طرز تهیه کیک طعم‌دار

طرز تهیه کیک طعم‌دار

شاید در نگاه اول، عنوان این مطلب کمی اشتباه به نظر برسد. زیرا اگر مدعی شویم که قرار است طرز تهیه کیک طعم دار را به شما آموزش دهیم، یعنی انگار بعضی از کیک‌ها بدون طعم هستند! درحالی که هر ماده غذایی، بالاخره خوب یا بد، طعمی دارد و امکان ندارد چیزی بدون طعم وجود داشته باشد؛ چه برسد به اینکه کیک بدون طعم ساخته شده و مورد مصرف هم قرار بگیرد!
اما درواقع منظور ما، ذهنیتی است که خیلی از مردم نسبت به اکثر خوراکی‌ها که یکی از آن‌ها نیز کیک است دارند. مردم به مزه‌های اصلی‌تر و محبوب‌تر خو می‌گیرند و عادت می‌کنند. بنابراین اگر مزه‌ای جدای از مزه‌های روتین بچشند، می‌گویند یک چیز طعم‌دار خورده‌اند! 
قضیه کیک طعم‌دار نیز تقریبا همین شکلی است. به این معنا که معمولا اکثر مردم، یا کیک وانیلی دوست دارند و یا کیک شکلاتی! به همین دلیل وقتی کیکی با مزه‌های متفاوت را معرفی کنیم، باید بگوییم بفرمایید کیک طعم دار!
اما طعم دار کردن کیک اصلا هم کار سختی نیست. همان‌طور که می‌دانید، غیر از آرد، شکر، شیر، تخم مرغ و روغن، همیشه یک جزء اصلی دیگر نیز در کیک وجود دارد؛ جزئی که وظیفه انتقال طعم را برعهده دارد. این جزء می‌تواند یک ادویه، یک سیروپ، یک ماده معطره، یک میوه و... باشد. در مطلب حاضر قرار است با این جزء بازی کنیم و با تغییر دادن آن، 10 طرز تهیه کیک طعم دار جالب را به شما معرفی کنیم. پس حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه کیک قهوه

نوش جان کردن کیک در کنار نوشیدنی، یکی از بهترین لذت‌های عصرانه است. چای و قهوه داغ هم دو نوشیدنی خوب هستند که حسابی می‌چسبد در کنارشان یک برش کیک نوش جان کرد، به خصوص در فصل زمستان که این ترکیب، ترکیبی برنده است. اما برخی از مردم آن‌قدر عاشق قهوه هستند که حتی به نوشیدن قهوه کنار کیک خوردن قانع نمی‌شوند. این افراد قهوه را وارد مزه‌های کیک هم کرده‌اند و انصافا نتیجه، نتیجه جالبی است!
اما جدای از شوخی، قهوه نیز مانند کاکائو، یکی از طعم‌دهنده‌های پرکاربرد و بی‌نظیر دنیا محسوب می‌شود. البته که محبوبیت کیک قهوه مانند کیک شکلاتی نیست و برخی از ذائقه‌ها آن را نمی‌پسندند. اما معمولا کسی که کیک شکلاتی دوست دارد، کیک قهوه را نیز خواهد پسندید؛ ولو برای یک بار و محض تجربه!
اگر دوست دارید طرز تهیه کیک طعم دار با عطر و مزه جذاب قهوه را یاد بگیرید، کافی است که مطلب پیشین ما تحت عنوان طرز تهیه کیک قهوه را مطالعه کنید.

