوط کرده و با قاشق هم بزنید تا مخلوط شوند.
مرحله چهارم: حالا نوبت آماده کردن آرد است. پس آرد و بکینگ پودر را در یک کاسه گود مخلوط کنید و با قاشق هم بزنید تا هوا بگیرد. سپس یک بار آن‌ها را الک کنید تا باز هم هواگیری شوند و گلوله‌های احتمالی آرد از هم باز شوند. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است که بعد از پخت، کیک شما لطافت نداشته باشد. البته دلایل دیگر این موضوع را هم قبلا در یک مطلب مجزا تحت عنوان دلایل سفت شدن کیک برایتان مرور کرده‌ایم.
مرحله پنجم: حالا آرد و بکینگ پودر را به صورت آرام آرام به مخلوط تخم مرغی اضافه کرده و با یک لیسک شروع به هم زدن می‌کنیم. دقت کنید که در این مرحله به هیچ عنوان سریع هم نزنید و از همزن برقی هم استفاده نکنید. ضمنا هم زدن شما بهتر است که به صورت دورانی باشد. زمانی که به بافتی لطیف دست پیدا کردید، هم زدن را متوقف کنید.
مرحله ششم: بهتر است که فر را همین‌جا یا حتی قبل‌تر روشن کرده باشید تا به خوبی گرم شود. دمای مناسب این کیک، حدود 200 درجه سانتی گراد خواهد بود.
مرحله هفتم: حالا سینی نچسب فر را بردارید و ابتدا خوب بشویید. سپس کاملا خشک کنید و کف آن را با روغن چرب کنید. می‌توانید روی روغن را آردپاشی کرده یا از کاغذ روغنی استفاده کنید. اما کاغذ روغنی خیلی نتیجه بهتری خواهد داد. روی کاغذ روغنی پهن شده، مواد خمیری را ریخته و با لیسک بکشید تا صاف شود. اما فشاری به آن نیاورید.
مرحله هشتم: سینی فر را داخل فر بگذارید و اجازه دهید تا به خوبی بپزد. این کیک به دلیل قطر پایینی که دارد خیلی زود و درحدود 10 دقیقه خواهد پخت. بعد از پخته شدن آن را بیرون آورده و ابتدا 5 دقیقه استراحت دهید. سپس سینی را روی یک سطح صاف برگردانید و کاغذ روغنی را از سطح کیکی که درست کردیم برگردانید. حالا نوبت آماده کردن خامه میانی است.

طرز تهیه خامه میانی کیک لوله‌ای

مرحله اول: محیط درست کردن خامه میانی کیک لوله ای خیلی مهم است. این محیط باید کاملا سرد باشد تا خامه به خوبی فرم بگیرد. بنابراین حتما یک ظرف پیرکس را از قبل داخل یخچال بگذارید تا سرد سرد شود. سپس خامه و پودر قند و وانیل را داخلش بریزید. حالا همزن برقی را روی دور تند گذاشته و روشنش کنید. آنقدر خامه و متعلقات را هم بزنید که مخلوط یکدست شود.
مرحله دوم: حالا خامه را به همراه ظرف در فریزر بگذارید تا کمی یخ ببندد. این کار برای فرم گرفتن خامه بسیار مهم خواهد بود.
مرحله سوم: سپس خامه را بعد از حدود 30 دقیقه بیرون آورده و دوباره با دور تند همزن برقی آنقدر هم بزنید که فرم بگیرد و افزایش حجم آن را ببینید.
مرحله چهارم: کار مرحله قبل را می‌توانید بین 2 الی 5 بار انجام دهید. به طور کلی حجم خامه باید چندبرابر شود. یکی از معیارهای خوب تشخیص هم دوباره این است که اگر ظرف را برگردانید، خامه از ظرف بیرون نریزد. 
از این تکنیک فرم‌دهی خامه برای سایر کیک‌های خامه‌ای نیز می‌توانید استفاده کنید. برای مثال در طرز تهیه کیک موزی خامه‌ای خانگی. حالا که خامه هم آماده شد، بیایید تا مرحله آخر از طرز تهیه کیک لوله ای را انجام دهیم و آن را بپیچیم.

پیچیدن کیک لوله‌ای

مرحله اول: گفتیم زمانی که کیک را بعد از پختن بیرون می‌آورید، 5 دقیقه به آن استراحت بدهید. بعد از آن 5 دقیقه استراحت، بایستی سریعا کیک را بپیچید تا رول شود. این کار را می‌توانید با گذاشتن دوباره کاغذ روغنی در یک طرف کیک و با حوصله انجام دهید. دقت کنید که کیک شما نباید ترک بردارد و بشکند. همچنین هنگام پخت باید حواستان باشد کیک در یک سینی بزرگ پهن و پخته شود که قطر زیادی برندارد. زیرا در این مرحله شما را دچار مشکل خواهد کرد. به هرحال بعد از اینکه کیک را رول کردید، آن را داخل یخچال بگذارید.
مرحله دوم: حالا کیک را بعد از نیم الی یک ساعت از یخچال بیرون بیاورید و رول را باز کنید. با استفاده از یک لیسک، خامه را در سطح داخلی رول بمالید و پخش کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید تکه‌های میوه مانند موز یا برش توت فرنگی را نیز وسط رول قرار دهید. اما حتما از قطعات مسطح استفاده کنید و تکه بزرگ میوه را داخل رول نگذارید. سپس دوباره کیک را رول کرده و این بار به مدت 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی انسجام پیدا کند. اگر قبل از این زمان کیک را سرو کنید، امکان وا رفتن کیک خیلی بالا خواهد بود. این مرحله پخت سرد نام دارد و در تهیه کیک‌های دیگر مانند طرز تهیه چیز کیک شکلاتی یخچالی هم به کار می‌رود.
مرحله سوم: بعد از حداقل 2 ساعت، کیک لوله ای را از یخچال بیرون بیاورید و به هرشکلی که دوست دارید برش زده و سرو کنید.