کیک قهوه

طرز تهیه کیک موزی

موز یکی از جذاب‌ترین میوه‌های استوایی است. در کمتر خوراکی و نوشیدنی کافه و قنادی است که موز پیدا نکنید. هر خوراکی شیرینی هم که بدون موز ابداع شده، بعد از مدتی یک نسخه از آن با موز طراحی شده است! کیک موزی هم حاصل این داستان بوده است. یک کیک بسیار لطیف و خوشمزه که عطر و طعم جالبی دارد. ویژگی خوب کیک موزی این است که با وجود داشتن عطر و طعم، خیلی ملایم است و اصلا دل شما را نمی‌زند. این ویژگی به دلیل غالب نبودن طعم موز است که باعث می‌شود از تمام ارکان و همه مزه‌های موجود در کیک لذت ببرید. پس اگر دوست دارید که طرز تهیه کیک با طعم موز را یاد بگیرید، نگاهی به مطلب طرز تهیه کیک موزی بیندازید.

طرز تهیه چیز کیک

آمریکایی‌ها از ابتدای پیدایش آمریکا به مصرف بی‌اندازه پنیر مشهور بوده و هستند. مساله‌ای که باعث شده تا ازدیاد مصرف پنیر به باقی نقاط دنیا، اعم از کشور خود ما هم برسد؛ انواع غذاهای فست فودی پر از پنیر که غالباً هم مضر و بی‌ارزش هستند.
اما اگر نام چیز کیک یا کیک پنیری را شنیدید، آن را وارد این داستان نکنید! اتفاقا چیز کیک یک جور کیک و دسر کلاسیک محسوب می‌شود که از یونان باستان وجود داشته و خیلی هم اصالت دارد! ارزش غذایی و سلامتی این کیک نیز بد نیست؛ البته به شرط آن که در مصرفش افراط نکنید! ما قبلا آموزش طرز تهیه چیز کیک را نیز برایتان آماده کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید. البته پیشاپیش هشدار بدهیم که از مزه این پنیر و بافتش، اصلا نباید انتظار مزه پیتزا و کش آمدن داشته باشید! گفتیم که اگر چیز کیک نخورده‌اید، توی ذوقتان نخورد.

کیک باقلوا

طرز تهیه کیک پرتقالی

یکی دیگر از میوه‌های پرکاربرد دنیا که در نوشیدنی و دسر به کار می‌رود، پرتقال است. کیک پرتقالی طعم جذابی دارد، اما از یک منظر خیلی ویژه است. به این معنا که برخلاف اکثر کیک‌های دنیا، نسخه خانگی آن با آب پرتقال طبیعی و تازه خیلی بهتر از نسخه کارخانه‌ای و یا کافی شاپی و قنادی محسوب می‌شود.
یک ویژگی خاص دیگر نیز که کیک پرتقالی دارد، این است که علاوه بر جایگزینی پرتقال با طعم دهنده، این میوه به تنهایی جای یک جزء دیگر را هم پر می‌کند. یعنی اگر از پرتقال و آب پرتقال استفاده کنید، نیازی ندارید از شیر هم استفاده کنید! حالا اگر بیشتر به یادگیری این طرز تهیه کیک طعم‌دار پرتقالی علاقمند شده‌اید، از مطلب طرز تهیه کیک پرتقالی آن را فرا بگیرید.

طرز تهیه کیک هویج

در 90 درصد از کافه‌ها اگر طلبِ کیک طعم دار میوه‌ای داشته باشید، گارسون به شما کیک هویج را معرفی خواهد کرد. این کیک بیش از آن که به کیک خانگی یا کیک قنادی مشهور باشد، یک کیک کافی شاپی محسوب می‌شود.
اما دلیل پیشنهاد اغلب گارسون‌ها این است که کیک هویج یک مزه همه‌پسند دارد و بعید است کسی را راضی نکند. این کیک شیرینی خیلی ملایمی هم دارد و با چای حسابی می‌چسبد. یک ویژگی جالب دیگر هم این است که کیک هویج از غالب کیک‌های معمولی، پوک‌تر و حفره‌دارتر است؛ پس نوش جان کردنش لذت فیزیکی بیشتری به دهان شما موقع چشیدن خواهد داد. این اتفاق به دلیل فیبر بالای هویج و خالی شدن بافت کیک رخ خواهد داد. اگر دوست دارید بیشتر با طرز تهیه کیک طعم‌دار هویج آشنا شوید، مطلب طرز تهیه کیک هویج را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک با طعم هِل

برخی تصور می‌کنند که نمی‌شود از ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های ایرانی و شرقی در غذاهایی غربی، همچون کیک استفاده کرد! اما کافی است که یک بار چنین امتحانی بکنید و تجربه خلاقیت خودتان را بچشید. آن وقت است که احتمالا دیگر با وانیل و... خداحافظی خواهید کرد!
هِل یکی از جذاب‌ترین ادویه‌های ایرانی است که قطعا یک بار هم شده طعم آن را در قوری چای مادربزرگتان چشیده‌اید. حالا بد نیست که آن را در کیک هم بچشید. ویژگی جذاب هِل این است که علاوه بر طعم جذاب، یک عطر بی‌نظیر نیز به کیک شما خواهد داد که ممکن است هنگام سرو کیک هلی داغ و تازه، تمام اهالی محل را مدهوش کنید!
آموزش پخت کیک طعم دار هلی را در مطلب طرز تهیه کیک ساده هلی خواهید یافت.

طرز تهیه کیک زعفران

زعفران، شاه شاهان ادویه‌های ایرانی است، پس واقعا زشت است که حرف از ادویه ایرانی بزنیم و هل را هم پیشنهاد بدهیم، اما زعفران را نه! البته این کیک طعم دار احتمالا با توجه به قیمت زعفران، یکی از گران‌ترین رسپی‌های کیک دنیا خواهد شد. اما به هرحال هرکه را طاووس خواهد جور هندوستان کشد!
اگر دوست داشته باشید می‌توانید هل را داخل همان چای بریزید و به جایش کیکی با طعم زعفران و عطر مست‌کننده‌اش بپزید. این ترکیب ترکیبی برنده است که با مطالعه مطلب طرز تهیه کیک زعفرانی یادش خواهید گرفت.

کیک زعفرانی

طرز تهیه کیک حلوا

حالا که بازار استفاده از طعم‌های ایرانی در کیک داغ است، بیایید تا سریع‌تر بعدی را هم بچسبانیم. این یکی یک تجربه جالب‌تر و خاص‌تر است: کیک حلوا! البته بعید است که شیرینی میکادو که ترکیب بیسکویت و حلواست را نچشیده باشید! پس قطعا یک شمّه از ترکیب کیک و حلوا در ذهن خودتان دارید.
اما قول می‌دهیم که کیک حلوا حتی ممکن است از میکادو هم برایتان جالب‌تر باشد. اگر هم بهتر نباشد، بدتر نیست. سنگ مفت و گنجشک مفت! می‌توانید طرز تهیه کیک حلوا را از این مطلب یاد بگیرید و یک بار هم که شده امتحان کنید.

طرز تهیه کیک خرمالو

برخی از طعم‌ها و مزه‌ها تنها بخشی از طول سال هستند که موجودند. بله؛ درست فهمیدید. راجع به یک جور میوه صحبت می‌کنیم؛ خرمالو! این میوه لطیف و بی‌نظیر که در کشور ما خوب گیر می‌آید. از این میوه می‌توانید یک کیک بی‌نظیر تهیه کنید. کیکی که هم مزه خوبی دارد، هم بافتش جذاب است و هم خیلی خاص است. زیرا کلا یکی دو ماه در طول سال می‌توانید تهیه‌اش کنید. پس پیشنهاد ما این است که اگر کیک و خرمالو را دوست دارید، امکان تلفیق این دو را از دست ندهید که به شدت پشیمان خواهید شد.
ما قبلا به طور مفصل، طرز تهیه کیک خرمالو را برایتان آموزش داده‌ایم. البته می‌توانید حتی نسخه رژیمی این کیک را در مطلب طرز تهیه کیک خرمالوی رژیمی مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک کدو حلوایی