طرز تهیه کیک لوله‌ای

روش دوم تهیه کیک لوله‌ای

یک روش دیگر نیز برای تهیه کیک لوله ای وجود دارد که البته بیشتر به کار قنادها می‌آید. اما اگر شما در خانه زیاد کیک می‌پزید و اضافات کیک برش خورده یا مانده دارید، می‌توانید با استفاده از این روش، آن‌ها را به رولت تبدیل کنید. این روش به مواد اولیه زیر احتیاج خواهد داشت:
خرده کیک باقیمانده: 500 گرم
شیر: 1.5 فنجان
شکلات تخته‌ای: 100 گرم
خامه قنادی (به روشی که گفتیم آماده شده): 100 گرم
مرحله اول: خرده کیکی که دارید را داخل یک کاسه گود بریزید. ابتدا با فشار چیزی مانند گوشتکوب یا ته یک لیوان، آن را به خوبی له کنید. سپس شیر را کم کم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حالت خمیری منسجم و یکدست (مانند تیلیت همزده) پیدا کند.
مرحله دوم: شکلات تخته را به روش بن ماری ذوب کنید. یعنی داخل یک کاسه ریخته و روی حرارت غیر مستقیم کتری درحال جوش بگذارید تا کاملا آب شود. اگر دوست داشته باشید می‌توانید 50 گرم کره به شکلات اضافه کرده و هم بزنید. در این صورت شکلات خمیری شبیه به گاناشی می‌شود که در مطلب طرز تهیه کیک قهوه آموزش داده بودیم.
مرحله سوم: حالا یک سینی بزرگ بردارید و رویش دو لایه سلفون بکشید. سپس خمیر کیک را رویش ریخته با کف دست به یک قطر مشخص باز کنید و بفشارید. سپس خامه را با لیسک و بدون فشار رویش بمالید و درنهایت به کمک سلفون و به آرامی تمام، کیک را رول کنید. کیک را دو الی سه ساعت داخل یخچال بگذارید تا به خوبی انسجام پیدا کند.
مرحله چهارم: پس از چند ساعت کیک را بیرون بیاورید و سس شکلاتی که آماده کردیم را روی آن بریزید. سپس به دلخواه خودتان برشش بزنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک لوله‌ای

  • اگر می‌ترسید که هنگام رول کردن، کیک لوله ای شما بشکند، چاره‌اش در آرد ذرت است. کافی است که از ابتدا، دو سوم آرد را آرد گندم و یک سوم باقی را آرد ذرت استفاده کنید. در این صورت، کیک شما خیلی منعطف خواهد شد.
  • اگر سفیده را بعد از فرم گرفتن خیلی هم بزنید، پف موجود در آن از بین خواهد رفت و بافت کیک شما خراب خواهد شد.
  • کیک زمانی که روی صفحه قرار می‌گیرد، باید سریعا پیچیده شود. سرد شدن کیک باعث ترک خوردن بافت آن خواهد شد.
  • اگر کاغذ روغنی به کیک چسبیده بود و جدا نمی‌شد، کافی است که مقداری آن را خیس کنید تا به راحتی وربیاید. جای هیچ نگرانی نیست.
  • اگر لبه کیک نازک شده و یا پوست پوست گردیده، می‌توانید بعد از درآوردن، ابتدا با چاقو لبه‌ها را تمیز ببرید تا راحت‌تر پیچیده و لوله شود.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب طرز تهیه کیک لوله ای لذت برده باشید. بعد از شیرینی خامه‌ای، شیرینی رولت یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های تر ایرانی محسوب می‌شود. بنابراین اگر بتوانید به خوبی پخت آن را یاد بگیرید، احتمالا در هزینه مراسم خیلی جلو می‌افتید و مهم‌تر از آن، احتمالا خانواده را خیلی هیجان‌زده می‌کنید. پس پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول:

ماندگاری کیک لوله ای چه مقدار است و چگونه؟
اول از همه اینکه کیک لوله ای باید همیشه در یخچال نگهداری شود. دوم اینکه به دلیل وجود فیلینگ خامه، باید طی چند روز مصرف شود و زمان نگهداری‌اش کوتاه‌تر از کیک‌های دیگر است.
کیک لوله ای را با چه نوشیدنی سرو کنیم؟
بستگی به ذائقه خودتان خواهد داشت. چای معمولا همه پسند است و اتفاقا با کیکی که خامه‌ای باشد خواهد چسبید. اما می‌توانید با قهوه آمریکانو نیز سرو کنید.
آیا می‌شود فیلینگ کیک لوله ای را هم کاکائویی کنیم؟
بله. کافی است که یا درابتدا از خامه شکلاتی استفاده کنید و یا هنگام تهیه فیلینگ خامه، مقداری پودر کاکائو داخل آن بریزید تا مزه و رنگ کاکائویی بگیرد.