شاید باورتان نشود، اما می‌شود از کدو حلوایی، یا همان کدو تنبل یا کدو قلقله‌زنی که در داستان‌های کودکانه می‌شنیدید، در تهیه کیک بهره ببرید. کیک کدو حلوایی نیز یک کیک فصلی است؛ دقیقا مشابه کیک خرمالو که در زمستان گیر می‌آید.
البته گیر آمدن کدو حلوایی در زمستان همچین هم بی حکمت نیست. زیرا کدو حلوایی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی و محافظت از سیستم ایمنی بدن شما خیلی راهگشا محسوب می‌شود. بنابراین اگر بیمار شدید یا دنبال این هستید که از بیماری فرار کنید و همزمان، به جای داروی تلخ، یک کیک خوشمزه هم نوش جان کنید، سراغ کیک کدو حلوایی بروید. طرز تهیه کیک طعم دار یادشده در مطلب طرز تهیه کیک کدو حلوایی برای شما آموزش داده شده است.

کلام آخر

امیدواریم که از مطالعه مطلب حاضر لذت برده باشید. این 10 مزه که به عنوان فهرست طرز تهیه کیک طعم دار برایتان آماده کردیم، قطعا یک جزء بسیار کوچک از کیک‌های طعم دار دنیا هستند. امیدواریم که از مواد غذایی بالا خوشتان بیاید و چند مورد از این کیک‌ها را تست کنید. اما اگر طعم دلخواهتان در این فهرست نبود هم جای نگرانی نیست، زیرا تقریبا با هر طعم و ماده غذایی ترش یا شیرینی که فکر کنید، می‌شود کیک جدیدی آماده کرد. پس آستین‌ها را بالا بزنید و طرز تهیه کیک طعم دار خودتان را با خلاقیت شخصی‌تان ابداع کنید. پیشاپیش نوش جان!

سوالات متداول

طرز تهیه کیک سه طعم چگونه است؟
باید دید که منظورتان کدام سه طعم است؟ البته از هر طعمی که دلتان بخواهد می‌توانید استفاده کنید. کافی است که یک قالب پنجره‌ای خریداری کنید؛ سپس به دلخواه، سه خمیر متفاوت از طرز تهیه‌های بالا را آماده کرده و در قسمت‌های مختلف قالب بریزید. آن وقت می‌توانید کیک سه طعم داشته باشید. به همین نحو، کیک چهارطعم و پنج طعم و... هم می‌شود ساخت و اصلا کار عجیب و غریبی نیست. تنها به یک قالب ابداعی نیاز خواهد داشت.
در طرز تهیه کیک طعم دار باید از شیر استفاده کرد یا ماست؟
بستگی به طعم و مواد استفاده شده داخل کیک بستگی خواهد داشت. تمام فوت و فن و نکات ریز و درشت پخت کیک‌های طعم دار را برایتان آموزش داده‌ایم. اما به طور کلی، شیر باعث طعم بهتر مواد کیک خواهد شد و استفاده از ماست برای رسیدن به بافت پوک‌تر و برشته‌تر کیک خواهد بود.
آیا می‌شود چند مورد از طعم‌ها را داخل یک کیک واحد به کار برد؟
بله، البته برخی اوقات بله و برخی اوقات خیر! برای مثال طعم سیب و موز با همدیگر سازگار هستند و طعم زعفران و قهوه خیلی سازگار نیستند. پس به سازگاری مواد نگاه کنید و اگر خواستید، می‌توانید مواد طعم دار را با هم مخلوط کنید تا یک کیک با دو طعم داشته باشید. ضمنا در تمامی کیک‌ها می‌توانید به همراه طعم یادشده از مقدار کمی وانیل استفاده کنید. در آن صورت، وانیل به جای طعم دار کردن، صرفا نقش گرفتن بوی زهم تخم مرغ را ایفا خواهد کرد.